נתניהו וראש המוסד טסו בחשאי לסעודיה ונפגשו עם יורש העצר

לקראת נורמליזציה עם מדינת מפרץ נוספת? רה"מ ויוסי כהן המריאו אמש במטוס פרטי לעיר ניאום הסעודית שלחופי הים האדום, שם שהו מוחמד בן סלמאן ושר החוץ האמריקני, ונפגשו עמם במשך מספר שעות

זמן צפייה: 05:54

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן ערכו אתמול (ראשון) ביקור בזק בעיר הסעודית ניאום שלחופי הים האדום, שם נפגשו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ועם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי כי יקיים את הפגישה.

גורמים במפרץ אמרו לחדשות 13: "פגישה בין נתניהו ליורש העצר הסעודי משדרת מסר של המשך תהליך קידום היחסים בין מדינות המפרץ לישראל, מסר של אחדות מול האויב המשותף איראן ומסר של חיזוק אינטרסים משותפים. שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן אמר בשבת כי סעודיה תמיד תמכה בנורמליזציה מלאה עם ישראל. דברים אלו משקפים את עמדת בית המלוכה וחילופי הממשל האמריקני לא משנים עמדה זו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח בארה"ב: ביידן ימנה את אנתוני בלינקן לשר החוץ

מהן הסמכויות של ועדת הבדיקה – וכיצד היא תשפיע על נתניהו?

גנץ מתכנן צעדים נוספים: "הולכים לשבועיים דרמטיים"

בחמאס גינו את הדיווח לפיו נתניהו נפגש עם יורש העצר. "תנועת החמאס ביקשה מערב הסעודית להבהיר את שפורסם בכלי התקשורת הישראלים על ביקור חשאי של ראש הממשלה נתניהו וראש המוסד יוסי כהן בממלכה", מסר דובר החמאס, סאמי אבו זהרי, שאמר כי הידיעות על הביקור "מסוכנות " אם יתבררו כנכונות."אנו קוראים לסעודיה להבהיר את שקרה שכן הוא עלבון לאומה (הערבית) והפקרת הזכויות של העם הפלסטיני".

נתניהו לא הגיע לפגישה בידיים ריקות - משרד ראש הממשלה יצר קשר עם ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, וביקשו ממנו לספק תוצרת חקלאית, אננסים ותמרים, מחקלאי הבקעה באופן מיידי לצורך הביקור במדינת המפרץ.

הפגישה מגיעה על רקע המגעים לנירמול היחסים בין סעודיה לישראל. עם זאת, לפני כחודשיים ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דיווח כי "בית המלוכה הסעודי חלוק בסוגיית הנורמליזציה עם ישראל. על פי הדיווח, חתימת הסכמי השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין חשפה מחלוקת קשה בין המלך סלמאן, לבנו יורש העצר.

פגישה בין שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ליורש העוצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בעיר הסעודית ניאום | צילום: חדשות 13

בעוד בן סלמאן תומך בכינון יחסים עם ישראל, אביו מתנגד להם - לאור היעדרותו של פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני בהסכמים הקיימים. עוד דווח כי בין סלמאן היה מעורה בהסכמים המתגבשים עם האמירויות ובחריין, ולא גילה על כך לאביו מחשש שינסה לפגוע בהם, מה שעורר את זעמו של האחרון.

מקבלי ההחלטות בישראל מיחלים ליום שבו סעודיה, הגורם החזק באזור שמוביל את הציר הסוני מול איראן במפרץ, תלך גם היא בעקבות בחריין והאמירויות ותודיע על נכונות לכינון יחסים עם ישראל. עם זאת, ברור גם כי חתימת ההסכם בין המפרציות לישראל לפני כחודשיים לא הייתה יכולה לצאת לפועל לולא ברכת השלום מארמון המלוכה שבריאד. נשיא ארצות הברית המכהן דונלנד טראמפ אף אמר בעבר כי הוא שוחח עם המלך סלמאן בנושא הנורמליזציה עם ישראל, וטען ש"לתחושתו סעודיה תצטרף בסופו של דבר להסכם".