מכתב סודי ומתווכת: מאחורי הקלעים של פגישת רה"מ ומנהיג סודאן

פריצת הדרך במגעים עם המדינה האפריקנית חלה בעקבות שליחות של עו"ד ישראלי, שיצר קשרים ענפים במדינה והציע להעביר לחרטום מסר מי-ם. בהמשך, מתווכת אוגנדית התגייסה אף היא לסייע בקיום המפגש

זמן צפייה: 02:32

המוסד, משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה מקיימים מגעים חשאיים עם סודאן כבר כמה שנים –  אבל פריצת הדרך שהובילה לפגישה התרחשה לפני חודש וחצי – בערוץ לא שגרתי – בעקבות שליחות של עורך דין ישראלי פרטי.

גורמים ישראלים שהיו מעורבים בסוגיה מספרים כי בתחילת דצמבר נפגש עורך הדין ניק קאופמן עם עוזרו של היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת – איש הצללים המכונה "מעוז" – ושאחראי מטעם נתניהו על הקשרים עם מדינות ערב. קאופמן הציג למעוז רעיון יצירתי.

עוד בחדשות 13:

מנהיג סודאן על המגעים עם ישראל: "כדי להסיר את המצור"

מנהיג סודאן אישר: "נפגשתי עם נתניהו – למען האינטרסים שלנו"

נתניהו נועד עם נשיא סודאן באוגנדה – ודן עמו בנורמליזציה

נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

קאופמן, אזרח ישראלי-בריטי, מתמחה בהגנה על נאשמים בבית הדין הבין-לאומי הפלילי בהאג. כך הוא גם יצר קשרים ענפים בסודאן – גם עם המשטר הקודם של הדיקטטור עומאר אל-בשיר שמבוקש בהאג – וגם עם המשטר הנוכחי.

קאופמן, שמייעץ לממשלת סודאן הנוכחית בנוגע לתיק נגד אל-באשיר, סיפר למעוז על פגישה שנקבעה לו עם השליט הזמני עבד אל-פתאח אל-בורהאן – והציע להעביר לו מסר מישראל. בלשכת ראש הממשלה אימצו את היוזמה ונתנו לקאופמן מכתב מנתניהו לבורהאן ובו הצעה להיפגש ולדון על קידום נורמליזציה בין ישראל לסודאן.

בתחילת ינואר הגיע קאופמן בחשאי לחרטום. הוא נפגש עם הנשיא בורהאן, העביר לו את המכתב מנתניהו וקיבל מיד מכתב תשובה ובו הבעת נכונות להיפגש.

נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כאן נכנסה לתמונה אשת מפתח שניה – נג'ווה גאדאהלדם – היועצת המדינית של נשיא אוגנדה יווארי מוסוויני – וקולגה של קאופמן כבר כמה שנים – על רקע פעילותו בבית הדין בהאג. גאדאהלדם – שמקורבת לשלטון בסודאן - הציעה לתווך ולקיים את הפגישה בין נתניהו לבורהאן באוגנדה.

קאופמן שב לישראל עם המכתב מבורהאן ומסר אותו ליועצי נתניהו. הוא גם חיבר אותם עם היועצת של נשיא אוגנדה גאדאהלדם – כדי שזו תמשיך לתווך. מהנקודה הזו עבר השרביט לידי היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, עוזרו מעוז וראש המוסד יוסי כהן – שעבדו צמוד עם גאדאהלדם – כדי לתפור את הפסגה ההיסטורית.

עו"ד קאופמן מסר בתגובה: "אני מסרב להתייחס למגעים עם מדינות זרות - דבר שהוא באחריות הגורמים הממשלתיים הרלבנטיים".