ציוץ של כץ גרם למשבר - ישראלים חולצו ממרוקו רק אחרי חודשיים

כ-30 ישראלים חולצו ממרוקו, שבה הוטל הסגר, לאחר מגעים דיפלומטיים חשאיים. לפני כחודשיים החלו שיחות, שנפסקו בעקבות אמירה של שר החוץ שהרתיחה בכירים בממשל בנוגע למצוקת אזרחים מרוקאים

זמן צפייה: 03:03

קבוצה של כ-30 ישראלים חולצה הערב (רביעי) ממרוקו אחרי יותר מחודשיים בהם לא היו יכולים לעזוב את המדינה בשל הסגר שהוטל באזור בעקבות משבר הקורונה. חברי הקבוצה קיבלו אישור לעזוב אחרי מגעים דיפלומטיים חשאיים וארוכים מול ממשלת מרוקו, שכללו גם משברים שעיכבו את החילוץ במשך שבועות ארוכים.

בכירים ישראלים ציינו כי בסוף חודש מרץ, כאשר החל חילוץ הישראלים ממקומות שונים בעולם, פנתה ישראל למרוקו באמצעות משרד החוץ ובכמה ערוצים נוספים וביקשה להוציא את האזרחים הישראלים שנמצאים במדינה.

אפשרות אחת שנבחנה היתה לשלוח מטוס מיוחד של אל-על לחלץ את הישראלים, ואילו האפשרות השניעה היתה לפנות אותם באמצעות מטוס פרטי שתרם איש עסקים יהודי מארה"ב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"תמות, נגיע אליך": מנדלבליט התלונן במשטרה עקב איומים והטרדות

ימינה: לא הושגו הסכמות; הליכוד: מה שחשוב לבנט זה כיסאולוגיה

תחקיר פנימי של שיבא: הדוקר שלף סכין פעמיים לפני אירוע הדקירה

הציוץ של ישראל כץ
הציוץ של ישראל כץ

ממשלת מרוקו בחנה בחיוב את הבקשה וכבר החלו לרכז את שמות הישראלים שמעוניינים להתפנות, אלא שאז פרסם שר החוץ ישראל כץ ציוץ בטוויטר על כך שהגיעו אליו פניות של הקהילה היהודית במרוקו לפנות מהמדינה יהודים בעלי אזרחות כפולה מרוקאית-ישראלית.

בכירים בממשלת מרוקו ראו את הציוץ וזעמו על כך שעולה ממנו שממשלת ישראלים מחלצת יהודים מהמדינה. הם ראו בציוץ חוסר רגישות כלפי הממשלה וכלפי המלך, שבמשך 500 שנה מגן על הקהילה היהודית ומתייחס ליהודים כאזרחים שווי זכויות.

בעקבות הכעס על הציוץ של כץ, וכן כעס על ריבוי הפניות הישראליות בערוצים שונים ולא מתואמים, עצרה ממשלת מרוקו את המגעים וסירבה לאפשר למטוס ישראלי או למטוס הפרטי של אותו איש עסקים לנחות במדינה.

Katzam
שר החוץ ישראל כץ בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

בינתיים, 30 הישראלים שהיו מפוזרים בכמה אזורים במדינה החלו להיקלע לקשיים. לחלקם אזל הכסף, לאחרים אזלו התרופות, וחלק אחר נקלע למצב נפשי קשה עקב הבידוד הארוך והעובדה שבמשך חודשיים לא היו יכולים לצאת מהמדינה.

בתחילת מאי חודשו המגעים עם מרוקו. במגעים האלה היו שני אנשי מפתח - הראשון הוא איש העסקים הישראלי-מרוקאי אילן חתואל, שבמהלך הזמן הפך לראש קבוצת הישראלים שנתקעו במדינה |ועמד בקשר עם השלטונות המקומיים. השני הוא איש הצללים המכונה מעוז - שמשמש כשליח המיוחד לעולם הערבי במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, והוא זה שהוביל את המגעים מול ממשלת מרוקו.

לבסוף הושג הסכם לפיו קבוצת הישראלים תעזוב את המדינה בטיסה מסחרית לפריז ומשם במטוס פרטי של איש העסקים היהודי-אמריקני בחזרה לישראל. חברי הקבוצה הגיעו לקזבלנקה מכמה מקומות ברחבי המדינה, והערב, כאמור, הם צפויים להמריא בדרך חזרה לישראל.