עוד פגישה תמה ללא תוצאות: חילופי האשמות בין כחול לבן לליכוד

לאחר כשעתיים, נראה ששתי המפלגות שוב הגיעו למבוי סתום. כחול לבן: "נתניהו מדרדר את ישראל לבחירות נוספות". הליכוד: "הם קיבלו החלטה אסטרטגית לטרוק את הדלת לממשלת אחדות"

זמן צפייה: 02:16

הפלונטר הפוליטי: לאחר כשעתיים, תמה פגישת צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, שנערכה הבוקר (ראשון). בתום הפגישה כחול לבן תקפה את הליכוד ומסרה כי "בליכוד מתעקשים לדבוק בבלוק ה-55 ובהפרחת סיסמאות שכל מטרתן לצבור נקודות לקראת הבחירות הנוספות אליהן נתניהו מדרדר את ישראל". במקביל בליכוד הבהירו שלא ימסרו היום את המנדט לנשיא: "ראש הממשלה נתניהו יעשה מאמץ אחרון למיצוי האפשרות להקמת ממשלה בשלב זה, לפני החזרת המנדט לנשיא".

כאמור, בכחול לבן האשימו את הליכוד ואמרו כי "לצערנו בליכוד דבקים אך ורק ב'נתניהו תחילה'". מהליכוד נמסר: "אכזבה גדולה בליכוד הבוקר נוכח הסירוב המתמשך של כחול לבן לקבל את ממשלת האחדות של נשיא המדינה - ממשלה שיוויונית עם רוטציה בין נתניהו לגנץ. העובדה שכחול לבן דוחים את האפשרות היחידה לממשלת אחדות מוכיחה שבכחול לבן קיבלו החלטה אסטרטגית לטרוק את הדלת לממשלת אחדות ולגרור את המדינה לבחירות. גם במידה והמנדט יוחזר, הליכוד יפעל בכל דרך לקידום ממשלת אחדות על פי מתווה הנשיא".

גורם בליכוד הוסיף כי "יאיר לפיד מטרפד ממשלת אחדות בגלל שהוא לא רוצה רוטציה בין נתניהו לגנץ, הוא רוצה רוטציה בינו לבין גנץ - ובשביל זה הוא מוכן לגרור את המדינה לבחירות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו שוקל להחזיר את המנדט לנשיא – כבר מחר

גנץ לנתניהו: "בוא למו"מ – בלי תנאים מוקדמים, ספינים ובלוקים"

שבוע בדרכים עם איימן עודה – שחוגג ניצחון סמלי על נתניהו

רה''מ נתניהו ובני גנץ
רה''מ נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

נציגי הליכוד וכחול לבן הגיעו הבוקר בשעה 9:30 לפגישת משא ומתן בניסיון להתקדם לקראת הקמת ממשלת אחדות. כדי שבשורה מפתיעה תצמח מהמפגש הזה, יידרשו ראשי המפלגות לגמישות רבה יותר מזו שהפגינו במפגשים הקודמים ויצטרכו להתפשר בנוגע לדרישותיהם.

אם נתניהו ייכשל במציאת פשרה, על פי ההערכות, ולאחר שהנשיא שקל אפשרויות רבות שהיו בפניו בימים האחרונים, הוא צפוי לתת ליו"ר כחול לבן בני גנץ את ההזדמנות לנסות ולהקים ממשלה בראשותו. בין האפשרויות האחרות שנשקלו, מתן מנדט למועמד אחר מהימין לנסות ולהקים ממשלה. אלא שלאור הפערים המשמעותיים בין הצדדים, מדובר במנדט "לפרוטוקול" בלבד, שכן הסיכויים של גנץ להצליח ולהקים ממשלה קלושים.

"צוות המשא ומתן של הליכוד הונחה על ידי ראש הממשלה לעשות כל מאמץ אפשרי לקידום ממשלת אחדות רחבה לפי מתווה נשיא המדינה בפגישת המשא ומתן מול כחול לבן מחר בבוקר", נמסר מהליכוד, "אבל אם כחול לבן לא יהיו מוכנים לקבל את המתווה שהציג נשיא המדינה, רוטציה בין נתניהו לגנץ וממשלה שיוויונית, וגם לא יציעו שום מתווה ריאלי אחר - אין טעם לבזבז זמן ולגרור את המדינה לשיתוק מתמשך".

עוד הוסיפו מטעם המפלגה כי "אם כחול לבן יחליטו להתמיד בסירובם למתווה הנשיא, בסבירות גבוהה ראש הממשלה נתניהו יחזיר את המנדט, מתוך תקווה שאולי לקראת סוף התהליך בשלושת השבועות האחרונים אנשי כחול לבן יבינו, שתקוותם לפוטש בליכוד או לפירוק של המחנה הלאומי אין לה בסיס במציאות, וממשלת אחדות רחבה לפי מתווה הנשיא זה הפתרון היחידי כדי למנוע בחירות מיותרות. גם לאחר החזרת המנדט במידה ויוחלט על כך, הליכוד יהיה מוכן להפוך כל אבן כדי להגיע לממשלת אחדות רחבה ולמנוע בחירות".

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

במקביל בליכוד מנסים למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו להקים ממשלה גם ללא כחול לבן. אחת האפשרויות שניצבו בידי מפלגת השלטון היא צירופה של מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ. לפרץ כבר הובטחו הבטחות רבות בערוצים הלא רשמיים, אלא שגם אם היה נעתר לבקשות האלו, יש לו שני מחסומים מרכזיים: חברי הכנסת מרב מיכאלי ועמר בר לב, שהודיעו שלא רק שלא ישבו בממשלה בראשות נתניהו, אלא שיצביעו נגדה. באופן זה, לא יתאפשר לנתניהו להקים ממשלה עם העבודה, שכן הוא זקוק לכל 6 הח"כים שמרכיבים את הרשימה כדי לקבל רוב של 61.

לאור זאת, בליכוד שקלו למנות את מרב מיכאלי לתפקיד מחוץ לכנסת, בארץ או בעולם, בין היתר בתור שגרירה. הזזה של מיכאלי ובר לב יכולה לסייע במצב כזה לליכוד, כן שני הח"כים שיכנסו בתרחיש כזה במקומם הם נציג גשר ומזכ"ל מפלגת העבודה. אלא שבשיחות סגורות אומר עמיר פרץ בימים האחרונים את המשפט הבא: "על מצבתי ייכתב 'כאן טמון אדם אמין', ולא 'כאן טמון ממלא מקום ראש הממשלה'", וכן ש"הוא דחה את כל המתווכים שנשלחו לו על ידי נתניהו".