יריב לוין לראשי המתנחלים: נתקדם לקראת סיפוח "תוך שבועות"

לפי גורם שנכח בפגישה עם ראשי רשויות בגדה המערבית, יו"ר הכנסת אמר כי תחל התקדמות להחלת החוק כבר בתקופה הקרובה. נתניהו: ההחלטה שתובא לממשלה לא תכלול התייחסות למדינה פלסטינית

זמן צפייה: 12:41

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (ראשון) עם ראשי המועצות בגדה המערבית, במטרה לשוחח עמם על התוכנית לספח חלקים מהשטחים הכבושים. יו"ר הכנסת יריב לוין, שנכח בפגישה, אמר להם כי תהיה התקדמות לקראת סיפוח "תוך שבועות" - כך לפי גורם שהשתתף בפגישה. זאת, ברקע המחלוקת שניצתה בין מנהיגי המתנחלים, שמא לקבל או לדחות את תוכנית טראמפ.

לפי הגורם, נתניהו אמר לראשי הרשויות מההתנחלויות כי הוא פועל בלוחות זמנים צפופים כדי לספח "את המקסימום האפשרי". נתניהו הוסיף: "הדברים עוד לא מסוכמים עם האמריקנים וגם המפות עוד לא מסוכמות. צריך לנצל את ההזדמנות שיש שם את הנשיא הזה בבית הלבן. אסור לגרום לטראמפ לחשוב שאנחנו לא מעוניינים".

נתניהו ויריב לוין בפגישה עם ראשי רשויות בגדה המערבית | צילום: חדשות 13

עוד אמר נתניהו לראשי הרשויות כי האמריקנים מדברים בתכנית טראמפ על מדינה פלסטינית, אך ישראל לא קוראת לזה כך. הוא ציין כי ההחלטה שתובא לממשלה בנוגע לסיפוח לא תכלול כל התייחסות למדינה פלסטינית.

ראשי הרשויות: אלה המסרים שנתניהו העביר לנו בפגישה

1. נתניהו סיפר שהיה נחוש להחיל את החוק הישראלי עוד קודם ל- 1.7 אבל משיקולים של מו"מ קואליציוני החליט לדחות ליולי.

2. המובלעות - במסגרת התוכנית יורחבו הישובים המבודדים וייצרו צירים לכיוון הגושים.

3. לא יחול שינוי בסטווס קוו של ה-30 אחוז שעליהם לא תחול הריבונות (אלו שלכאורה עתידים להיות חלק מהמדינה הפלסטינית). ותתאפשר נסיעה חופשית בצירים כמו היום, גם לאחר שתקום מדינה פלסטינית. נתניהו אומר שהוא מוכן להיכנס למו"מ על 30 אחוז האלו אבל לא מוסר את את אותו השטח.

4. אין הקפאת בניה.

נתניהו ויריב לוין בפגישה עם ראשי רשויות בגדה המערבית | צילום: חדשות 13

ראשי הרשויות שנפגשו עם נתניהו הם ניר ברטל ראש מועצת אורנית, שי רוזנצווייג ראש מועצת אלפי מנשה, אלי שבירו ראש העיר אריאל. אסף מינצר ראש המועצה באלקנה. חיים מנדל שקד ראש המועצה הר אדר, אריה כהן ראש המועצה מגילות, יוסי אברהמי ראש מועצת גבעת זאב עודד רביבי ראש המועצה המקומית אפרת. יגאל להב ראש מועצה מקומית קרני שומרון. אליהו גפני ראש מועצה מקומית עמנואל וראש העיר מודיעין עילית יעקב אשר גוטרמן.

"ראש הממשלה הוא ידיד ההתיישבות. בשורה של צעדים השיג מנשיא ארה"ב הידידותי ביותר לישראל ולהתיישבות דברים שלא יכולנו לחלום עליהם", מסר עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת. "יש לנו מספיק אויבים מסביב לא צריך לייצר מחלוקות בקרבנו. במהלך הזה כולנו צריכים להתייצב לימין ראש הממשלה".

ניר ברטל, ראש מועצת אורנית מסר לאחר הפגישה: "אני מודה לראש הממשלה, ויו״ר הכנסת על הפגישה החשובה, בה השתתפו 11 ראשי רשויות ביהודה ושומרון. ראש הממשלה ציין והדגיש את מחוייבותו ומאבקו למען ההתיישבות לאורך כל השנים מאז נבחר לראשונה בשנת 96. כמו כן, ראש הממשלה ויו״ר הכנסת עדכנו והבהירו בישיבה פרטים חשובים בתכנית השלום האמריקאית והמצב ביו״ש לאורה".

U.s. President Trump And Israel's Prime Mininister Netanyahu Deliver Joint Remarks On Middle East Peace Plan Proposal At The White House In Washington, U.s., January 28, 2020. Reuters/joshua Roberts?
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

כאמור, ישנה מחלוקת בקרב מנהיגי המתנחלים בדבר התוכנית האמריקנית. ראש מועצת יש"ע דוד אלחייאני התייחס אמש בריאיון לחדשות 13 לביקורת שנשמעה בעקבות דבריו על טראמפ: "אני מייצג את רוב הציבור ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. ויכוח הוא לגיטימי, יש בינינו ויכוח אם לקבל את מתווה טראמפ או לא. יותר מכל ראש רשות אחר אני צריך לחבק את התוכנית הזאת, אבל צריך להסתכל על הסכנות שיש בה, הקמת מדינת פלסטינית".

בתוך כך, אמש מחו אלפי בני אדם בלב תל אביב על תוכנית הסיפוח. בקהל היו בין היתר המפלגות מרצ וחד"ש, והארגונים שלום עכשיו ושוברים שתיקה. במקום התנופפו דגלים רבים של פלסטין. כמה מפגינים חסמו צירי תנועה והמשטרה פעלה לפינויים, וחמישה מפירי סדר שהתנגדו פיזית לפינוי נעצרו ע"י המשטרה.