נתניהו לגנץ: "אל תיתן את ידך להקמת ממשלה מסוכנת לישראל"

ראש הממשלה הזהיר בפוסט בפייסבוק שלו מפני הקמת ממשלת מיעוט שנשעת על הרשימה המשותפת, וכינה צעד כזה כ"אנטי-ציוני". ליברמן: "לפני שרה"מ מטיל את האשמה, כדאי שיתסכל בראי ויעשה חשבון נפש"

זמן צפייה: 00:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב היום (שישי) בחשבון הפייסבוק שלו על החשיבות בהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה ועל הסכנה, לדבריו, בהקמת ממשלת מיעוט הנשענת על הרשימה המשותפת - צעד שכינה כ"אנטי ציוני". רה"מ פנה לגנץ: "אל תיתן את ידך להקמת ממשלה מסוכנת לישראל".

נתניהו תקף בחריפות את הרשימה המשותפת בכלל ואת העומדים בראשה בפרט: "מנהיגיה וחבריה הבולטים הביעו שוב ושוב תמיכה בטרור, הערצה למחבלים, וסירבו לגנות פגיעה בחיילים ובאזרחים ישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לאחר שיקבל המנדט: גנץ יכנס ישיבה משותפת – שממנה תיעדר הליכוד

כחול לבן על מתווה נתניהו: "דרכו לחסינות – ולא לאחדות"

מתווה ליברמן: נתניהו יוותר על הבלוק, גנץ יקבל את הצעת הנשיא

"טיבי היה יועצו של יאסר ערפאת", המשיך נתניהו. "הוא מסרב לראות בחמאס ארגון טרור והצדיק את חטיפת חיילי צה"ל על ידי חזבאללה. איימן עודה רואה עצמו כחלק מהמאבק הלאומי הפלסטיני נגד ישראל ומסרב לגנות פגיעה בחיילים. טיבי ועודה הם הבולטים בחברי הרשימה, אך לצידם מכהנים חברי כנסת קיצוניים אף יותר".

"כיצד תוכל מדינת ישראל לפעול כנגד ארגוני הטרור, כשממשלתה תלויה בקולותיהם של טיבי ועודה? כיצד תוכל מדינת ישראל לפעול כנגד איראן וחזבאללה, כשח"כים המצדדים ותומכים בחזבאללה יכולים להפיל את הממשלה?". כתב נתניהו. "הקמת ממשלת מיעוט שנשענת על הרשימה המשותפת היא צעד אנטי-ציוני שיסכן את ביטחוננו".

עוד כתב ראש הממשלה כי "מצער שגנץ הולך שבי אחרי לפיד וליברמן. לפיד – שרק רוצה במפלתו. ליברמן – שהדבר האחרון שמעניין אותו זה דת ומדינה, אחרי שפעל ב-20 השנים האחרונות בשותפות הדוקה עם החרדים ושמונחה על ידי שיקולים משונים. גנץ, אל תיתן את ידך להקמת ממשלה מסוכנת לישראל".

ראש הממשלה נתניהו
ראש הממשלה נתניהו | צילום: רויטרס

 

לאחר פרסום הפוסט, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב תגובה לנתניהו: "בשעה האחרונה התקשרו אלי כמה וכמה חברים ששאלו מה פשר הפוסט של נתניהו. כנראה שבזמן ששעון החול יורד כלפי מטה, הייאוש ברחוב בלפור עולה כלפי מעלה. ההסדר ההגיוני היחיד שעולה בדעתי הוא שנתניהו החליט להחזיר את המנדט לנשיא במוצ"ש ולכל המאוחר ביום ראשון".

"לגופו של עניין", המשיך ליברמן, "נראה שרה"מ סובל מזיכרון סלקטיבי וכדאי להזכיר לו כמה עובדות: 1. נתניהו היה זה שמסר את חברון לערפאת. 2. נתניהו הצביע בעד גרוש יהודי מגוש קטיף. 3. נתניהו הוא זה שזעק בקול גדול 'הערבים נוהרים באוטובוסים לקלפיות' ולמחרת היום הזמן אותם לבלפור והתנצל. 4. נתניהו הוא זה שמעביר מידי חודש בחודשו דמי פורטקן לחמאס. 5. נתניהו היה זה ששיתף פעולה עם הרימה המשותפת כולל בל"ד. 6. נתניהו הוא זה שמנע את פינוי חאן אל אחמר".

"זאת רק רשימה חלקית, ואני מציע לראש הממשלה שלפני שהוא מטיל את האשמה על הכשלון בהרכבת הממשלה כדאי שיסתכל טוב טוב בראי ויעשה חשבון נפש עם עצמו", הוסיף יו"ר ישראל ביתנו.

מוקדם יותר היום, בני גנץ השתתף בעצרת שהתקיימה בנהריים במלאת 25 שנה להסכם השלום עם ירדן, ובנאומו התייחס לקושי בהרכבת הממשלה ותקף את נתניהו: "ראש הממשלה אימץ לאחרונה את העניין של הקריאה לאחדות. אבל הוא ממשיך לסרב לקיים אותה במלוא הרצון והכנות האסטרטגית והפוליטית".

גנץ התייחס למתווה שהציע רה"מ: "אין בהצעתו פרטים לשותפות אמיתית. הוא רוצה להשתמש בכחול לבן רק לשם כיבוי השריפות שיצרה הממשלה הקודמת. במקרה הטוב זה ספין, ובמקרה הרע זו מנהיגות שלא מכירה בשינוי שהעם הכתיב". "אני קורא לנתניהו: תחזיר את המנדט לנשיא כדי שנוכל להקים ממשלת אחדות ליברלית שמעבדת את כל האזרחים ושתקדם את השלום".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191018-1838' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר כחול לבן בני גנץ בעצרת בנהריים במלאת 25 שנה להסכם השלום עם ירדן' kid='1_cvwnyriz' duration='368'']

ראש הממשלה הציע אתמול לגנץ מתווה אחרון להקמת ממשלת אחדות. ההצעה כוללת בין היתר את התחום הביטחוני, החברתי, הכלכלי, המדיני ונושאי דת ומדינה. לפני פרסום ההצעה, התקשר נתניהו לראשי מפלגות הימין ועדכן אותם בפרטים.

הצעתו של נתניהו תעניק זכות וטו לכל מפלגה על חוקי דת ומדינה, ותבסס סטטוס קוו בנושאים אלו, כשבמקביל במהלך השנה הראשונה לכהונת הכנסת ידונו הצוותים בשינויים בו. כמו כן, ההצעה כוללת ניסיון להעביר את מתווה אטיאס של חוק הגיוס. בתחום הביטחון, הציע נתניהו כי הקבינט הפריטטי (חלוקה שוויונית בתיקי הממשלה בין המפלגות הגדולות) יעביר החלטה תוך שישה שבועות על תוכנית רב שנתית עדכנית, כולל החלטה להעברה מיידית של תקציב השנה הראשונה עוד לפני העברת תקציב המדינה.

לפי המתווה שהציע נתניהו בתחום הכלכלי, הממשלה תאשר יעד גירעון מוסכם ושינוי סדר עדיפות תקציבי לאור הצרכים הביטחוניים. תקציב המדינה יועבר ולא יאוחר משלושה חודשים ממועד הקמת הממשלה, שתגבש הסכמה על צרכים חברתיים חיוניים שיתוקצבו בתקציב המדינה.

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

בנושא המדיני הציע ראש הממשלה כי יחד עם יו"ר כחול לבן השניים יביאו בפני הממשלה עמדה משותפת ביחס ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וביחס להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח.

מפלגת כחול לבן מסרה בתגובה למתווה: "התנהלותו של ראש הממשלה היוצא בפועל גם במהלך התקופה האחרונה מצביעה שדרכו אינה לאחדות אלא לחסינות. הוא לא מוכן לבוא למשא ומתן ישיר, וגם היום הוא אינו מוכן להכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית, ללא הקיצוניים. זו הסיבה שכחול לבן היא הסיעה הגדולה בכנסת". מהליכוד נמסר בתגובה: "גנץ הפך לסרבן סדרתי - הם ידרדרו את המדינה לבחירות חדשות".