נתניהו לגנץ: "תשתחרר מהווטו של לפיד - בוא לממשלת אחדות"

ראש הממשלה פנה ליו"ר ישראל ביתנו, והודה לו על "שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט". עוד הצהיר: "אם נצטרך, אנחנו ערוכים לבחירות נוספות - וגם ננצח בהן. אבל בשביל מה?"

זמן צפייה: 07:15

הפולנטר הפוליטי: שעות לפני פקיעת המנדט להרכבת ממשלה של יו"ר כחול לבן בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר היום (רביעי) בישיבת כינוס סיעות המחנה הלאומי. נתניהו פנה לגנץ פעם נוספת וקרא לו להקים ממשלת אחדות - עוד היום: "אני רוצה להודות לאביגדור ליברמן על שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט, ממשלה שנשענת על תומכי טרור. אני רוצה לשאול את גנץ ואשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה?".

"עשיתם מעשה שלא ייעשה. בני גנץ, עדיין לא מאוחר. בוא נשב ביחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית", המשיך. "זה מה שישראל זקוקה לו. אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות. גנץ, תשתחרר מהווטו של לפיד. מה הוא מהלך קסמים עליך? תעשה את הדבר הנכון ובוא לממשלת אחדות". לפיד ענה לנתניהו בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "תפנים, אין שום וטו. כחול לבן מבוססת על דברים שאתה פשוט כבר לא זוכר איך הם נראים - עקרונות, ערכים, חברות, שיתוף פעולה, כבוד הדדי".

בהמשך התייחס נתניהו למתקפתו של ליברמן על המפלגות החרדיות, ואמר: "הלכידות שאנחנו רואים כאן היא הלכידות שאנחנו צריכים לראות בכל שדרות העם ולרוחב המדינה. אסור לפסול אף ציבור, לא את הציבור החרדי, שהוא חלק אינטגרלי מהעם, מהמדינה, בשר מבשרנו, ולא אף ציבור. יהודים ולא יהודים. כל מי שתומך במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הוא שותף שלנו".

עוד בחדשות 13:

ליברמן: "לא נצטרף לאף ממשלה צרה; נראה שאנחנו בדרך לבחירות"

גנץ: "נתניהו סרבן אחדות"; הליכוד: "אמר שרוצה ממשלת מיעוט"

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

"השותפות הזאת היא דבר שהוא הכרחי כי אנחנו נמצאים ברגע גורלי, בצומת דרכים היסטורי", הוסיף. "השגנו הישגים עצומים לישראל, המדינה חזקה יותר משהייתה אי פעם – כלכלית, צבאית וחזקה יותר מדינית".

"אנחנו בצומת דרכים היסטורית. המדינה חזקה יותר מאי פעם. רק שלשום החליטה מחלקת המדינה של הממשל האמריקני על חוקיות ההתיישבות. יש לנו חלון הזדמנויות היסטורי שלא יחזור, להשיג דברים שיכולנו רק לחלום עליהם", אמר. "יש לנו הזדמנות לקבוע את גבולותינו, לכרות בריתות עם שכנינו, ומכל הטעמים הללו אסור לאבד אף יום".

"הדבר הנכון הוא להקים עכשיו ממשלה. לא צריך בחירות. בגלל מה, בגלל פסילות אישיות? אם יהיו בחירות אנחנו ננצח, אבל חשוב יותר שהמדינה תנצח בעת הזאת", חתם נתניהו את דבריו. "אין פערים גדולים. אפשר לפתור אותם בנקל. אנחנו יכולים לגבור על האתגר ולהקים ממשלת אחדות עכשיו ומייד. אנחנו מוכנים. בני גנץ, אתה מוכן? אני מוכן לפגוש אותך בעוד חמש דקות".

פגישת גנץ ונתניהו
פגישת גנץ ונתניהו | צילום: אלעד מלכה

מאוחר יותר שב נתניהו לדוכן הנאומים, ואמר: "ליברמן לא היה צריך להפיל את הממשלה, אבל ללכת פעם שלישית זה טירוף מערכות. מי שיכול למנוע את זה – זה גנץ, אשכנזי ואחרים. זה לא ספין, אין מסרים. אני אומר לכם שההזדמנויות מעולם לא היו כל כך טובות, והסכנות לא היו כל כך גדולות. אנחנו חייבים כתפיים רחבות".

"פניתי לגנץ בשבועות האחרונים ואמרתי לו שהביטחון לא יכול לחכות. אנחנו זקוקים לכמה מיליארדי שקלים לפרויקטים קריטיים. הטילים לא מבחינים בין העדות והציבורים. הצעתי לו בוא נסכם יחד, הנה ההצעה של הרמטכ"ל ושל משרד הביטחון, הנה המרכיבים", הוסיף. "פניתי גם לאשכנזי וביקשתי ממנו שייתן הערות, שנגיע להסכמה על הרשימה הזו ונלך עם הדבר הזה לכנסת ונעביר הוראת שעה שתאפשר למערכת הביטחון לעשות זאת".

לאחר דברי ראש הממשלה, נשאו דברים בכירים נוספים בגוש הימין. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הצהיר: "אני הולך להיכנס בכל הכוח כדי להקים ממשלת אחדות בלי לפיד. אני מקווה שעכשיו, כשגנץ מבין שאין ממשלת מיעוט, יבין שזו האפשרות".

יו''ר מפלגת ימינה איילת שקד בהצהרה לתקשורת
יו''ר מפלגת ימינה איילת שקד בהצהרה לתקשורת | צילום: חדשות 13

יו"ר הימין החדש איילת שקד, קראה לפתרון המשבר: "צריך לעשות מה שאפשר כדי למצוא פתרונות ולהימנע ממערכת בחירות שלישית, שהיא הפקרות פוליטית".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף בחריפות את יו"ר ישראל ביתנו. "ליברמן נמצא במערכת הפוליטית כבר 30 שנה, ואני שואל איזה בית הוא בנה, איזה עץ הוא נטע ואיזה כביש הוא סלל. גורנישט. איש ציני שחי מספין לספין שלא הטביע שום חותם", אמר. "האיש הזה גרר אותנו למערכת בחירות בפעם הקודמת, טיפס על עץ מגוחך. האיבה האישית שלו לראש הממשלה היא הגורם היחיד שמנע הקמת ממשלת ימין חלומי לפני חמישה חודשים. טובת מדינת ישראל לא מעניינת אותו, הוא לא ראוי להיות חלק מהפוליטיקה ולא ראוי להיות בשום קואליציה".

ח"כ ישראל כץ תקף את צמרת "כחול לבן" ואמר: "לפיד פעם הופיע אחרי פעם ברדיו ואמר שהם לא יקימו ממשלה עם הליכוד, וכך גם גנץ. אי אפשר אחרי הבחירות להתעלם מההבטחות לבוחרים", כץ הוסיף: "הונחה לגנץ הצעה הוגנת, שהייתה מאפשרת לו בעוד כשנה או בטווח כזה או אחר להיות ראש ממשלה, של ממשלה רחבה – איפה נשמע דבר כזה שהוא דוחה אותה לא בגלל מה שהוא חושב אלא בגלל אילוצים פנימיים".

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נאם בפתח ישיבת הסיעה שלו והתייחס למו"מ הפוליטי התקוע. הוא נשאל האם יצטרף לממשלה צרה מימין או משמאל כדי למנוע בחירות שלישיות ואמר כי "אין שום סיכוי. לא נצטרף לא לממשלה צרה ולא לממשלת מיעוט. זה לא נכון, ולא משנה איזה ממשלה תקום מהסוג הזה היא לא תוכל לתפקד. זו תהיה קואליציית הישרדות. לא היו פערים מהותיים בין גנץ לנתניהו, היו פערים פרסונליים, וכמו שנראה כרגע אנחנו בדרך לבחירות".

ליברמן התייחס גם לדברים שהוצעו לו על מנת שייכנס לאחת הקואליציות ואמר כי "עשיתי כל מאמץ, הפכתי כל אבן על מנת להגיע לממשלת אחדות לאומית ליברלית בדיוק כמו שהבטחנו לבוחר. עשינו הרבה עבודה שקטה בצורה מכובדת, סולידית. גם הפיתויים ששמו בפנינו היו פיתויים גדולים מאוד – ממלא מקום ראש הממשלה, רוטציה בשנה האחרונה".

ליברמן גם תקף בחריפות את הח"כים הערבים והחרדים ואמר כי "אם אתם שואלים מה באמת הסכנה המיידית המוחשית, זו הקואליציה האנטי ציונית של הח"כים הערבים והחרדים. זו באמת קואליציה אנטי ציונית שמשחקת בשני הגושים. הרשימה הערבית המשותפת היא באמת גיס חמישי, לא צריך לטייח ולא צריך להסתיר את זה. לצערי, גם ציבור המפלגות החרדיות הופכות יותר ויותר למפלגות אנטי-ציוניות, וגם פה שהפסיקו לבלבל את המוח שמדובר בשוליים".

אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו | צילום: חדשות 13

בנוגע לחוסר ההסכמות בין נתניהו לגנץ, אמר ליברמן כי "היה משחק האשמות מרשים מצד שני הצדדים, אבל בסופו של דבר זה היה משחק האשמות. בלי נכונות באמת לקבל החלטות קשות ודרמטיות, ולכן גם נתניהו שבכל דרך ניסה למשוך זמן ולמרוח וקודם כל לשמור על הגוש החרדי, וגם בסופו של דבר גנץ שמעולם לא קיבל את מתווה הנשיא, וגם חלק גדול מהזמן גם כחול לבן שיחקו משחק כפול ושמרו על ערוצים פתוחים למפלגות החרדיות והציעו להן הצעות מרחיקות לכת, ולכן מבחינתי שניהם אשמים"

"כל מה שמפריד זה ויכוח אישי פרסונלי", המשיך, "לא היה שום פער מהותי. כל הוויכוח הוא בגלל היעדר מנהיגות. אחד לא היה מוכן לקבל את מתווה הנשיא, השני לא היה מוכן להיפרד מהגוש החרדי-משיחי שלו", אמר ותקף את נתניהו: "נתניהו פשוט משעבד את כל תנועת הליכוד לטובתן של המפלגות החרדיות. ואם אתם שואלים אותי מי אשם במצב הזה - אז שתי המפלגות ביחד. גם כחול לבן וגם הליכוד".

יברמן ציין גם כי מפלגתו שמרה על עמעום בנושא ממשלת מיעוט שנתמכת על ידי הרשימה המשותפת כדי ליצור לחץ על נתניהו: "בישראל ביתנו שמרו על ערפל קרב, היה ברור שלא נלך לקואליציה שנתמכת בצורה ישירה או עקיפה ע"י הרשימה המשותפת. גם תוך כדי התקופה התייחסתי לרשימה המשותפת ואמרתי בדיוק את מה שאני חושב עליהם. אבל שמרנו על ערפל קרב על מנת ליצור איזשהו מנוף לחץ על נתניהו. לצערי, גם זה לא עזר".


מוקדם יותר היום, חילופי האשמות נרשמו בצמרת הליכוד וכחול לבן. גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הבוקר צריך לומר את האמת - בנימין נתניהו הוא סרבן אחדות ויעשה הכל לדרדר אותנו לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה".

זאת, לאחר שרה"מ נתניהו כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "לצערי, אמש בשיחתנו סרב גנץ לקבל את התנאי שהציב אביגדור ליברמן - קבלת מתווה הנשיא לפיו אני כראש ממשלה מכהן אהיה ראשון ברוטציה על ראשות הממשלה. ‏ליברמן אמר שילך עם הצד שלא יסרב. עכשיו נותר רק לראות אם אביגדור ליברמן יעמוד בהתחייבותו".

בהמשך נמסר מטעם הליכוד: "ביום שבו מדינת ישראל נלחמת נגד כוחות הטרור באזורנו, אנו מקווים שאביגדור ליברמן לא יתן את ידו לממשלת מיעוט שתלויה בתומכי טרור. גנץ דחה את מתווה הנשיא ואת התנאים שהציב ליברמן בסדר הרוטציה. גנץ אמר לראש הממשלה נתניהו בפגישתם שבכוונתו להקים ממשלת מיעוט שנשענת על תומכי הטרור".

גם יאיר לפיד התייחס לדבריו של רה"מ ואמר: "שיא חדש. אחרי שסירב לכל הצעה לאחדות ששמנו בפניו נתניהו אומר 'גנץ סרב'. אין לאיש הזה גבול. ליברמן יודע את האמת. נתניהו צמוד לבלוק החרדי-משיחי. מוביל לבחירות בכל הכוח".

בתגובה לדבריו של לפיד, שר הפנים אריה דרעי תקף אותו ואמר: "יאיר, די עם השקרים! הייתם מוכנים לתת לנו הכל, ולחתום לנו על שמירת הסטטוס קוו ככתבו ולשונו כדי שנעזוב את נתניהו ונצטרף אליכם. הסיבה היחידה שאין ממשלת אחדות היא כי אתה מונע מגנץ להסכים למתווה הנשיא ומתעקש שנתניהו יהיה שני ברוטציה".

גנץ גם קרא לנתניהו ואמר: "הכר בתוצאות הבחירות אותן אתה והציבור מכירים היטב. ותר על בלוק החסינות ובוא למשא ומתן ישיר לגיבוש קווי יסוד של שתי המפלגות הגדולות. אהיה מוכן לפשרות למען אזרחי ישראל ללא ויתור על עקרונות יסוד".