הרש"פ בתגובה לנתניהו: "אנחנו נישאר על האדמה שלנו ונתנגד"

בכירים ברשות הגיבו לדברי רה"מ לפיהם הוא שוקל להחיל ריבונות ישראלית ביו"ש. "יכול להיות שההכרזה היא חלק מקמפיין הבחירות, אבל נובעת ישירות ממדיניות טראמפ"

 שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי
שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי | צילום: רויטרס

בכירים ברשות הפלסטינית, בהם שר החוץ ריאד אל-מאלכי וסאאב עריקאת, הגיבו היום (ראשון) לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוא שוקל לספח את שטחי הגדה המערבית. "אנחנו באותו מצב כבר 51 שנים, מאז 1967, אנחנו נחושים להישאר על האדמה שלנו", אמר אל-מאלכי בכנס הפורום הכלכלי העולמי בירדן. "אם נתניהו רוצה להחיל את הריבונות ישראלית בגדה המערבית תהיה לו בעיה רצינית – הנוכחות של 4.5 מיליון פלסטינים, מה הוא יעשה איתנו? הוא לא יכול להגלות אותנו כי אנחנו לא נקבל את זה. אנחנו נישאר פה ונתנגד", הוסיף.

אל-מאלכי תלה את הכרזת נתניהו במדיניות נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ. "יכול להיות שזה חלק מקמפיין הבחירות שלו כדי לזכות בקולות מצד מצביעי הימין בישראל – ואחרי הבחירות זה לא הולך לקרות", אמר. "מה שעודד את נתניהו להגיד את מה שהוא אמר זו המדיניות וההתנהגות של טראמפ, כשהוא החליט להכיר בירושלים כבירת ישראל ובריבונות הישראלית ברמת הגולן הסורית הכבושה".

עוד בחדשות 13:

אחרי ההכרה בגולן: נתניהו שוקל לספח חלקים מהגדה המערבית

מועצת הביטחון נגד ארה"ב: "ההכרה בגולן לא מקדמת פתרון במזה"ת"

האיחוד האירופי הכריז: "לא מכירים בריבונות ישראל בגולן"

טראמפ חותם על ההכרה ברמת הגולן כשנתניהו לצידו

בכיר הרשות הפלסטינית, סאאב עריקאת הצטרף לדבריו של אל-מאלכי, ואמר כי "הצהרות נתניהו על סיפוח של ההתנחלויות, לכאורה, הן רק המשך של מה שטראמפ התחיל כשהכיר בירושלים כבירת ישראל וכשניסה להוריד מהשולחן את שאלת הפליטים כשהצהיר שההתנחלויות הן חוקיות, כשסגר את הקונסוליה וכשהכיר בריבונות ישראל בגולן", טען עריקאת. "הקהילה הבינלאומית לא יכולה להמשיך להתייחס לישראל כאילו היא מעל החוק, ונתניהו צריך לשאת באחריות לכל הפעולות והמדיניות שהוא מוביל כדי להרוס את פתרון שתי המדינות", אמר.

מוקדם יותר היום גינה שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בוטול, את דברי נתניהו לגבי סיפוח התנחלויות ואמר כי "מטרת ההצהרה חסרת האחריות של נתניהו היא לקושש קולות נוספים. הגדה המערבית היא שטח פלסטיני שנכבש על ידי ישראל תוך הפרה של החוק הבין-לאומי. הבחירות בישראל לא ישנו את העובדה הזו".

בתוך כך, גם בכיר כחול לבן ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון התייחס לדברי ראש הממשלה בנושא וכתב כי "נתניהו משקר. הוא נגד סיפוח שטחי C ונגד להתנחל על כל גבעה - הוא מתנגד לזה. כעת הוא נותן לזנב לכשכש בכלב - הכל למען ההישרדות הפוליטית שלו, והוא עושה הכל כדי להימלט מאימת הדין - גם לשקר".

התנחלות בגדה המערבית
התנחלות בגדה המערבית | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול פורסם בחדשות 13 כי  נתניהו שוקל לספח או להחיל את החוק הישראלי על חלקים מהגדה המערבית לאחר הבחירות. גורמים בסביבת ראש הממשלה שאינם קשורים לקמפיין הבחירות אמרו כי בעבר התנגד נתניהו לסיפוח או להחלת החוק הישראלי על הגדה המערבית אך בשבועות האחרונים שינה את עמדתו והוא פתוח יותר לרעיון של קידום מהלך כזה - לכל הפחות לגבי ההתנחלויות. בהמשך אישר נתניהו את הדברים.

המקורות ציינו כי ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן נתנה דחיפה נוספת לנתניהו לבחון אפשרויות של סיפוח או החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה המערבית. לדבריהם, אם תקום ממשלת ימין צרה אחרי הבחירות התרחיש הזה יהפוך לממשי עוד יותר והסבירות לכך תעלה משמעותית.

עיתוי מהלך כזה יהיה אחרי הצגת תכנית השלום של טראמפ ולאחר שהפלסטינים ידחו אותה וישראל תקבל אותה בחיוב עם הסתייגויות. בתרחיש כזה נתניהו סבור כי ניתן יהיה לקבל גיבוי של ממשל טראמפ למהלכי סיפוח או החלת החוק הישראלי לפחות על שטח ההתנחלויות או על כמה מגושי ההתנחלויות.

לפני כשבועיים חתם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, לאחר הצהרה משותפת שמסרו. נתניהו: "ההחלטה להכיר בריבונותנו בגולן הינה היסטורית".

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במוזיאון ישראל בירושלים
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

קודם לחתימה, הנשיא טראמפ אמר בהצהרה כי "ארצות הברית מכירה בזכות המוחלטת של ישראל להגן על עצמה, והיום אני מקדם את זה. התקיפה הבוקר ממחישה את הצורך הזה". "כל הסכם שלום עתידי חייב לקחת בחשבון את צורכי הביטחון של ישראל. אנחנו לא רוצים לראות עוד התקפה כמו שקרתה הבוקר – צפונית לתל אביב". כמו כן, טראמפ התייחס לאיראן ואמר: "איראן אינה אותה מדינה שהייתי כשנכנסתי לתפקיד בגלל הסנקציות הקשות שהטלנו עליה".

לבסוף הוסיף כי "היחסים עם ישראל מעולם לא היו קרובים יותר. ארצות הברית תמיד תעמוד לצד ישראל. אני וביבי הכרנו אחד את השני הרבה זמן, הוא אוהב את ישראל ואת ארה"ב".

ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא טראמפ ואמר: "הראית תמיכה באופן עקבי בישראל, בזכותנו להגנה עצמית. לאורך השנים ישראל התברכה בחברים רבים שישבו בחדר הסגלגל, אבל לא היה חבר טוב כמוך. הראית את זה פעם אחר פעם. הראית את זה פעם נוספת היום, עם ההכרה בשליטה ברמת הגולן. זה יום היסטורי. במשך שני עשורים סוריה ירתה על אזרחי ישראל ברמת הגולן. דור של ילדים ישראלים חי בפחד. ואז, ביומיים של גבורה, חיילי צה"ל האמיצים שחררו את הגולן". "נאלצנו לחכות חמישים שנה עד הרגע הזה – לתרגם את הניצחון הצבאי שלנו לניצחון דיפלומטי. הכרתך היא צדק כפול לישראל".