פומפאו בירך על ממשלת נתניהו-גנץ: "הסיפוח - החלטה של ישראל"

שר החוץ האמריקני התייחס לסוגיית החלת הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח: "נציג את עמדתנו בנושא בפורומים מצומצמים - נעבוד עם הממשלה באופן צמוד"

זמן צפייה: 01:20

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, בירך היום (חמישי) על הקמת ממשלת נתניהו-גנץ והסביר כי הבית הלבן "יעבוד איתה באופן צמוד. בנוסף, הוא התייחס לסוגיית החלת הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח. לדבריו, ממשל ארצות הברית יציג לממשלת ישראל את עמדתו בנושא בפורומים מצומצמים, והוסיף כי "הסיפוח הוא החלטה שישראל צריכה לקבל".

כזכור, כחלק מההסכם בין כחול לבן לליכוד, תוכל האחרונה להביא לדיון בקבינט ובממשלה את ההסכמה שתושג עם ארצות הברית בעניין החלת הריבונות החל מאחד ביולי השנה. גנץ מתנגד לסיפוח בסדר גודל שעליו מדבר נתניהו, ועכשיו אומרים אנשיו שהוא ושר החוץ גבי אשכנזי ינסו להשפיע מבפנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המחבל תיעד עצמו לפני הפיגוע: "כולם עובדים כחוליה אחת נגדי"

"אם ימינה לא תקבל את הצעתנו – ננסה לפרק ולהביא אותם בחלקים"

מנוף פגע במבנה באתר בנייה בראשל"צ – וגרם לקריסתו • תיעוד

מייק פומפאו
מייק פומפאו | צילום: רויטרס

בניגוד לכמעט כל נושא אחר בהסכם – בנושא הזה הובהר במפורש שלגנץ לא תהיה זכות וטו על סוגיית הסיפוח. אבל נתניהו יצטרך לעשות שורה של צעדים: נתניהו יצטרך לקיים דיונים והתייעצויות עם גנץ, ולקבל הסכמה אמריקנית ולסיים את תהליך המיפוי עם האמריקנים של החלקים שיסופחו. זאת, בזמן שארצות הברית עסוקה כולה במשבר הקורונה, וספק אם יגיעו לשלב הזה עד לאחד ביולי.

כמו כן, נתניהו יצטרך לקיים הידברות בין-לאומית – עם אירופה וכן עם מדינות ערב. נתניהו יצטרך לוודא שהמהלך שומר על אינטרסים ביטחוניים ואסטרטגיים – כלומר לבצע עבודת מטה של מערכת הביטחון שלא בוצעה עד כה. עוד הוא יצטרך להראות כי המהלך לא פוגע ביציבות האזורית או בהסכמי השלום עם מצרים וירדן.