אי האמון והצעת ליברמן: אחורי הקלעים של הכישלון להרכבת ממשלה

הפערים בין כחול לבן לליכוד היו נקודתיים, והמגעים כשלו כיוון שלפיד, יעלון ואשכנזי לא סמכו על רה"מ שיפנה את מקומו לגנץ בתום כהונתו. יו"ר ישראל ביתנו הציע: נבצרות תוך תקופה קצובה

זמן צפייה: 10:57

הפלונטר הפוליטי: חבר צוות המשא ומתן מטעם הליכוד, השר זאב אלקין, טען הערב (רביעי) ב"לפני החדשות" כי שתי המפלגות היו קרובות להסכם לקראת ממשלת אחדות. עם זאת, מה שהפיל את המשא ומתן בין הצדדים לא היה פערים אידיאולוגיים – אלא היעדר אמון.

בין הליכוד לכחול לבן היו פערים נקודתיים: הליכוד דרשו שנתניהו יהיה חבר קבינט גם בתקופת נבצרותו – דבר שישמר חלק מכוחו, דבר אליו לא הסכימו במפלגתו של גנץ. בנוסף, ביקשו בכחול לבן ערבויות לכך שנתניהו אכן ירד מהשלטון בתום התקופה המוסכמת, וכן הייתה מחלוקת לגבי כניסתו של כל גוש הימין לממשלה.

במטרה לגשר בין שני הצדדים, אחת ההצעות שהעלה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הייתה שנתניהו יפנה את מקומו בתום תקופה קצובה - ולא על סמך התקדמות ההליך המשפטי נגדו.

עוד בחדשות 13:

גנץ החזיר את המנדט: "הבלוק התעקש על טובת אדם אחד"

נתניהו לגנץ: "תשתחרר מהווטו של לפיד – בוא לממשלת אחדות"

ליברמן: "לא נצטרף לאף ממשלה צרה; נראה שאנחנו בדרך לבחירות"

הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ
הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ | צילום: חיים צח, לע''מ

בסופו של דבר, בכירי כחול לבן – יאיר לפיד, משה יעלון וגבי אשכנזי מכירים את נתניהו ולא מאמינים למילתו. החשש הגדול הוא, כאמור, כי נתניהו יסרב להעביר את השרביט לגנץ, ויגרור את ישראל שוב לבחירות עם סיום כהונתו.

מוקדם יותר הערב, ארבע שעות לפני פקיעת המנדט שלו, הודיע יו"ר כחול לבן בני גנץ לנשיא המדינה כי כשל במלאכת הרכבת הממשלה - והחזיר את המנדט. בעוד זמן קצר ייתן הצהרה לתקשורת בגני התערוכה בתל אביב. בשיחתם הודה גנץ לנשיא על הסיוע בתהליך וביקש להמשיך ולהיעזר בו גם בהמשך הדרך. עוד הצהיר כי הוא "מחויב גם ב-21 הימים שנותרו להמשיך ולעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלה טובה לאזרחי ישראל".

"בשבועות האחרונים עשינו מאמצים כבירים להקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית", אמר בפתח דבריו. "הקמת ממשלה אינה רק משימה טכנית של חיבור אצבעות לרוב, היא שליחות ערכית מוסרית והיסטורית. מהיום שנכנסתי לחיים הציבורים התחייבתי לא להפנות גב ולא ראיתי בשליחות זו כלי להגשמת צרכים אישיים".

בני גנץ מחזיר את המנדט לנשיא
בני גנץ מחזיר את המנדט לנשיא | צילום: חדשות 13

"מאז שנכנסתי לחיים הציבוריים נוכחתי שאינני מתקפל מול איומים מכל סוג שהוא: לא בחירות ולא איומים בממשלות אלטרנטיביות, שום פיתוי לא קונה אותי", הוסיף. "דרשתי מראש המפלגה שהפסיד בבחירות לנהל מו"מ ישיר בכבוד ובאופן ענייני ותואם לתוצאות הבחירות - בתמורה קיבלתי ממנו וממקורביו גידופים וקריאות נאצה".

"אלו חלק ממנת רעל יומית המוזרקת לחברה הישראלית יום יום מפלגת ומרעילה. זה חלק מקמפיין שנאה והסתה שמטרתו להצדיק התבצרות בשלטון מעבר. נתניהו, קמפיין השנאה שאתה מלבה כבר גרם לאסון בעבר", אמר יו"ר כחול לבן. "נתניהו צריך לזכור – בישראל עדיין יש דמוקרטיה גם היא פחות מדברת אליו. לא מוכן לשתף פעולה עם ניסיון להפוך את רוב העם לבן ערובה של קומץ קיצונים".

בשעות הצהריים נאם נתניהו בישיבת כינוס סיעות המחנה הלאומי. ראש הממשלה פנה לגנץ פעם נוספת וקרא לו להקים ממשלת אחדות - עוד היום: "אני רוצה להודות לאביגדור ליברמן על שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט, ממשלה שנשענת על תומכי טרור. אני רוצה לשאול את גנץ ואשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה?".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

"עשיתם מעשה שלא ייעשה. בני גנץ, עדיין לא מאוחר. בוא נשב ביחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית", המשיך. "זה מה שישראל זקוקה לו. אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות. גנץ, תשתחרר מהווטו של לפיד. מה הוא מהלך קסמים עליך? תעשה את הדבר הנכון ובוא לממשלת אחדות". לפיד ענה לנתניהו בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "תפנים, אין שום וטו. כחול לבן מבוססת על דברים שאתה פשוט כבר לא זוכר איך הם נראים - עקרונות, ערכים, חברות, שיתוף פעולה, כבוד הדדי".

בהמשך התייחס נתניהו למתקפתו של ליברמן על המפלגות החרדיות, ואמר: "הלכידות שאנחנו רואים כאן היא הלכידות שאנחנו צריכים לראות בכל שדרות העם ולרוחב המדינה. אסור לפסול אף ציבור, לא את הציבור החרדי, שהוא חלק אינטגרלי מהעם, מהמדינה, בשר מבשרנו, ולא אף ציבור. יהודים ולא יהודים. כל מי שתומך במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הוא שותף שלנו".