בלי ועדה ועל חשבון הציבור: כך שילמה הליכוד מאות אלפי ש"ח על ייצוג יועצי נתניהו

דו"ח מבקר המדינה מצא כי בליכוד מימנו את הייצוג המשפטי, בין היתר של יונתן אוריך ועופר גולן בפרשת הטרדת פילבר. המבקר אנגלמן קבע כי מדובר בהוצאות לא תקינות של כספי ציבור. בנוסף, המבקר שלל מהליכוד מימון של 200 אלף שקל בין היתר שוב בגלל קיום הלאומיאדה. 100 אלף שקל נשללו מבל"ד

עופר גולן ויונתן אוריך
עופר גולן ויונתן אוריך | צילום: רון קדמי

דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (ראשון) מותח ביקורת על התנהלות מפלגת הליכוד בכך שמימנה הוצאות של ייצוג משפטי ליועציו של ראש המפלגה בנימין נתניהו. מדובר בייצוגם בין היתר של יונתן אוריך ועופר גולן בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר.

לפי הדו"ח של המבקר מתניהו אנגלמן, בליכוד מימנו ייצוג משפטי של עובדים, יועצים ובעלי זיקה לסיעה במסגרת חקירתם הפלילית, שימוע והליכי ערעור שונים בהיקף של 336 אלף שקלים. במפלגה מימנו ייצוג של ארבעה עובדים, יועצים ובעלי זיקה, בהם כאמור אוריך וגולן, כש-96 אחוזים מהסכום שולם למשרדו של עו"ד עמית חדד, שמייצג בין היתר את נתניהו עצמו במשפטי תיקי האלפים.

בליכוד טענו שהפעולות שבגינן הם נחקרו נעשו במסגרת תפקידם הפוליטי. עוד טענו בליכוד כי ההחלטה התקבלה על ידי מנכ"ל הסיעה בהתבסס על אישור היעוץ המשפטי של הסיעה, שחוות דעתו בנושא נכתבה בכלל כחצי שנה לאחר תחילת ההתקשרות עם עורכי הדין המייצגים. הליכוד לא הייתה המפלגה היחידה. גם בבל"ד השקיעו כ-305 אלף שקלים עבור ייצוג המפלגה ו-36 בעלי זיקה למפלגה. כתוצאה החליט המבקר לשלול 100 שקלים מימון.

המבקר אנגלמן לא קיבל את הטענות וקבע כי מדובר בהוצאות בלתי תקינות של כספי הציבור שהופקדו בנאמנות בידי הסיעות. המבקר דורש לגבש נוהל בסיעות בעניין מתן הגנה משפטית, שיחייב כי החלטותיה בנושא יתקבלו בהליך סדור ומתועד על ידי ועדה תוך הגבלה מראש של עלויות הייצוג המשפטי וקביעת מנגנון השתתפות או השבה במקרים המתאים בהתאם למקובל בקרב עובדי מדינה או בכנסת.

נוסף על כך, קובע המבקר, ראוי לעגן בנוהל כי במסגרת אותה ועדה תיערך בחינה מחדש, מפעם לפעם, של המשך מימון הייצוג המשפטי בהתאם להתפתחויות בחקירה או בהליכים פליליים אחרים תוך שקילת הסיכויים והסיכונים המשפטיים וגובה שכר הטרחה של עורכי דין.

בנוסף, הליכוד ובל"ד נקנסו במסגרת הדו"ח הנוכחי. מהליכוד הוחלט לשלול 200 אלף שקלים מימון בעקבות הוצאות לא תקינות על תשלום שכר למועמדי הסיעה בתקופת הבחירות שלא לפי החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. השלילה הגיעה גם בעקבות קיום אירוע הלאומיאדה בתקופת הבחירות לכנסת, אירוע ששוב ושוב זוכה לביקורת מבקר המדינה בשנים האחרונות.

מהדו"ח עולה עוד כי סיעת הליכוד ניהלה את חשבונותיה שלא לפי הנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שבידי הסיעה לא היו אסמכתאות מספקות כגון הסכם, חשבונית ותיעוד מפורט בגין שירותי ייעוץ מחברה בחו"ל, שיש בהן כדי לבסס את סבירות ההוצאות שדווחו על ידה.

המבקר מציין גם את גירעונות המפלגות נכון למרץ 2020. לפי הדו"ח, הליכוד עם גרעון של כמעט 69 מיליון שקלים, דגל התורה עם כמעט 10 מיליון שקלים והעבודה עם 8.8 מיליון גירעון.

בנוסף, התייחס המבקר לפעילות המפלגות ברשת בבחירות לכנסת ה-23. הדו"ח מצא אינדיקציות לכך שנרכשו חשבונות פייסבוק וטוויטר והופעלו חשבונות הנחזים להיות פיקטיביים. כל הסיעות והרשימות טענו בתגובה כי לא רכשו חשבונות מקדמי מפלגה ולא הפעילו תמורת תשלום פרופילים שלפי פעילותם נחזים להיות פיקטיביים.