חיות על פסילת אקוניס מתפקיד שר המשפטים: עמדת היועמ"ש מחייבת

בדיון בעניין מינוי השר, הבהיר נציג היועמ"ש כי "המינוי לא אושר"; נציג רה"מ: "לא ברור מה מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני" • האזינו: קרב הצרחות בממשלה בין נתניהו למנדלבליט וגנץ

זמן צפייה: 06:45

הדרמה בישיבת הממשלה: שופטי בג"ץ דנו הערב (שלישי) בעניין מינוי שר המשפטים, זאת שעות בודדות לאחר המהומה שאירעה בישיבת הממשלה, עת אושר מינויו של אופיר אקוניס לתפקיד - חרף התנגדות כחול לבן והיועמ"ש. זמן קצר לפני שהחל הדיון, דרש מנדלבליט מהשופטים לחייב את השרים למנות שר משפטים קבוע, ואמר כי "אין מנוס ממתן צו מוחלט למינוי שר משפטים לאלתר". החלטת השופטים תתקבל בקרוב.

את הדיון בבג"ץ פתח ענר הלמן נציג היועמ"ש, שהבהיר כי "נקודת המוצא היא שכרגע אין שר משפטים בישראל - והמינוי של אקוניס לא אושר כחוק". לדבריו, "כיוון שהיועמ"ש חיווה דעתו שלא מונה שר משפטים - לא מונה שר משפטים". "היות שלא התגבשה הסכמה פוליטית לגבי המנגנון", השיב בתורו עורך דינו של נתניהו דוד פטר. "הממשלה החליטה לקבל את מנגנון הממשלה הקודמת. לא ברור מה מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני".

בהמשך, ציינה נשיאת בית המשפט השופטת אסתר חיות כי "חוות הדעת של היועמ"ש מחייבת - כך קבע בית המשפט". חיות טענה כי ההצבעה שנערכה מוקדם יותר היום נעשתה בניגוד לעמדתו של מנדלבליט, והוסיפה כי הוא טען שלא ניתנה לו אפשרות להביע את עמדתו קודם קיום ההצבעה. "היועץ כתב מילים חמורות מאוד. הוא טען שלא ניתנה לו אפשרות להשמיע את עמדתו".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הממשלה הצביעה בעד מינוי אקוניס לשר משפטים; היועמ"ש: לא חוקי

משרד הבריאות דורש: איסור יציאת ישראלים למדינות מוכות קורונה

שופטת הכדורגל הטרנסג'נדרית הראשונה: "כאן כדי לשנות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: קובי גדעון, לע''מ.

זאת ועוד, ישנן מספר אינדיקציות לפיהן ראש הממשלה נתניהו הלך באופן מודע לקראת הצעד הבלתי חוקי של מינוי אקוניס לתפקיד שר המשפטים. כמו כן, בתנאי שיהיו בחירות חמישיות, הדיונים בדבר הנבצרות של נתניהו יהפכו לפורמליים בבג"ץ.

ברוכי: ישנן ריאיות כי נתניהו הלך באופן מודע לקראת צעד לא חוקי. בתוך כך, במידה ונלך לממשלת מעבר, לקראת הבחירות החמישיות, הדיונים לנבצרות ראש הממשלה יהפכו לפורמאליים.

בתוך כך, בהקלטות שהגיעו לידי חדשות 13 מהישיבה שיצאה משליטה, נשמע יו"ר כחול לבן בני גנץ זועם על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואומר לו: "צריך להיות שר משפטים. זאת הממשלה ה-35, זה ההרכב שלה ואלו השיחות שלה, וזה מה שמתחייב מהעניין. שהיועץ המשפטי יגיד אחרת עכשיו".

מחיצות שקופות שהוצבו בין השופטים בדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו
מחיצות שקופות שהוצבו בין השופטים בדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו

"אלה התיקים שלנו", הוסיף יו"ר כחול לבן. "זה לא קשור למספר חברי הכנסת. יכולים להיות לי שני חברי כנסת ו-12 שרים. זו בעיה שלי, לא בעיה שלך". "חלוקת התיקים", השיב לו נתניהו, "הזיקה היא לא לתיקים, אלא הזיקה היא של השרים. הזיקה אל ראש הממשלה החליפי היא של שרים ולא של התיקים".

לאחר ההצבעה, מנדלבליט השיב כי "ההצבעה בעיניי לא חוקית, זו הפרשנות והעמדה שלי. עכשיו אחרי שכבר בוצעה ההצבעה הלא חוקית, המשמעות של התוצאות היא אחת – שההחלטה לא עברה. הייתה כאן הצבעה גושית וזה לא עובר".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ

בתגובה, נתניהו ענה לו: "אתם תסבירו בכל מני הסברים מפולפלים שזה חוקי, ההצבעה שלך היא חוקית, אבל ההצבעה שאני מביא היא לא חוקית, כאילו יש כאן איזה {...} זה אבסורד. כל הדבר הזה נשמע כמניפולציה בלתי אפשרית, ואני אומר לך – אנחנו ניכנס למקום לא טוב".

מוקדם יותר הערב, היועמ"ש שיגר מכתב לנתניהו וגנץ, שבו הבהיר להם כי למרות שהממשלה הצביעה בעד - מינויו של אקוניס בלתי חוקי. "ביקשתי את רשות הדיבור על מנת להבהיר לנתניהו כי לאור התנגדותו של ראש הממשלה החליפי (גנץ), ובהתאם להחלטת הממשלה כי דרושה ההסכמה של שניהם לקביעת סדר היום - ההצבעה על הצעה זו איננה חוקית", כתב.

"למרבה הצער", הוסיף מנדלבליט, "לא ניתנה לי רשות הדיבור, חרף בקשותיי, וראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה לקיים את ההצבעה על ההצעה למנות את מר אופיר אקוניס מבלי שהתאפשר לי להציג את חוות דעתי המשפטית תחילה".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

גם גנץ פנה לבג"ץ לקראת הדיון במינוי שר המשפטים, והאשים את נתניהו כי הוא "מוביל תהליך של הרס הדמוקרטיה", לשון ההודעה. "מעשה זה של פגיעה ברורה, מודעת ומפורשת בשלטון החוק, מצטרף לניסיונות האין-סופיים החוזרים ונשנים של ראש הממשלה לקעקע את יסודות הדמוקרטיה, מתוך רצון ליצור תוהו ובוהו וכאוס שלטוני, מסיבות ברורות וידועות".

ראש הממשלה לא נותר חייב, וטען כי "לפני הישיבה, סיכמתי עם גנץ שנבקש 48 שעות כדי שנגיע למועמד מוסכם - אבל הוא חזר בו במהלך הדיון. גם אחרי שחזר בו, עדיין ניסיתי להגיע לפשרה, וכשזו לא הושגה - הבאנו את הדברים להצבעה. מועמד אחד לא אושר והמועמד השני - כן".