ברקע הצהרות הסיפוח - מרקל לנתניהו: "היעד - שתי מדינות"

קנצרלית גרמניה התקשרה לברך את ראש הממשלה על ניצחונו בכהונה נוספת, הזמינה אותו לפגישה בברלין ואמרה: "פתרון שתי המדינות נותר היעד של הקהילה הבינ"ל". זאת, בצל הצהרותיו על סיפוח הגדה

נתניהו עם קנצלרית גרמניה, אנגליה מרקל, בברלין
נתניהו עם קנצלרית גרמניה, אנגליה מרקל, בברלין | צילום: חיים צח, לע"מ

קנצרלית גרמניה, אנגלה מרקל, שוחחה היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בירכה אותו על ניצחונו בבחירות והתייחסה להצהרות שלו בדבר סיפוח שטחים. "פתרון שתי המדינות נותר היעד של הקהילה הבינלאומית", אמרה.

כמו כן, מרקל הביעה את נכונותה להמשיך את שיתוף הפעולה ההדוק בין הממשלות, והזמינה את נתניהו לפגישה בברלין לאחר סיום הרכבת הממשלה. נתניהו הודה לה על הברכות ובירך אותה על היחסים בין המדינות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

אחרי ההכרה בגולן: נתניהו שוקל לספח חלקים מהגדה המערבית

יהודים דמוקרטים בארה"ב נגד הבטחת רה"מ: "מודאגים מסיפוח הגדה"

נתניהו ומרקל לפני מסע"ת במלון המלך דוד
נתניהו ומרקל לפני מסע"ת במלון המלך דוד | צילום: רויטרס

ימים ספורים לפני הבחירות, ראש הממשלה התראיין בחדשות 12 ואמר כי מתקיימים דיונים על סיפוח אזורים מאיו"ש: "דנים גם על החלת ריבונות ישראלית על מעלה אדומים וגם בדברים אחרים. כל אחד מבין שהקנדציה הבאה תהיה גורלית לשני כיוונים, אחד האם נוכל להבטיח את הביטחון שלנו ועל השטח החיוני של יו"ש - שהוא פי 20 מעזה. נקבל עזה ביהודה ושומרון. זה מה שעומד על הפרק".

דברי ראש הממשלה הגיעו לאחר שפורסם לראשונה בחדשות 13 כי נתניהו שוקל לספח או להחיל את החוק הישראלי על חלקים מהדגה המערבית לאחר הבחירות. גורמים בסביבת נתניהו שאינם קשורים לקמפיין הבחירות אמרו כי בעבר התנגד נתניהו לסיפוח או להחלת החוק הישראלי על הגדה המערבית אך בשבועות האחרונים שינה את עמדתו והוא פתוח יותר לרעיון של קידום מהלך כזה - לכל הפחות לגבי ההתנחלויות.

המקורות ציינו כי ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן נתנה דחיפה נוספת לנתניהו לבחון אפשרויות של סיפוח או החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה המערבית. לדבריהם, אם תקום ממשלת ימין צרה אחרי הבחירות התרחיש הזה יהפוך לממשי עוד יותר והסבירות לכך תעלה משמעותית.

התנחלות בגדה המערבית
התנחלות בגדה המערבית | צילום: רויטרס

עיתוי מהלך כזה יהיה אחרי הצגת תכנית השלום של טראמפ ולאחר שהפלסטינים ידחו אותה וישראל תקבל אותה בחיוב עם הסתייגויות. בתרחיש כזה נתניהו סבור כי ניתן יהיה לקבל גיבוי של ממשל טראמפ למהלכי סיפוח או החלת החוק הישראלי לפחות על שטח ההתנחלויות או על כמה מגושי ההתנחלויות.

ביום שישי פרסמו ארבעה יהודים המייצגים את המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים האמריקני, הודעה בה הזהירו את ישראל מלספח את שטחי הגדה. עם זאת, הם לא ציינו ישירות את שמו או דבריו של רה"מ.

ההצהרה פורסמה על ידי אליוט אנג'ל, ניטה לואי, טד דויטש ובראד שניידר, היודעים בקשריהם לאיפא"ק. הם הזהירו כי אם ישראל תיסוג מפתרון שתי המדינות הדבר עשוי לפגוע אנושות בקשר בין המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית לישראל. "כתומכים חזקים וותיקים של ישראל, היחסים בין ארה"ב לישראל מושרשים על ערכים משותפים ועל פתרון שתי מדינות לשני עמים, ואנחנו מביעים דאגה מהאפשרות שישראל תנקוט צעדים חד צדדיים בסיפוח הגדה המערבית", נכתב.

"לכל אחד מהגבולות בישראל יש תפקיד חשוב בשמירה על ביטחונה, והיכולת של ישראל לשמור על עצמה מפני איומים לא ניתנת למשא ומתן. שתי מדינות לשני עמים, שיקרה במו"מ ישיר בין הצדדים, עם חילופי שטחים מוסכמים – היא האופציה הטובה ביותר להשיג מדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה לצד מדינה פלסטינית, דמוקרטית ומופרזת".

נתניהו. "מחטף מביש"
נתניהו. "מחטף מביש" | צילום: רויטרס

בהצהרה התייחסו הארבעה לנטייה של איפא"ק להאשים את הפלסטינים בכישלון השגת השלום, וציינו כי תחילה הפלסטינים קיבלו את מאמציו של הנשיא דונלד טראמפ במסגרת תוכנית השלום, עד שהכיר לפני כשנתיים בירושלים כבירת ישראל.

"זה לא יהיה קל", כתבו, "ההנהגה הפלסטינית לא מוכנה לקבל שום הצעת שלום או לנהל משא ומתן רציני למציאת פתרון. אם לנסח מחדש את דבריו של אבא אבן, הפלסטינים לעולם לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות. אנו מפחדים כי צעד חד צדדי, בין אם של ישראל או של הפלסטינים, ידחוף את הצדדים הרחב מהסדר סופי ומוסכם".