הצעת הפשרה בין מיכאלי לשקד: רוטציה בוועדה למינוי שופטים

שעות ספורות לתום המנדט של לפיד, המשא ומתן בין המפלגות תקוע והקרב בין יו"ר העבודה לבכירת ימינה נמשך. שקד הסכימה, מיכאלי טרם הגיבה - ובגוש השינוי לוחצים לתשובה

זמן צפייה: 01:31

המגעים להרכבת ממשלת האחדותבניסיון לפתור את המחלוקת על הוועדה למינוי שופטים ולהכריז על ממשלה עוד הערב (רביעי), אנשי המשא ומתן הציעו ליו"ר העבודה מרב מיכאלי ולח"כ איילת שקד לכהן ברוטציה בוועדה למינוי שופטים. שקד הסכימה, מיכאלי טרם השיבה - ומפלגות בגוש השינוי קוראות לה להתפשר.

במפלגת ימינה הסבירו את רעיון הפשרה, לפיו בחצי הראשון של הקדנציה - כאשר בנט יכהן כראש ממשלה, שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה - כאשר יאיר לפיד יכהן כראש ממשלה, מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח"כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה.

בשלב זה, שעות ספורות לתום המנדט שניתן ללפיד להרכבת ממשלה, המשא ומתן בין המפלגות לא קרוב לסיומו ולא חלה התקדמות משמעותית במגעים, שכן תקווה חדשה של גדעון סער, ימינה של נפתלי בנט ורע"ם של מנסור עבאס - טרם חתמו על ההסכם הקואליציוני.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

האזרח מספר 1: יצחק הרצוג הוא הנשיא ה-11 של מדינת ישראל

יום של הכרעות: המנדט של לפיד יפקע בחצות – המו"מ נמשך

אביעד משה נעצר בכלא בחשד שתכנן לאיים על שירה איסקוב

בני גנץ, חילי טרופר, נפתלי בנט
בני גנץ, חילי טרופר, איילת שקד ונפתלי בנט במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

על מה בעצם מתווכחות שקד ומיכאלי? בקרוב, תצטרך הוועדה למנות שני שופטים לבית המשפט העליון, זאת בעקבות פרישתם של השופטים חנן מלצר ומני מזוז. נסביר כי על מנת למנות שופט לעליון, דרושה הסכמה של שבעה מחברי הוועדה.

על פי הסיכומים בינתיים, בוועדה יכהנו חמישה נציגים מהמחנה הליברלי, ואילו בצד השמרני נמצא רק גדעון סער. כעת, נותר לבחור שני ח"כים נוספים. מכאן, שאם מיכאלי תצטרף כחברה בוועדה, היא תשב לצד המחנה הליברלי - מה שאומר שהיא תזדקק רק לקול אחד על מנת לבחור שופט. לכן, במטרה למנוע מהגוש הליברלי להגיע לרוב של שבעה חברים בוועדה - שקד מתעקשת על כך ששני הח"כים הנוספים לצד סער יהיו מהימין.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0206212020' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_k04szqjp' duration='95']

המגעים להקמת הממשלה נמשכו לאורך כל היום, כאשר יו"ר ימינה שוחח בין היתר עם לפיד ומיכאלי, ובכירת ימינה שקד דיברה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ ובכירת מרצ תמר זנדברג. זאת, ברקע המחלוקת המרכזית שמונעת בינתיים את הקמת הממשלה. בד בבד, ברקע המחלוקת, מיכאלי נתנה מוקדם יותר היום ללפיד את הסכמתה להודיע לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה.

במקביל, ממסמך קווי היסוד של ממשלת השינוי שנחשף מוקדם יותר היום, עולה כי הממשלה תתחייב לפעול לחיזוק מעמד הביניים והשכבות החלשות, תוך צמצום הפערים החברתיים. כמו כן, המששלה תפעל להוריד את הרגולציה, להקל בחסמים בירוקרטיים, ולחזק את העסקים הקטנים והבינוניים.