מחר: הכנסת תבחר בהצבעה חשאית את מבקר המדינה הבא

באופוזיציה מקווים כי הודות להליך הדיסקרטי יצליח גיורא רום לגבור על מועמד הקואליציה, מתניהו אנגלמן. ליברמן הודיע כי חרף הקרע עם רה"מ - הוא יוסיף לתמוך במועמדו של נתניהו

זמן צפייה: 00:58

מחר (שני) בשעה 14:00 תבחר הכנסת בהצבעה חשאית את מבקר המדינה הבא. מועמד האופוזיציה לתפקיד הוא האלוף במיל' גיורא רום, ואילו המועמד מטעם הקואליציה הוא מנכ"ל המל"ג מתניהו אנגלמן. לראשונה זה 30 שנה, לא יכהן בתפקיד שופט בדימוס.

המספרים מראים כי מתוקף היותן של הבחירות חשאיות, למועמד האופוזיציה יש סיכוי להיבחר: באופוזיציה מקווים שחמישה או שישה ממתנגדי נתניהו יבחרו ברום מאחורי הפרגוד, ויטו את הכף לטובתו. יתר על כן, רום מוכר יותר בקרב הציבור מאשר אנגלמן – המועמד של נתניהו. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע - לפחות באופן פומבי - כי בכוונתו להמשיך לתמוך באנגלמן. זאת, חרף הקרע בינו ובין ראש הממשלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מדוע בחר נתניהו ברואה חשבון אנונימי כמועמד למבקר המדינה?

מינוי המבקר: "נתניהו חזר בו מתמיכתו ברוזנבוים בגלל בנו יאיר"

מועמד הקואליציה למבקר המדינה: רו"ח מתניהו אנגלמן

מתניהו מתניהו אנגלמן וגיורא רום
מתניהו אנגלמן וגיורא רום | צילום: המל''ג

לפני כשבועיים סיכמה הקואליציה כי המועמד מטעמה לתפקיד מבקר המדינה הוא רואה החשבון מתניהו אנגלמן, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה ולשעבר מנכ״ל הטכניון. מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי הוא שוחח עם עורכת הדין מיכל רוזנבוים, שמועמדותה נשקלה גם כן: "ראש הממשלה שוחח עם עו״ד רוזנבוים והביע הערכה רבה על החלטתה שלא להגיש את מועמדותה לאור צרכי הקואליציה להתגייסות בעד מועמד אחד לתפקיד מבקר המדינה".

אנגלמן כיהן משנת 2010 כמשנה למנכ"ל הטכניון ובתחילת 2014 מונה לתפקיד המנכ"ל. קודם לכן, שימש כמנכ"ל "מ.מ. שהם", סמנכ"ל המכללה האקדמית להנדסה בירושלים ומנהל סניף ירושלים במשרד רואי החשבון "פאהן, קנה ושות'".

יו"ר כחול לבן אמר בישיבת סיעת מפלגתו: "נוציא החוצה את גיורא רום כמועמד אפשרי למבקר המדינה, יש גם שמות נוספים". בתוך כך, גנץ פנה במהלך הישיבה במסר לראש הממשלה ואמר כי "לביבי אני אומר - תהיה גבר, פשוט תעצור את זה. אתה הולך רחוק מדי - וזה לא יילך".

בחודש יולי יסיים שפירא את תפקידו ובכנסת טרם מצאו מועמד שיחליפו. הליכוד הציע תחילה את מועמדותו של פרופסור אברהם דיסקין, אך סיכוייו נחלשו בשל התנגדות החרדים. גם לאופוזיציה לא היה מועמד עד עתה, והיא התעקשה כי יש למנות לתפקיד שופט לשעבר – על אף התנגדות נתניהו למהלך.

המבקר יוסף שפירא
המבקר יוסף שפירא | צילום: חדשות 13

כשבוע קודם לכן, הודיע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לח"כים כי מליאת הכנסת תבחר את מבקר המדינה הבא ב-3 ביוני. הבחירות יתקיימו בהצבעה חשאית, והצעת מועמד לתפקיד מבקר המדינה תוגש ליו"ר הכנסת על ידי עשרה ח"כים לפחות, בצירוף הסכמת המועמד בכתב. אדלשטיין הוסיף במכתבו לח"כים כי "את הגשת המועמדות יש להעביר באמצעות מזכירות הכנסת, עד ליום ה-14 שלפני יום הבחירה, כלומר יום שני הבא, ה-20 במאי".

בחודש שעבר פורסם בחדשות 13 כי בעוד שיוסף שפירא, מבקר המדינה היוצא, טוען כי המבקר הבא מוכרח להיות שופט, ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מעוניין למנות שופט בדימוס לתפקיד - בפעם הראשונה זה 30 שנה.