נתניהו החליט: חברות הקונגרס הדמוקרטיות לא יורשו להיכנס לארץ

רה"מ ודרעי הודיעו כי לא יאפשרו הגעתן של עומאר וטאליב, נוכח תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל. ארגון איפא"ק בתגובה: "לא מסכימים איתן - אך מאמינים כי כל חבר קונגרס רשאי לבקר במדינה"

זמן צפייה: 05:57

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי החליטו היום (חמישי) למנוע את כניסתן לישראל של אילהאן עומאר ורשידה טליב, חברות הקונגרס הדמוקרטי. זאת, לדבריהם, נוכח תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל ובהתאם להוראות חוק הכניסה לארץ. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל", מסר נתניהו.

"כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם", כתב רה"מ.

"חברות הקונגרס טליב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני. רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ"פלסטין" ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ: "אם ישראל תאשר כניסת עומאר וטאליב – זו עדות לחולשה"

הזיגזג של נתניהו: שוקל להגביל את תנועתן של טאליב ועומאר בארץ

טראמפ ביקר החלטת רה"מ להכניס לארץ חברות קונגרס התומכות ב-BDS

ראשידה טליב ואילהאן עומאר
ראשידה טליב ואילהאן עומאר | צילום: רויטרס

"לפני שבוע קיבלה ישראל בזרועות פתוחות כ-70 חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים שביטאו את התמיכה הדו-מפלגתית הרחבה בישראל, שהובעה רק לפני חודש גם בהתנגדות מוחצת בהצבעת הקונגרס נגד ה-BDS. לעומת זאת, תוכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה. כמו כן, הארגון שמממן את הביקור הוא ארגון 'מיפתאח', שהוא תומך נלהב ב-BDS ועל אנשיו נמנים כאלה שתמכו בטרור נגד ישראל. על כן החליט שר הפנים שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו".

בהודעה על איסור כניסתן נמסר: "מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS הקוראים לחרם נגד ישראל. מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקני, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע בישראל, אף תוך כדי הביקור".

כמו כן, בהודעה נמסר כי השר דרעי הבהיר כי אם תוגש בקשה של טליב מטעמים הומניטריים למפגש פרטי עם בני משפחתה בכפוף להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת.

נתניהו
ראש הממשלה נתניהו | צילום: רויטרס

ההחלטה לאסור על כניסתן של חברותה קונגרס זכתה לגינויים רבים מגורמים שונים. ארגון איפא"ק הצהיר כי "אנחנו לא מסכימים עם חברות הקונגרס עומאר וטליב ותמיכתן בתנועת ה-BDS, ובתמיכת טאליב בפתרון מדינה אחת. עם זאת, אנו מאמינים כי כל חבר קונגרס רשאי לבקר ולחוות בעצמו את ישראל". מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, הגיב להחלטת רה"מ: "מניעת כניסתן של חברות הקונגרס היא סימן לחולשה ולא לחוסן. החלטה זו תפגע במערכת היחסים בין המדינות ובתמיכה של ישראל בתוך ארצות הברית".

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס גם כן להכרעה: "מכבדים את החלטת ממשלת ישראל. ישראל היא מדינת חוק ואנו תומכים בהחלטה ליישם את החוק במקרה הזה".

ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, בתגובה להחלטת רה"מ: "כאוהבת ישראל, ציער אותי לשמוע כי המדינה תמנע מחברות קונגרס להיכנס למדינה. זהו סימן לחולשה וזה מתחת לכבודה של ישראל. אני מתפללת שממשלת ישראל תשנה את החלטתה".

פרידמן
דייוויד פרידמן, שגריר ארה''C בישראל | צילום: החדשות 13

חבר הכנסת יאיר לפיד גינה את ההחלטה: "אמנם מדובר בשתי חברות קונגרס רדיקליות אך ההחלטה לא לאפשר להן כניסה לישראל מנוגדת לאינטרס המדיני שלנו. כפי שנתניהו יודע היטב זו טעות קשה שנותנת רוח גבית ל-BDS ופוגעת עוד יותר ביחסינו עם המפלגה הדמוקרטית".

מטעם שלום עכשיו נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו, שהכניס לישראל ברוב הוד והדר את הגזענים הפשיסטים בולסנארו, דוטרטה ואורבאן, מסרב להכניס נבחרות ציבור מארצות הברית רק כי הוא פוחד מביקורת - שלהן על מדיניותו, או של הנשיא טראמפ על הכנסתן. כך לא נוהגת דמוקרטיה ריבונית".

"נתניהו הופך את ישראל למדינה פחדנית שכורתת ברית עם רודנים ואינה מסוגלת להתמודד עם ביקורת, נטולת כל מדיניות חוץ ובעיקר, חסרת עמוד שדרה", נמסר. "בחולשתו, נתניהו מפקיר את הנכס האסטרטגי שהוא התמיכה הדו-מפלגתית בישראל, מעמיד את ישראל כשבויה בידי נשיא אמריקאי לטובת צרכיו הפוליטיים הפנימיים. אבוי לנו שנשיא מדינה אחרת, אוהב ישראל ככל שיהיה, יכתיב לנו מי ייכנס וייצא בשערי ישראל".

מהקרן החדשה לישראל נמסר: "ההחלטה למנוע מחברות הקונגרס כניסה לישראל היא חסרת אחריות ומדגימה את דרדור היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב במהלך כהונת נתניהו-טראמפ. השניים הפכו את הקשר ארוך השנים בין המדינות שזכה לתמיכה גם מהמפלגה הדמוקרטית וגם מהמפלגת הרפובליקנית לכזה המבוסס על אינטרסים פוליטיים צרים המסתכמים בתמונות בקמפייני בחירות. ממשלת ישראל מפגינה חולשה גדולה בכך שהיא מונעת כניסה ממי שהשקפותיהן לא עולות בקנה אחד עם שלה. אם נתניהו כל כך בטוח בצדקת דרכו, מה הוא כל כך מפחד שחברות הקונגרס יגלו כאן?".

טראמפ התחמק משאלות על אנטישמיות. נשיא ארה"ב לצד רה"מ נתניהו בוושינגטון
טראמפ התחמק משאלות על אנטישמיות. נשיא ארה"ב לצד רה"מ נתניהו בוושינגטון | צילום: אבי אוחיון לע"מ

ההחלטה של הממשלה הגיעה לאחר שמוקדם יותר היום הנשיא האמריקני דונלד טראמפ העביר ביקורת חריפה על ביקורן המתוכנן של חברות הקונגרס וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אם ישראל תאפשר את כניסתן של עומאר וטאליב זו תהיה עדות לחולשה גדולה". לטענתו, "הן שונאות את ישראל ואת כל היהודים, ואין דבר שאפשר לומר או לעשות כדי לשנות את דעתן".

כמו כן, בכיר במשרד החוץ אמר כי שר החוץ ישראל כץ אמר במהלך ההתייעצויות ביממה האחרונה כי יש למנוע את כניסת שתי חברות הקונגרס לישראל, וזאת בשל תמיכתן בחרם על ישראל, בטרור נגד ישראל ובזילות השואה. כץ ציין כי תוכנית הביקור שהכינו מכוונת כולה לפרובוקציות ולהסתה נגד ישראל ולא ללימוד פועלה של המדינה. לטענת הבכיר, כץ אמר כי "מדינה שמכבדת את עצמה לא מאפשרת למי שחותר תחת קיומה להכנס בגבולותיה ולהמשיך בהסתה".

נוסף לכך, מוקדם יותר הוועד היהודי האמריקני גינה את הרצון למנוע מחברות הקונגרס להיכנס לארץ וטען כי "ישראל לא נוהגת בתבונה". "כחברים ותומכים של ישראל, תמיד האמנו שביקור בה היא דרך טובה להעביר את הדינמיות של המדינה והאתגרים הביטחוניים שלה."