איחוד בימין: פרץ מצטרף לבנט וסמוטריץ׳ - בן גביר בחוץ

יו"ר הבית היהודי חזר בו מההסכם עם עוצמה יהודית, וחבר לימין החדש, לרשימה זהה שהייתה בכנסת הקודמת. זאת, בעקבות לחץ כבד שהפעיל רה"מ. עוצמה יהודית רצה לבד. מוטי יוגב פרש מהרשימה

זמן צפייה: 10:55

בחירות 2020: הרשימות לכנסת ה-23 נסגרו הערב (רביעי) - וברגע האחרון סוכם על איחוד במפלגות הימין. יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ סיכמו על ריצה משותפת, מה שאומר ששר החינוך ביטל את ההסכם שחתם עם עוצמה יהודית. עם תחילת הפגישה, פרץ צייץ בטוויטר "מילה זו מילה", וכמעט מיד לאחר מכן מחק את שכתב. ככל הנראה, איתמר בן גביר יתמודד לבד. ראש הממשלה הגיב לאיחוד ומסר: "רפי פרץ גילה מנהיגות ועשה את המעשה הנכון". בתוך כך, גורמים בליכוד אמרו כי השר בנט איבד הערב לימין שני מנדטים.

לאחר ההכרזה, בן גביר אמר לחדשות 13: "לא רק מפרים איתי הסכם אלא בוגדים בי, תוקעים לי סכין בגב. הפוליטיקאים של הציונות הדתית הוכיחו הערב שהם לא ראויים להנהגה. פרץ סילק אותי מהחדר אבל אל תטעו, זה גם סמוטריץ', בנט, שקד. לא מעניינת אותם ממשלת הימין - מעניין  אותם הכיסא שלהם".

הציוץ של רפי פרץ בטוויטר
הציוץ של רפי פרץ בטוויטר | צילום: טוויטר

יו"ר הבית היהודי רפי פרץ אמר על החלטתו כי "קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי. הציונות הדתית, הזהות היהודית וארץ ישראל היו היחידות שעמדו לנגד עיניי. החלטתי לרוץ ברשימה אחת משותפת שתציל את מדינת ישראל כולה מממשלת שמאל שתחריב כל סממן זהות יהודית של עם ישראל ושתנהל משא ומתן עם תומכי טרור".

"נכון, אנחנו נמצאים במגרש הפוליטי, אך עליי להיות קודם כל נאמן לעצמי ולכן אבקש את סליחתו של ידידי עו"ד איתמר בן גביר על שנאלצתי לבטל בכאב את ההסכם איתו - כאשר מחנה השמאל מצופף שורות במטרה להקים ממשלה נדרשת הכרעה כואבת".

ח"כ מוטי יוגב, שהוצב במקום 11 ברשימה של הימין המאוחד, הודיע לאחר ההכרזה על פרישתו. בהודעה תקף יוגב בחריפות את פרץ וכתב כי "מפלגה שראשיה אינם מתנהגים ביושרה על פי מידת האמת והצדק לא תהיה בה ברכה. ראש המפלגה רפי פרץ גילה, לאורך כל דרכו הפוליטית, חוסר יושרה, חוסר מנהיגות, ופעל בניגוד לרצון הציבור שבשמו נבחר, הוא לא ראוי להיות שליח ציבור".

"ראש המפלגה ניצל חוקה שאפשרה לו ולמנכ"ל המפלגה לעשות במפלגה כראות עיניו ולגנוב אותה מבוחרי המפלגה ונבחריה", המשיך יוגב. "הבית היהודי בראשות הרב רפי פרץ איבד את דרכו. רפי פרץ פגע בחברי המרכז של הבית היהודי, בחברי ובחברות התנועה הציונית דתית כולה. בבחירות הקרובות לכנסת לא אתמודד".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב גם הוא להסכם בימין וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מצביעי הציונות הדתית הממלכתית איבדו את הבית הפוליטי. גזענות, הומופוביה והדרה אינם ערכים יהודים. ימין אינו הבטחת חסינות אישית לנאשם בשוחד".

ההסכם נחתם לאחר מאמצים קדחתניים של ראש הממשלה נתניהו, שזימן את בנט ופרץ ללשכתו על מנת ללחוץ עליהם להתאחד. במהלך הפגישה, נתניהו איים על יו"ר הבית היהודי ואמר: "דקה אחרי הגשת הרשימות נעשה סקר. מי שלא יעבור את אחוז החסימה - נלך על הראש שלו".

מיד לאחר סגירת הרשימות, בן גביר מסר הצהרה לתקשורת: "בערב הזה הפוליטיקה של הציונות הדתית הגיעה לשפל המדרגה. ולצערי, מי שקורא לעצמו שר חינוך בגד בי ותקע ב-86 אלף אנשים שהצביעו עוצמה יהודית סכין בגב. אבל שלא תהיה טעות, זה לא רק פרץ שבמשך שלושה שבועות הצלנו את הקריירה הפוליטית שלו".

"פעם שעברה הם סיפרו כמה הם מבינים שפילוג בימין הוא לא טוב, כמה לא טוב שהלכתי לבד. הפעם עשינו הכל כדי ללכת ביחד, הסכמנו לוותר על מקומות", אמר בן גביר. "מסתבר שלא מעניין את האנשים האלה אידיאולוגיה. סמוטריץ', שנלחם כמו ילד קטן תפקידים, שקד שאין לה שום אחריות, שר חינוך שמשקר. זו חבורה שלא ראויה להנהגה".

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המועד הסופי להגשת הרשימות: האם יהיה איחוד בימין? • ישיר

נתניהו במסר לבנט: אשקול לפטר אותך אם תקשה על איחוד בימין

רפי פרץ, בנימין נתניהו, נפתלי בנט
רפי פרץ, בנימין נתניהו, נפתלי בנט | צילום: רויטרס, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מוקדם יותר, הבהיר בנט שלא ירוץ עם עוצמה יהודית לכנסת. "לא אכלול ברשימה שלי מי שמחזיק בסלון ביתו תמונה של אדם אשר רצח 29 איש חפים מפשע", אמר בנט. "לבעיה שנוצרה יש פתרון פשוט ומיידי. ראש הממשלה יזמן אליו את ידידי רפי פרץ, יסייע לו להצטרף אלינו, ויקרא לבן גביר להסיר את התמודדותו לכנסת. אם רה"מ יצליח, הימין לא יאבד אף קול. אם בן גביר יחליט בכל זאת לרוץ, ראש הממשלה יבהיר לציבור שהפעם שאין לבן גביר שום סיכוי לעבור את אחוז החסימה".

בהתייחס לבן גביר הוסיף יו"ר הימין החדש, ואמר: "דמיינו חבר קונגרס אמריקאי שהיה תולה על קיר ביתו תמונה של מי שרצח עשרות יהודים בבית כנסת בזמן התפילה. זה בכלל לא עולה על דעתי. זה לא יקרה, וזו החלטתי הסופית".

בן גביר ענה לבנט, ובחשבון הפייסבוק שלו כתב: "קראתי את דבריך. הסברתי אינספור פעמים כי אני נגד פגיעה בחפים מפשע. לאור העובדה שגורל עם ישראל וארץ ישראל מונח על כף המאזניים, ועל הפרק סכנה של הקמת ממשלה שתגרש יהודים מהבית, אני מודיע כי לטובת האחדות וניצחון הימין בבחירות אני מסיר את התמונה בסלון. אני קורא לך ולשר סמוטריץ' לגלות אחריות ולהציל את שלטון הימין". בהמשך, כינס מסיבת עיתונאים שבה הוסיף כי אינו מאמין שפרץ יפר את ההסכם.

עו''ד איתמר בן גביר
עו''ד איתמר בן גביר | צילום: יח''צ

אתמול, כזכור, סיכמו הימין החדש והאיחוד הלאומי על ריצה משותפת כבלוק טכני בבחירות לכנסת ה-23. בהודעה משותפת קראו שר הביטחון נפתלי בנט ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ליו"ר הבית היהודי רפי פרץ "להצטרף אלינו למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי".

בינתיים, רוב המפלגות רבות כבר הגישו את רשימתן לכנסת. עם הגשת רשימת כחול לבן, כתב גנץ: "אני גאה בכל אחת ואחד מהנבחרת שלנו. אנשים ערכיים שבשבילם ישראל לפני הכול. נעבוד קשה ונגיע להכרעה. ישראל חייבת לצאת לדרך חדשה". גם הליכוד וישראל ביתנו הגישתו את הרשימות.

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, אמר בעת הגשת רשימת המפלגה: "ממשלת 61 של נתניהו לא תקום, היום החלום על ממשלת חסינות התנפץ. העובדה שאנו עומדים כאן לפניכם מבטיחה שלא יהיה שום הפסד קולות למחנה המרכז-שמאל. היום פתחנו במסע לבניית חסינות לחברה הישראלית".