לבני בריאיון לחדשות עשר: "גבאי ניסה להרגיש גבר-גבר"

יו"ר התנועה תיארה את המהלך של יו"ר העבודה כ"אירוע מכוער לתפארת" ואמרה שהופתעה, אבל שלא הרגישה מושפלת. במהלך הריאיון התפתח עימות בינה לבין רביב דרוקר • צפו

יו"ר מפלגת התנועה, ציפי לבני
יו"ר מפלגת התנועה, ציפי לבני | צילום: חדשות עשר

יו"ר מפלגת התנועה, חברת הכנסת ציפי לבני, התייחסה בריאיון לחדשות עשר להודעה המפתיעה על פירוק המחנה הציוני והשותפות עם אבי גבאי, וסיום כהונתה כיו"ר האופוזיציה: "יצאתי מהחדר אחרי אירוע מכוער לתפארת, אבל אחרי עשר דקות אמרתי שהשותפות הזאת באמת לא עבדה. אני נלחמת כל התקופה, גם כיו"ר האופוזיציה, על העמדות שאני מאמינה בהן. ההכרעה עברה לידי הציבור".

לבני סיפרה על תחושותיה בזמן הודעתו של גבאי: "זו הייתה הפתעה. לא הרגשתי מושפלת. אני מקבלת תגובות מנשים שאומרות שהסיפור שבו עומד גבר, עלק, הופך את עצמו לגבר גבר בזה שהוא מנסה להשפיל אישה בפומבי - הימים האלה נגמרו. גם לדעתי".

על פי הפרשנויות השונות, המהלך של יו"ר העבודה נבע מנקמה על האולטימטום שהציבה לבני למנות אותה ליו"ר האופוזיציה. "אמרתי אז, מול המצלמות, שיש שתי אפשרויות", הסבירה, "האחת, שאני אהיה יו"ר האופוזיציה. לא בחסד, לא טובה שעושים לי, חלק משותפות. השנייה הייתה האמירה שאני לא אקבל את זה כאילו התפקיד שייך למישהו - היא לא לעניין. השותפות הזאת הייתה צריכה להיגמר כנראה. ככה גם אני הרגשתי. אבל הרגשתי מחויבת להתחייבות הפומבית שלי. אדם בוגר, שיקרא לי לחדר, שיאמר 'תשמעי, את והרצוג הבאתם 24 מנדטים, אבל הביחד שלנו לא עובד'. הייתי אומרת מצוין, לוחצת את היד ויוצאת לדרכי. הסיפור הזה היה מכוער, ומצער אותי כי זה אירוע פוליטי קטן, אנחנו עוסקים בטפל. יש בחירות עוד 100 יום".

לטענתה, "אני לא יודעת למה גבאי עשה את זה. אני יודעת שהעובדה שדיברתי על חיבורים ועל גוש היה דבר שהפריע לו, אך בעיניי זה היה יכול לייצר מהפך. אני יוצאת מהאירוע הזה עם אותן עמדות ואותן השקפות עולם, ואביא אותן לציבור, שעכשיו ההחלטה היא בידיו".

 

צפו בעימות בין ציפי לבני לפרשן חדשות עשר, רביב דרוקר, שהתפתח במהלך הריאיון >>

"אני בראשות התנועה מציעה את העמדות שלי ואת עצמי", אמרה לבני, "יכול להיות שהציבור לא יחשוב שזה מספיק טוב, ואני אקבל בהכנעה את ההכרעה, אבל אני אדע שנלחמתי על העמדות האלה שרבים חוששים להגיד בקול. אני מאמינה בחיבורים, וזה דבר רצוי בעיני למהפך".

אחרי ההדחה הפומבית: גבאי מינה את יחימוביץ' ליו"ר האופוזיציה

יו"ר העבודה, אבי גבאי, מינה הערב את ח"כ שלי יחימוביץ' לתפקיד יו"ר האופוזציה במקום ציפי לבני, זאת לאחר שהודיע הבוקר על סיום השותפות עם מפלגת התנועה ופירוק המחנה הציוני.

"אני גאה בשלי, ח"כית מצוינת שמובילה מאבקים נחושים בכנסת ומחוצה לה", מסר גבאי, "שלי היא דוגמה לשליחת ציבור המחויבת לשינוי. היא מילאה בעבר בנחישות ועל הצד הטוב ביותר את תפקיד יו"ר האופוזיציה. אנחנו ערוכים לבחירות ולניצחון".

ח"כ יחימוביץ' מסרה בתגובה כי "יו"ר המפלגה ביקש ממני למלא את כהונת ראש האופוזיציה ונעניתי לבקשתו. אין צורך לומר שעיקר העשייה של יו"ר אופוזיציה היא בעת כהונתה של הכנסת ולא לאחר פיזורה, אך עם זאת אני מתחייבת לייצג את האופוזיציה כולה בכבוד כשמטרה אחת לנגד עינינו, להחליף את השלטון בממשלה החותרת לשלום, נאבקת בפערים החברתיים ובעיקר מכבדת את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק".

אבי גבאי, שלי יחימוביץ
אבי גבאי, שלי יחימוביץ | צילום: רויטרס, עמוס בן גרשום

כאמור, יו"ר מפלגת העבודה הודיע בשיבת הסיעה על פירוק המחנה הציוני, והבהיר כי אנשי "התנועה" לא ישוריינו ברשימת מפלגתו לקראת הבחירות. לבני, על פי גורמים בסביבתה, לא ידעה כלל על המהלך וקיבלה אותו בהלם מוחלט לעיני המצלמות.

בהודעתו אמר גבאי: "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפרגון הדדי, אבל הציבור חכם הוא רואה שזה לא מצב הדברים והתרחק", אמר גבאי. "אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחויב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך. זה לא קורה בשותפות הזאת ולכן אני שוב בוחר בציבור. ציפי, אני מאחל לך הצלחה בבחירות, בכל מפלגה שבה תהיי".

לאחר שעיכלה את הבשורה, לבני הגיבה ואמרה: "אמא שלי הייתה אומרת 'כל עכבה לטובה', ואני רוצה להוסיף 'כל הפתעה לטובה'", אמרה לבני. "הקמתי את המחנה הציוני כשותפות של העבודה והתנועה עם יצחק הרצוג. זה לא סוד שהיה לי קשה לחבור עם מפלגת העבודה, אני עדיין יותר מחוברת לז'בוטינסקי מאשר לבן גוריון, אבל חשבתי שצריך לחבור יחד למען הציונות".

ציפי לבני במסע
ציפי לבני במסע"ת בעקבות פירוק המחנ"צ | צילום: חדשות עשר

"השותפות עם הרצוג הייתה שותפות אמת שהביאה למחנה הציוני 24 מנדטים", הוסיפה לבני. "גבאי צדק במשהו אחד היום - בינינו לא הייתה שותפות. הוא לא רצה שותפות. הדרך בה סיים את זה היום מוכיחה זאת". "אני מודה שגם לי לא היה פשוט. המחנה הציוני הייתה מבוססת על השקפת עולם ביחס לזהותה של מדינת ישראל, בנויה על דרך מדינית ביטחונית ברורה ותפיסה דמוקרטית ברורה. כל זה לא קיבל ביטוי בשותפות אחרי בחירת היו"ר החדש", אמרה יו"ר התנועה.

"בשבוע שעבר אמרתי שסדר העדיפויות שלנו צריך להיות המדינה, המפלגה ואז אני. הנאום ששמעתם היום היה מה ששמעתי כל התקופה הזו: 'אני אני ואני'. קראתי לחיבורים בעד מהפך וקיבלתי תדרוכים נגד. בכל זאת קיימתי את חלקי בשותפות", תקפה לבני. "סירבתי לפניות שהיו אליי לפרק את המחנה הציוני - כולל בקשות מתוך העבודה עצמה, אנשים שביקשו להתפצל. הבהרתי שלא אהיה שותפה לכך". "אמרו כעת מפלגת 'העבודה' ו'התנועה'", הבהירה יו"ר האופוזיציה. "האירוע של היום נגמר, והיום מתחיל היום החדש. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו קרבות אגו. המחויבות שלנו היא כקודם כל לציבור, זה הזמן להסתכל קדימה, למהפך".