המבקר: אגן על חושפי שחיתויות

לינדנשטראוס רומז כי יגן על החשב הכללי ירון זליכה, ששר האוצר בר און הודיע לו על סיום כהונתו, למרות בקשת זליכה להאריכה • בתגובה אמר החשב הכללי כי לא יניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותו וכי לשר האוצר אין סמכות להדיחו • פרקליט המדינה: אין מקום להתערב בהחלטת שר האוצר

(4:48 דק')

שר האוצר, רוני בר און, הודיע אמש (רביעי) באופן רשמי לחשב הכללי, ירון זליכה, כי עליו לסיים את תפקידו באוקטובר הקרוב. בר און בישר לזליכה על החלטתו בפגישה שערכו השניים אתמול בלשכתו של השר בירושלים.

כהונתו של החשב הכללי הייתה אמורה להסתיים בחודש אוקטובר, אך בתחילת השנה הוא הביע רצון להמשיך בתפקיד מתוך ``מחויבות להגן על הקופה הציבורית ממעשי-שחיתות``, כלשונו. זליכה צפוי להיאבק נגד פיטוריו, וארגונים משפטיים כבר הצהירו כי יצטרפו למאבקו.

גם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס התייחס להגנה ולפניות שנעשו אליו בכדי שייגן על חשב. המבקר אמר כי הודיע בעבר "במספר הזדמנויות, שלכל חושף שחיתות במדינת ישראל תינתן הגנה מלאה על פי החוק, לאחר שהנושאים ייבחנו במשרד המבקר".

"הגנה כזאת", מוסיף המבקר, "היא צעד חשוב ומיידי במאבק הציבורי בשחיתות". המבקר ציין עם זאת כי הוא ממתין שזליכה יעשה את הצעד הראשון ויפנה אליו. "עד כה לא הוגשה, כמתחייב על פי חוק, כל תלונה מצד החשב הכללי במשרד האוצר", אמר. כמובן, אם זליכה יגיש תלונה, נבדוק מיידית את הנושא".

לעומת זאת, פרקליט המדינה ערן שנדר, השיב אחר הצהריים לפניית זליכה והודיע לו כי "עם חלוף ארבע שנים ממועד כניסתך לתפקיד, ועם הגעת תקופת חוזה ההעסקה לסיומה, רשאי שר האוצר לשקול מינויו של חשב-כללי חדש". בגלי צה"ל דווח, כי שנדר הסביר בתשובתו לזליכה כי משרת החשב הכללי היא משרת אמון, ולפיכך, ההחלטה למנות חשב כללי היא החלטת ממשלה שמתקבלת לאור הצעת מועמד שמציג שר האוצר. לכן, לדברי שנדר, זוהי "נקודה סבירה לביצוע הערכה, בכל הנוגע להחלפת החשב הכללי בדומה למשרות אחרות ובכירות".

"אין להם סמכות להדיח אותי"

בעקבות ההחלטה הודיעו זליכה ומספר ארגונים למלחמה בשחיתות כי בכוונתם לעתור לבג"ץ נגד הפיטורים, בנימוק שמדובר בחושף שחיתויות, שהודח ללא עילה אמיתית. "הניסיון להביא לסיום כהונתי נעשה בחוסר סמכות, איננו חוקי וממילא איננו מחייב אותי. לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי ממשימתי לשמור על הקופה הציבורית" - כך אמר היום החשב הכללי, ירון זליכה, בתגובה למכתבו של שר האוצר רוני בר-און, המודיע לו כי כהונתו לא תוארך, והוא יסיים את כהונתו באוקטובר השנה. "אין זה הניסיון הראשון להביא לסיום כהונתי, כפי שאין זה גם שר האוצר הראשון המנסה לעשות זאת. בטוחני כי לא יהיה זה גם הניסיון האחרון", אמר זליכה ל"הארץ".

בעקבות ההודעה על סיום כהונתו של זליכה פנתה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ליושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת זבולון אורלב, בדרישה לכנס את הוועדה לדיון בנושא. יחימוביץ' הוסיפה כי אם המהלך לא יסוכל, היא אינה פוסלת גם פנייה לבג"ץ.

יו"ר הוועדה לבקורת המדינה ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), הודיע שיפנה אל מבקר המדינה כדי שימנע את פיטוריו של זליכה ויעניק לו את ההגנה המוענקת בחוק לחושפי שחיתויות. אורלב אמר כי המסר העולה מההודעה על פיטוריו של זליכה הוא ניסיון לפגוע במאבק בשחיתות, במיוחד בתקופה שבה נחשפות שחיתויות שלטוניות חמורות המתנהלות חקירות נגד ראש המדינה, שאחת מהן החלה בעקבות חשיפתו של זליכה.