בחירות או ממשלה חלופית: מפת התרחישים של הדרמה הפוליטית

לאחר פרישתה של חברת הכנסת ממרצ, ועל רקע היערכותה של של האופוזיציה להעלות להצבעה את החוק לפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא - התרחיש הסביר ביותר כרגע הוא בחירות. ייתכן כי הקואליציה תנסה להאריך את ימיה באמצעות הישענות על תמיכה מבחוץ, אם כי לא ניתן להסתמך על כך לאורך זמן

זמן צפייה: 06:37

פרישתה של ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי היום (חמישי) מעמידה את הקואליציה השברירית ממילא על סף פירוק. משמעות המהלך היא בשורות טובות לאופוזיציה, שכן יחד עם הפרישה של עידית סילמן, למתנגדי הקואליציה יש רוב בכנסת והקואליציה עצמה סופרת כעת 59 תומכים בלבד.

בקואליציה קיבלו בתדהמה את ההחלטה של חברת הכנסת ממרצ - מראש הממשלה נפתלי בנט, דרך שר החוץ יאיר לפיד ועד מרצ עצמה שלא עודכנה מראש על ההחלטה. בנוסף, במקרה של פיזור הכנסת, מדובר במכה עבור לפיד שלא ישמש כראש ממשלת מעבר אלא בנט ימשיך בתפקיד.

ח''כ ג׳ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג׳ידא רינאוי זועבי

נכון להיום, התרחיש בעל הסיכויים הסבירים ביותר הוא הליכה לבחירות. גם אם רינאוי-זועבי לא מתכוונת להצביע בעד פיזור הכנסת, הקואליציה תצטרך להתאמץ מאוד ו"לקנות" אותה ואת הקול שלה בכל הצבעה מחדש, מה שעלול לשבור את האגף הימני בקואליציה.

אם הקואליציה תתפרק כבר בשבועות הקרובים, עוד במהלך כנס הקיץ של הכנסת הנוכחית – הבחירות הבאות צפויות להתקיים בחודש ספטמבר, טרם החגים, או לחילופין - לאחריהם, כלומר בנובמבר.

בנט, לפיד
בנט ולפיד | צילום: רויטרס

התרחיש השני הוא שהקואליציה, שהפכה היום לקואליציית מיעוט, תנסה לשרוד את ימיה, וזה תלוי בתמיכה מבחוץ - בהישענות על הצבעות של חברי הרשימה המשותפת. האופטימיים ביותר בקואליציה יחפשו את הדרך לגרום לזה לעבוד. גם במידה ויצליח, ספק אם אפשר לבנות על זה לאורך זמן.

התרחיש האחרון, שגם אחרי הפרישה של רינאוי-זועבי נראה כבעל הסיכויים הנמוכים ביותר – הוא ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. כדי שזה יקרה צריכה להתרחש איזושהי תזוזה משמעותית, בעיקר מכיוונו של גדעון סער שעד כה סירב לשקול ישיבה בממשלה תחת יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

Dst06242
ייתן חבל הצלה לקואליציה? יו''ר הרשימה המשותפת איימן עודה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בינתיים, באופוזיציה נערכים להעלות ביום רביעי בשבוע הבא את החוק לפיזור הכנסת לאחר הודעתה של רינאוי-זועבי כי היא פורשת מהקואליציה. במרצ ובקואליציה החלו בסדרת התייעצויות במטרה לשמור על שלמות הקואליציה ומפעילים לחץ כבד על רינאוי-זועבי לחזור בה או להתפטר. במקביל, בנט זימן את חברי סיעת ימינה לישיבה מיוחדת בקריה הערב ב-20:00, אך לאחר מכן הישיבה בוטלה.

ח''כ ג'ידא רינאווי זועבי
ח''כ ג'ידא רינאווי זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כאמור, ההודעה של ח"כ רינאוי-זועבי ההודעה תפסה שוב את בנט, לפיד והפעם גם את ראש מפלגתה ניצן הורוביץ לא מוכנים - וראש הממשלה וזה החליפי החלו בקרב בלימה למנוע את הפלת הממשלה. בינתיים, כעס בקואליציה על לפיד והורוביץ שלא מנעו את המשבר. בינתיים, הערב שוחח לפיד עם ח"כ רינאווי זועבי. השניים קבעו להיפגש ביום ראשון "ולמצוא פתרון חיובי למצב".

עם זאת, מקורבים לרינאוי-זועבי אמרו כי היא לא מתכוונת להביא לפיזור הכנסת או לתמוך בהקדמת הבחירות. החשש הוא שאם יהיו לה דרישות בהיבט המדיני - כגון שינוי הסטטוס-קוו בהר הבית או שינוי מתווה צעדת הדגלים - הדבר יביא בוודאות להפלת הממשלה, משום שבנט לא יסכים לכך.

מנגד, אם דרישותיה של רינאוי-זועבי יהיו כלכליות באופיין, ההנחה היא שייתכן שהמצב לא יידרדר בפרק הזמן הנראה לעין. בתוך כך, בכירים בקואליציה אומרים היום שאם עד אתמול הם העריכו בביטחון שיצליחו לשרוד עוד חודשיים וחצי - כעת הם "לא בטוחים" בכך.