נתניהו נגד מנדלבליט: "אינך יכול לעשות לי הסדר ניגוד עניינים"

פרסום ראשון: ראש הממשלה שלח ליועמ"ש מכתב שבו טען כי בכירים במשרדו של מנדלבליט התעסקו בבחירת חברי הוועדה לבחירת שופטים. "העבר את כתיבת ההסדר למבקר המדינה או לשופט בדימוס"

זמן צפייה: 02:13

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר היום (רביעי) מכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בו הוא טוען כי האחרון אינו יכול לעשות לו הסדר ניגוד עניינים. לטענת נתניהו, גורמים בכירים במשרד המשפטים ניסו להתערב בבחירות של חברי הוועדה לבחירת שופטים בכנסת - ולכן עליו להעביר את כתיבת ההסדר למבקר המדינה או לשופט בדימוס.

נתניהו למעשה רומז שמנדלבליט ניסה לקדם את איילת שקד. פרקליטו של נתניהו, עורך הדין יוסי כהן, ששלח את המסמך הוסיף וכתב כי "אין זה ראוי ואין זה הולם כי היועץ המשפטי לממשלה או מי מהפרקליטים הכפופים לו יהא מעורב בגיבוש הסדר ניגוד עניינים שיחול על ראש הממשלה וכי יש להעביר את ההכרעה בעניין זה למבקר המדינה או לשופט בדימוס כדוגמת השופט טירקל".

"הטיוטה של הסדר ניגוד העניינים מבקשת כי ראש הממשלה ימשוך ידיו מעיסוק כולל בהליך בחירת שופטים ובהליכים אשר יכולים להשפיע על מעמד בתי המשפט", המשיך, "במקביל התפרסם, לתדהמתי, לאחרונה כי דווקא בכירים במשרדך ניסו להשפיע על הליך בחירת חברי הועדה למינוי שופטים מטעם הכנסת. עיון בחלק מחומרי החקירה מעלה כי נעשו באישורך או בידיעתך פעולות חקירה העולות לכאורה לכדי ביצוע עבירות פליליות, מתוך מטרה לנסות ולהפליל את ראש הממשלה בכל מחיר".

לכתבות נוספות בנושא >> 

היועמ"ש: נתניהו לא יוכל לעסוק במינוי מפכ"ל ופרקליט מדינה

נציגי הכנסת שנבחרו לוועדה למינוי שופטים: מארק והאוזר

חיות: "ההצעה לחקור ניגודי עניינים של שופטים – שפל המדרגה"

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

"לכל אלה מתווסף החיפזון שבו הוגש כתב האישום, שעות לאחר שראש הממשלה הודיע ליו"ר הכנסת על משיכת בקשת החסינות ובעודו עושה את דרכו לנאום בפני נשיא ארה"ב וגדולי האומה. בעיני החתומים על כתב האישום כל האמצעים כשרים כדי להרשיע את ראש הממשלה. טיוטת הסדר ניגוד העניינים מבקשת למנוע את בירור הטענות החמורות הנ"ל. קשה להאמין כי בכלול שיקולך לניסוח הטיוטה לא שקלת את ההשלכות של בירור הטענות החמורות הנ"ל וטענות נוספות וכי הטיוטה אינה אלה נדבך נוסף בנסיונך למנוע את בירורן".

מסקנה זו יותר ממתיישבת עם החלטתך התמוהה למנוע את מימון הגנתו של ראש הממשלה בנימוק הדחוק שלפיו לא היית ער להיקף המימון הנדרש לשם כך", כך לשון הדברים.

המכתב הנוכחי מגיע בהמשך לטיוטת הסדר ניגוד עניינים שמנדלבליט העביר לעורכי דינו של נתניהו לפני כשבועיים, בנוגע למינויים במערכת אכיפת החוק. בין היתר, לפי הטיוטה, לא יוכל נתניהו לעסוק במינויים של יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה ומפכ"ל.

עוד עלה מהמסמך כי מתעורר ניגוד עניינים בנוגע למינויים באגף החקירות והמודיעין במשטרה, וכן בנוגע לעניינים הקשורים לוועדה למינוי שופטים, חקיקה הנוגעת לעבירות טוהר המידות והחלטות בתחום התקשורת. בין היתר, לפי טיוטת ההסדר, נתניהו לא יוכל להתערב במינויים כדוגמת משנים ליועמ"ש, ששניים מהם מסיימים תפקיד עוד חודשיים, משנים לפרקליט המדינה, מינוי ראש אגף חקירות ובכירים במשטרה. לפי הערכה, ראש הממשלה יתנגד לחלק מההגבלות.

המסמך נכתב ברקע עתירה של התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ, המבקשת שייערך הסדר ניגוד עניינים לראש הממשלה. עורכי דינה של התנועה וכן פרקליטי נתניהו יגיבו לטיוטת ההסדר ביום ראשון. הכנסת הודיעה כי אין בכוונתה להגיש תגובה בנושא.