דוברו של אבו מאזן: "חוק קיזוז משכורות מחבלים - הכרזת מלחמה"

בלשכת יו"ר הרשות הגיבו בחריפות לאישור החוק בכנסת. ח"כ אוחנה: "מי ששילם משכורות לשוחטי אזרחי ישראל - חובה להכריז עליו מלחמה". שמולי: "החוק צודק ומוסרי"

נתניהו ואבו מאזן
נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, גינה היום (שלישי) את אישור חוק קיזוז כספי טרור מהרשות הפלסטינית בכנסת. לדבריו, הרשות "מסרבת בתוקף להחלטה המסוכנת הזו ורואה בה פגיעה ביסוד היחסים" עם ישראל.

הוא הוסיף כי אם החוק יצא לפועל, "זה יוביל ללקיחת החלטות פלסטיניות חשובות, משום שהנושא הזה נחשב לקו אדום שאין לאף אחד זכות לפגוע בו או לחרוג ממנו, וזה בבחינת הכרזת מלחמה על העם הפלסטיני, אסיריו והשהידים שלו שנשאו את דגל החירות למען ירושלים, והקמת המדינה הפלסטינית העצמאית".

עוד כתבות בחדשות עשר >>>

אושר חוק "שוברים שתיקה": "סתימת פיות שתכתים את ספר החוקים"

"לא הראתה סימני חיים": הוכרזה כמתה - ונמצאה חיה בחדר המתים

חשד נוסף להתעללות בפתח תקווה: גננת נחקרה ונשלחה למעצר בית

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), הגיב לדבריו של אבו רודיינה, וכינה זאת "הכרזת מלחמה מאוחרת". בהודעה שפרסם בטוויטר, כתב כי "מי ששילם משכורות לשוחטיה של הדס פוגל, דפנה מאיר, שלהבת פס ורבות ורבים נוספים של אזרחי ישראל - חובה להכריז עליו מלחמה, אלא אם מוכנים לקבל את הקורבנות הבאים". הוא הוסיף: "הרוצחים הללו, שנגד משכורותיהם הכרזנו מלחמה, הם 'העם הפלסטיני'? אם כן, דינם של הפלסטינאצים הללו להכחד ולהעלם מן העולם, וטוב שעה קודם".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) טען כי "על אבו מאזן להחליט לאן פניו - תמיכה בטרור ו'בינאום' הסכסוך, או חזרה לשולחן וניסיון לחדש את המו"מ על בסיס מתווה אמריקני שיונח בקרוב". לטענתו, "אין סתירה בין מאבק חסר פשרות בטרור ובין הנכונות לפשרה מדינית מצד ישראל, ובלתי מתקבל על הדעת שהרשות תמשיך לשלם שכר ובונוסים על רצח ישראלים חפים מפשע". שמולי הוסיף: "החוק הוא מוצדק ומוסרי, אך אינו מבטל את העובדה שמדיניותה של ממשלת נתניהו מופקרת ומנוגדת לאינטרס הישראלי לנוכח תסריט הבלהות של מדינה דו לאומית שהולך ומתממש".

בד בבד, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הקים היום את 'מטה לאומי ללוחמה כלכלית בטרור' (מט"ל), שיהיה אחראי על יישום חוק קיזוז משכורות המחבלים. המט"ל יבצע מעקב אחר פעילות פיננסית של גורמי טרור בארץ ובעולם, ובסוף כל שנה יגיש המטה לשר הביטחון ולקבינט דוח על תשלומי המשכורות של הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם. על בסיס הדוח, תקזז מדינת ישראל כספים המיועדים לרשות.

"המלחמה בטרור נשענת על שתי רגליים - ביטחונית וכלכלית", אמר שר הביטחון ליברמן, "אנו פועלים לחיסול הטרור באמצעים צבאיים ובמקביל מייבשים את מקורות המימון שלו. המטה הכלכלי שהקמתי יוביל מאמץ משולב, גלוי וסמוי, בארץ ובעולם שייתן מכה כואבת למחבלים ולספונסרים שלהם".

החוק אושר בקריאה שלישית ברוב של 87 תומכים אל מול 16 מתנגדים. נוסח החוק שאושר התקבל לפי דרישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה במידה ובמשך שנה שלמה תוכיח הרשות הפלסטינית כי לא שילמה משכורות למחבלים, תוכל ישראל, לפי החלטת הקבינט, להשיב לה את כלל הכספים שקוזזו לאורך השנים. הכספים שתקזז ישראל יוכנסו לקרן מיוחדת אשר תחזיק בהם ובמידה כאמור והפלסטינים יעמדו בתנאים - הם יקבלו את הכספים בחזרה.

במהלך הדיון במליאה התעוררה סערה. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר בדיון כי "יוזם החוק אבי דיכטר, ראש שב"כ לשעבר, אחראי לרצח אלפי אנשים". עוד אמר: "אתם רוצחים, אתם טרוריסטים, אתם גנבים". יו"ר ועדת החוץ והביטחון דיכטר, שסיכם את הדיון, לא נשאר חייב ופנה לזחאלקה: "החברים שלך ברחו, עזמי בשרה לקצה העולם ובאסל רטאס לכלא. אלה החברים שלך. מצבך קשה. אתה יודע שהעסק מתקרב אליך. אתם לא מסוגלים לעמוד בלחץ. אתם שטופי מוח של הרשות הפלסטינית".

שר הביטחון ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר אישור החוק: "הבטחנו לעצור את חגיגת משכורות המחבלים וקיימנו. עכשיו זה סופי. כל שקל שאבו מאזן ישלם למחבלים ורוצחים יקוזז אוטומטית מתקציב הרשות הפלסטינית. מלחמה אפקטיבית בטרור עוברת גם דרך הכיס, של המחבלים של משפחותיהם ושל אבו מאזן". גם ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת התייחס לחוק. "זה כסף פלסטיני ומי שמקזז אותו מבצע שוד מזוין ע"י המדינה", אמר טיבי.

חוק קיזוז המשכורות אושר בשבוע שעבר לקריאה שנייה ושלישית בניגוד לעמדת הממשלה. הנוסח שאושר לא כלל את הסעיף שראש הממשלה רצה ואשר אפשר גמישות לקבינט בכל הנוגע לקיזוז כספי הרשות הפלסטינית. עם זאת, הנוסח אפשר כאמור לממשלה להשיב את הכספים לרשות, אם הרשות תוכיח במשך שנה שלמה כי לא מימנה טרור.

הנוסח המקורי של חוק קיזוז כספי טרור אפשר לקזז מהתקציב המועבר לרשות הפלסטינית כספים המועברים על ידי הרשות למשפחות מחבלים, כמו גם את סך תשלומי הפיצויים בגין נזקי השריפות האחרונות בעוטף עזה שנגרמו על ידי עפיפוני תבערה. עם זאת, בנוסח שאושר כעת אין אזכור לפיצוי חקלאי העוטף.