"רגע קריטי לעתיד מדינת ישראל": הקרב על חוק המטרו

לאחר יממה של התכתשויות אישרה הכנסת את פיזורה בקריאה ראשונה, אך עדיין לא סוכמו כל הפרטים האחרונים לפני שישראל תלך לבחירות בפעם החמישית תוך שלוש שנים - וחברי הקואליציה עדיין מנסים לשכנע את האופוזיציה לתמוך בחוק שייתקצב את מערכת הסעת ההמונים בגוש דן. שר האוצר ליברמן: "אי העברת החוק יהווה פגיעה אנושה באזרחי ישראל ובהתפתחות המדינה"

זמן צפייה: 08:41

לאחר יממה של התכתשויות אישרה הכנסת את פיזורה בקריאה ראשונה, אך עדיין לא סוכמו כל הפרטים האחרונים לפני שישראל תלך לבחירות בפעם החמישית תוך שלוש שנים, והבוקר (שלישי) מנסים בקואליציה לשכנע את חברי האופוזיציה להצביע בעד חוק המטרו.

המטרו, מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב, היא מערכת של רכבת תחתית של שלושה קווים שאמורה להוות מערכת משלימה לרכבת הקלה, שהקו האדום שלה צפוי להתחיל לפעול בסוף השנה. העלות המשוערת של הפרויקט מוערכת ב-150 מיליארד שקלים, ובפברואר השנה עבר חוק המטרו בקריאה ראשונה.

מרב מיכאלי, נפתלי בנט
מרב מיכאלי ונפתלי בנט במליאת הכנסת | צילום: ערוץ כנסת

אתמול סוכם בין הקואליציה לאופוזיציה על מגוון חוקים שיאושרו לפני התפזרות הכנסת, בהם רפורמת "נפש אחת" לנכי צה"ל הסובלים מפוסט-טראומה, וכן מענקי האומיקרון לעצמאים, אך לא הושגו הסכמות על חוק המטרו, שהחרדים לא מעוניינים להעביר כדי לא להעניק הישג לשר האוצר אביגדור ליברמן, ודורשים לקבל הבטחה כי המטרו לא יפעל בשבת.

שר החוץ יאיר לפיד, שעתיד להיכנס למשרד ראש הממשלה ביום חמישי, כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "חוק המטרו הוא חוק שישפיע על אזרחים רבים במדינה, הוא לא חוק של קואליציה או אופוזיציה. אני קורא לכל מפלגות הבית לתמוך בחוק, זו השקעה באיכות החיים של הציבור שסובל מפקקים ומבזבוז זמן בדרכים, זו השקעה באחת התשתיות החשובות במדינה".

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו: "אני פונה כאן לחברי האופוזיציה ולראשיה: אל תפילו את חוק המטרו. אל תמנעו מישראל מטרו כל כך חיוני. ישראל היא מדינה מודרנית שאין לה מטרו כמו בניו-יורק, פריז או לונדון, לכן אנחנו סובלים מפקקים אינסופיים. אין כאן ימין ושמאל".

"אף אחד לא באמת יקבל קולות מהציבור מ'קרדיט' של העברת החוק. אם החוק לא יעבור כעת, זה יידחה בשנים רבות והילדים של כולנו ישלמו את המחיר. בכל פעם שנהיה בפקקים, הישראלים יזכרו שכמה פוליטיקאים קטנים מנעו מהם את המטרו מסיבות תמוהות. תנו למטרו להתקדם".

שרת התחבורה מרב מיכאלי כתבה הלילה: "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה".

שר האוצר אביגדור ליברמן כתב: "אני קורא לכל חברי הקואליציה, אל תתנו יד לסחטנות של המפלגות החרדיות. אסור לאפשר למיליארדי שקלים שכבר הושקעו בפרויקט המטרו לרדת לטמיון רק בגלל שיקולים פוליטיים. אי העברת החוק יהווה פגיעה אנושה באזרחי ישראל ובהתפתחות המדינה. חוק המטרו מוכרח לעבור".

.מליאת הכנסת
מליאת הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

53 ח"כים תמכו הלילה בחוק להתפזרות הכנסת, שעבר בקריאה ראשונה, וסוכם כי הוא יעבור בקריאה שנייה ושלישית עד מחר בלילה. בין היתר סוכם כי חוקים כמו חוק הנאשם, שאמור למנוע את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, לא יקודם, כמו גם החוק להגבלת כהונה לראש ממשלה לשמונה שנים, חוק הורדת אחוז החסימה וחוקים נוספים.