ברוב של 64 קולות: החוק הנורבגי אושר בקריאה ראשונה

החוק, שנועד לאפשר לשרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימת הסיעה, יועבר לוועדת חוק חוקה, ומשפט. באופוזיציה מתחו ביקורת: "כדי לממש שחיתות ציבורית רומסים חוקי יסוד"

זמן צפייה: 03:58

החוק הנורבגי אושר אמש (שני) במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, ברוב של 64 קולות בעד ו-38 נגד. כעת הוא יועבר לוועדת חוק חוקה, ומשפט. כזכור, החוק נועד לאפשר לשרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימת הסיעה, וקובע כי השרים שיתפטרו מהכנסת יוכלו לשוב ולכהן בה אם תופסק כהונתם בממשלה.

באופוזיציה מתחו ביקורת רבה על המהלך. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הצהיר: "עשיתם חוק מיש-מש כי חסרות לכם ידיים עובדות. זה חוק ג'ובים, ללא סעיף תקציבי, זה לא קרה פה מעולם. אלה 15 חברי כנסת מיותרים".

ח"כ יאיר גולן (מרצ) תקף: "כדי לממש שחיתות ציבורית אנחנו רומסים חוקי יסוד, אין שום דיון מהותי, הכול קומבינה. אנחנו מעבירים חוקים ציניים ומיותרים במסווה של סדרי שלטון תקינים. לצערי כנסת ישראל נמצאת בשפל של כל הזמנים כי מה שאנחנו עושים כאן ייזכר לדראון עולם". ח"כ תמר זנדברג הוסיפה כי "הכנסת הזו עסוקה רק בעצמה. רק בעוד משרדים, ג'ובים, שרים וסגני שרים שלכנסת כבר לא נשאר כלום. כחול לבן צריכים את הנורבגי כמו אוויר לנשימה פשוט כי אחרת אין להם מי שיעבוד פה אז הם מכרו את הכנסת לליכוד. זה הדיל האמיתי – סיפוח תמורת חוק נורבגי".

מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה
מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בשבוע שעבר אישרה המליאה את החוק בקריאה טרומית, זאת ברוב של 66 תומכים אל מול 42 מתנגדים. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התנגד להצעה: "החוק הנורבגי הוא החוק הראשון שהממשלה שמה על השולחן. עוד ג'ובים, לשכות, תפקידים וסידור עבודה לחבר'ה. שום דבר לא מעניין אתכם".

"מישהו אצלכם בממשלת המנותקים זוכר מאיפה מגיע הכסף?", תהה בנאומו על הדוכן, "זה כסף של אנשים עובדים - שכירים, עצמאים, משלמי המסים. כל הישראלים הטובים האלה שאתם לא רואים ממטר. אתם לא רואים בני אדם, אתם רואים כספומטים".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

לפיד המשיך לתקוף את הממשלה, והאשים את השרים כי הם "מושכים כסף מהישראלים ומבזבזים אותו על עצמכם ולא על עזרה לחלשים או לטובת העסקים הקטנים". לטענתו, הכסף מתבזבז "על מעון השרד החלופי ועל משרדי ממשלה שהמצאתם ואף אחד לא צריך. לפחות תחסכו מאיתנו את הבלבול מוח הזה ש'לקחנו אחריות'".

"זה נחמד שאתם קוראים לזה 'החוק הנורבגי', זה נשמע קריר, סקנדינבי. בנורבגיה יש רק 19 שרים. שם, איש לא היה מעלה על דעתו שאדם שהשבוע החל משפטו בעבירות פליליות חמורות יהיה ראש הממשלה. בנורבגיה, הממשלה עובדת בשביל האזרחים - ולא רק למען עצמה", סיכם.