תאריך היעד לסיפוח הגיע - העימות בין נתניהו וגנץ צפוי להחריף

מקורבי רה"מ הצהירו כי אם יו"ר כחול לבן יכשיל את מהלך החלת הריבונות – תהיה תגובה כואבת. בסביבתו של האחרון אמרו כי "כדאי שנתניהו יפנים שמדובר בממשלה דו ראשית – וגם לגנץ יש מה לומר"

זמן צפייה: 00:49

הקרב על הסיפוח: היום (רביעי) הגיע תאריך היעד שנקבע להנעת מהלך הסיפוח, והמחלוקת בעניין בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש הממשלה החליפי בני גנץ - צפויה להחריף.

לקראת המועד להצהרת הכוונות על החלת הריבונות - גם אם מוגבלת - מקורבי ראש הממשלה אמרו כי אם גנץ יכשיל את המהלך - תהיה תגובה כואבת. בסביבתו של גנץ, מאידך, אומרים שאין לו כוונה להחריף את היחסים עם ראש הממשלה, אבל "כדאי שנתניהו יפנים שמדובר בממשלה דו-ראשית וגם לגנץ יש מה לומר". לאור זאת, נראה שהעימות בין השניים צפוי להחריף כבר בימים הקרובים.

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "יש נושאים חשובים שלא יכולים לחכות לאחרי הקורונה"

גנץ: מה שלא קשור לנגיף יחכה; רה"מ: הסיפוח לא תלוי בכחול לבן

לקראת מועד הסיפוח: "הפלסטינים מציעים לחדש את המו"מ"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן התייחס הבוקר למהלך, ואמר כי הוא חושש מאיבוד ההזדמנות היסטורית להחלת ריבונות על מרחבי ההתיישבות ביהודה ושומרון, וכי ההססנות של נתניהו היא זו שמזמינה את ההתנגדויות של הגורמים הבין-לאומיים. דגן אמר כי "הדבר היחיד שמאיים על המשך שלטון המחנה הלאומי בראשות נתניהו הוא ריבונות 'ישראבלוף'".

מנגד, לפנות בוקר ערכו פעילי תנועת "שלום עכשיו" מבצע תליית שלטים בכל רחבי הארץ, כשעליהם הכיתוב "הסיפוח רע לישראל". "הבוקר צבענו את המדינה והזכרנו לממשלה שסיפוח חד צדדי רע לישראל, יפגע בסיכוי לשלום וידרדר אותנו מדינית, ביטחונית ומוסרית", נמסר מהתנועה. "רוב הציבור נגד סיפוח, מערכת הביטחון נגד סיפוח והטובים שבידידנו באזור ובעולם קוראים לישראל לא לספח".

שלטים נגד הסיפוח
שלטים נגד הסיפוח | צילום: שלום עכשיו

בתוך כך, במערכת הביטחון נערכים לחודש של הסלמה בעקבות סוגיית הסיפוח. בצה"ל החליטו לא לתגבר כוחות בשטחים עד שתהיה החלטה בדרג המדיני, אך צפויות להיערך היום בגדה הפגנות ועצרות, שככל הנראה לא צפויות לצאת משליטה. יו"ר הרשות אבו מאזן מתכוון לצאת למסע הסברה בין-לאומי נגד ישראל.

ברצועה צפוי "יום זעם" בהיקף מצומצם, ייתכן שחמאס יעשה תהלוכות, וצה"ל נערך לאפשרות שארגונים ינסו לשגר רקטות. בחמאס קוראים לאינתיפאדה חמושה נגד ישראל וקוראים לכל הפלגים הפלסטינים לקחת חלק. היום יהיו קצת הפגנות בגדה, לא התקוממות, חמאס וגיהאד מתכננים יום זעם אבל לא נראה שבימים הקרובים זה יצא משליטה.

פדואל ובית אריה - שתי התנחלויות ישראליות ביהודה ושומרון
פדואל ובית אריה - שתי התנחלויות ישראליות ביהודה ושומרון | צילום: Shutterstock

כאמור, נתניהו וגנץ חלוקים בגישותיהם בנוגע לסיפוח. ביום שני אמר גנץ בישיבת סיעתו כי "המאבק בקורונה יהיה ארוך, מה שאינו קשור בו - יחכה לימים שאחרי הווירוס". מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעתו כי הסיפוח אינו תלוי בכחול לבן. לדבריו, "אנחנו במגעים מול הצוות האמריקני שנמצא בישראל, אנחנו עושים את זה בדיסקרטיות. הנושא אינו תלוי בכחול לבן - הם לא הגורם לכאן ולכאן".

מוקדם יותר באותו יום נפגש גנץ עם שליח הנשיא האמריקני אבי ברקוביץ' ועם שגריר ישראל בארצות הברית דייוויד פרידמן, כדי לדון על בתוכנית המדינית. בכירים בכחול לבן טענו כי גנץ הבהיר בפגישה ש-1 ביולי הוא לא תאריך קדוש לסיפוח, וכי "הדבר הקדוש היחיד כרגע הוא להחזיר אנשים למעגל העבודה ולטפל בקורונה".

מנגד, נתניהו נפגש אתמול עם השליח האמריקני לענייני איראן בריאן הוק, והצהיר: "יש לנו סוגיות רציניות לדון בהן - הן כל כך רציניות שהן אפילו לא יכולות לחכות עד חלוף הקורונה". זאת, בהתייחס לאמירתו של גנץ.