הפלסטינים תוקפים את תוכנית השלום: "לא יקנו אותנו בכסף"

ברש"פ תקפו כצפוי את פרסום החלק הכלכלי בתוכנית: "מוטה לטובת ישראל ונועדה לכישלון". גנץ: "כל יוזמה כזו חייבת להיות חלק מהמאמץ לפירוז הרצועה, השבת השבויים והנעדרים ומניעת פעילות טרור"

זמן צפייה: 01:10

תכנית השלום האמריקנית: מקורביו של אבו מאזן תקפו הערב (שבת) את פרסום חלקה הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ. "לא ניתן לקנות את הפלסטינים בכסף", אמרו , "פלסטין אינה למכירה. ועידת בחריין נועדה לכישלון על החלק המדיני להיות קודם לחלק הכלכלי - בכל מקרה כל תוכנית שלום שמציעה ארה"ב מוטה לטובת ישראל ונועדה לכישלון".

בישראל בירכו על המהלך. יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני בעד קידום ופיתוח כלכלי עבור הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. אבל כל יוזמה כזו, כפי שהוצגה היום במסגרת תוכנית המאה, חייבת להיות חלק מהמאמץ לפירוז רצועת עזה, השבת השבויים והנעדרים ומניעת פעילות טרור באיו"ש. עלינו לפעול ביחד עם העולם בכדי לקבע את ההבנה ששקט ביטחוני- יוביל גם לפרנסה ורווחה באזור כולו".

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס לחלק הכלכלי בתוכנית השלום של ממשל טראמפ. "על פניו, זה נשמע טוב", אמר בתכנית "המטה המרכזי", בחדשות 13, "אנחנו תמיד בעד פיתוח הכלכלה הפלסטינית והפסקת המשבר ההומניטרי. כל העולם רוצה לעזור לפלסטינים - אבל הם מסרבים לעזור לעצמם".

השר שטייניץ
שר האנרגיה, יובל שטייניץ | צילום: רויטרס

הבית הלבן פרסם מוקדם יותר את חלקה הכלכלי של התכנית, לקראת הוועידה הכלכלית בבחריין שתתקיים ביום שלישי הקרוב. בכיר בממשל האמריקני מסר, כי התכנית תכלות השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת.

בכיר בבית הלבן אמר כי ממשל טראמפ החליט לפרסם את החלק הכלכלי היום, על מנת לאפשר למשתתפים בוועידה בבחריין להגיע לדיונים לאחר שקראו את החלק הרלוונטי. אורכה של התוכנית הוא 40 עמודים, ועוד 100 עמודים של נספחים. התוכנית כוללת גם 100 פרויקטים לביצוע בתחומי התשתיות, החינוך, הבריאות והתעשיה, וכן השקעה של מיליארד דולר בתיירות בגדה ובעזה. המטרה: הכפלת התל"ג הפלסטיני בתוך עשור.

בכיר בממשל האמריקני אמר כי במסגרת התוכנית, מתכנן צוות השלום בבית הלבן לייצר מיליון מקומות עבודה ברשות הפלסטינית ובאזור כולו, וכן להוריד את האבטחה בגדה ובעזה "למספר חד ספרתי".  בכיר בבית הלבן ציין כי 50 מיליארד הדולר יגיעו הן מכספי משלם המיסים האמריקני אבל גם מתרומות של מדינות ערביות במפרץ, מדינות במערב והמגזר הפרטי. "משיחות שהיו לנו עם גורמים רבים באזור קיבלנו תמיכה רבה לתוכנית הכלכלית ואנחנו בטוחים שנוכל לגייס את הכספים הנחוצים", אמר.