דיווח: ראש המוסד ובכיר בסודאן נועדו ודנו בקידום נורמליזציה

העיתון "אל-ערבי אל-גדיד" דיווח כי יוסי כהן נפגש עם סגן השליט בפועל, מחמד חמדאן דקלו, ועם היועץ לביטחון לאומי הסודאני. לפי הפרסום, איחוד האמירויות תיווכה בין הצדדים

זמן צפייה: 02:08

ראש המוסד יוסי כהן נועד עם סגן ראש המועצה הריבונית השולטת בסודאן, מחמד חמדאן דקלו, ודן עמו בקידום נורמליזציה בין ישראל לסודאן – כך דיווח הבוקר (שישי) העיתון אל-ערבי אל-גדיד. על פי הדיווח, גם היועץ לביטחון הלאומי הסודאני נכח בפגישה, שאותה תיווכה איחוד האמירויות.

ביום רביעי, כזכור, שר החוץ הסדואני פיטר את דובר משרדו חיידר בדווי, בעקבות דבריו לפיהם מדינתו מעוניינת בהסכם שלום עם ישראל - כך דווח בערוץ אל-ג'זירה. שורש הסערה שהתחוללה בסודאן, כזכור, הוא ריאיון שקיים שר המודיעין אלי כהן בתוכנית "המטה המרכזי" עם אילה חסון בשבת, שבו אמר כי "אני מעריך שהמדינה הבאה שתחתום על הסכם שלום עם ישראל תהיה סודאן".

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: לאחר הסערה שחולל – פוטר דובר משרד החוץ הסודאני

שר החוץ הסודאני מתנער מהודעת דוברו: "לא דנו בקשר עם ישראל"

דיווח בסודאן: שר החוץ נגד הודעת דוברו – "לא דנו בקשר עם י-ם

ראש המוסד יוסי כהן
ראש המוסד יוסי כהן | צילום: רויטרס

הדברים הללו של השר כהן נשמעו היטב גם בבירת סודאן, חרטום. ביום שלישי, כאמור מסר בדווי, לערוץ "סקיי ניוז" בערבית כי הוא מקווה שגם מדינתו בדרך להסכם שלום עם ישראל, וכי השלום בין שתי המדינות צפוי בקרוב.

ראש הממשלה נתניהו וגם שר החוץ אשכנזי בירכו על ההצהרה הסודאנית, מה שגרם לשר החוץ הסודאני, לזעום ולזמן את הדובר לשיחת הבהרה דחופה. בעקבות השיחה צייץ הדובר בטוויטר כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי הוא הביע את תקוותו האישית בלבד ולא את עמדתה של סודאן.

מחמד חמדאן דקלו, סגן שליט סודאן
מחמד חמדאן דקלו, סגן שליט סודאן | צילום: רויטרס

בדווי הצהיר בריאיון לערוץ אל-ג'זירה: "דעתי באה כאזרח סודאני חופשי ואני שומר על דיעה זו. דיברתי על הסכם עם ישראל בגלל אהבתי לסודאן. יו"ר מועצת המעבר הזמנית של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, נפגש כבר עם נתניהו. שר המודיעין של ישראל אמר אתמול שיש שיחות שנערכות בין סודאן לישראל, וגם הם וגם אנחנו לא מכחישים זאת. העם בסודאן צריך לדעת מה קורה".

אולם, ההודעה לא סיפקה את שר החוץ הסודאני והוא אילץ את הדובר לקיים מסיבת עיתונאים בשעת לילה מאוחרת ולהסביר בקולו כי הביע את דעתו האישית ולא את עמדתה הרשמית של סודאן, ובהמשך כאמור פיטר אותו.