מרד בליכוד בעקבות החוק למען החיילים: "לוחמי צה"ל מעל לכל מחלוקת"

אחרי שיחת גנץ-נתניהו שבה ביקש שר הביטחון מיו"ר האופוזיציה "להירתם ולהעביר ביום שני הקרוב את הצעת החוק עבור לוחמי צה"ל", ח"כים בליכוד אמרו כי יש לתמוך במהלך. גלנט: "חיילי צה"ל הם קיר הברזל בינינו לבין אויבינו, לתמוך פה אחד בהצעה". ברקת: "לעשות הכול כדי להבטיח את הטוב ביותר לחיילינו". אקוניס: "גיבוי לכוחותינו נדרש בין אם אנחנו בקואליציה או באופוזיציה". הליכוד: "בעקבות האמירות - הפסיקה הקואליציה את המשא ומתן להעלאת המלגות"

זמן צפייה: 01:48

בעקבות הפרסום בחדשות 13 של ההקלטות מתוך סיעת הליכוד, שבהן נשמעו חילוקי הדעות באשר לאי-תמיכה בחוק "ממדים ללימודים" לבוגרי יחידות קרביות, ואחרי ששר הביטחון בני גנץ שוחח עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ואמר כי הוא "מקווה שיבינו את הצורך בחוק" - נשמעו הערב (רביעי) קולות בליכוד שקוראים לתמוך בהצעה.

ח"כ יואב גלנט אמר: "חיילי צה"ל הם קיר הברזל הניצב בינינו לבין אויבינו ומקנה חיים למדינת ישראל. ‏לקראת ההצבעה בכנסת בנושא סיוע ממלכתי בשכר לימוד לחיילים משוחררים, אמשיך ואוביל את המאמץ לשכנע את חבריי לסיעת הליכוד לתמוך פה אחד בהצעה".

יואב גלנט, שר החינוך
יואב גלנט | צילום: חדשות 13

גם ח"כ ניר ברקת קרא לנתניהו "להביא לאישור הסיעה את חוק ממדים ללימודים לקראת ההצבעה בכנסת. אין לי ספק שרוב מוחלט של חברי סיעת הליכוד יתמכו בהצעה חשובה זו. לוחמי צה"ל הם מעל כל מחלוקת פוליטית ועלינו לעשות הכול כדי להבטיח את הטוב ביותר לחיילינו".

ניר ברקת
ניר ברקת | צילום: רויטרס

ח״כ אופיר אקוניס הצטרף לדברים: ״אין כל סיבה שסיעת הליכוד בכנסת לא תתמוך בחוק ״ממדים - ללימודים״, שהחל בעת כהונת ממשלות הליכוד. גיבוי לכוחותינו נדרש והכרחי, בין אם אנחנו בקואליציה, בין אם באופוזיציה ורבים מאוד מהם מצפים מאיתנו - ובצדק - לנהוג כך גם בהצבעות בכנסת".

אופיר אקוניס
אופיר אקוניס | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

במקביל, ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד ושר הביטחון גנץ פרסמו הודעה משותפת: "ביום שני נביא למליאת הכנסת את חוק 'ממדים ללימודים' של שר הביטחון להצבעה שמית. כל הלוחמים המשוחררים ובני משפחותיהם יוכלו לצפות בשידור חי בחברי הכנסת של הליכוד. אנחנו קוראים לחברי האופוזיציה, שימו את הפוליטיקה בצד, למען החיילים והחיילות שלנו".

גנץ שוחח עם נתניהו: "מקווה שיבינו את חשיבות בחוק"

מוקדם יותר הודיע שר הביטחון בני גנץ כי שוחח היום עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "ביקשתי ממנו להירתם ולהעביר ביום שני הקרוב את הצעת החוק עבור לוחמי צה"ל. שוחחנו על מהות הצעת החוק והרציונל שלה וגם על חשיבותה ללוחמים שלנו. אני מאמין ומקווה שבליכוד ובמפלגות האופוזיציה יבינו את הצורך ויאפשרו את העברתה".

מהליכוד נמסר: "ראש הממשלה לשעבר נתניהו פנה לשר הביטחון גנץ כדי להעלות את המלגות ללוחמים מ-66% ל-100%. גנץ סירב. במקביל פנה גורם בכיר בקואליציה למנהל סיעות האופוזיציה ח"כ יריב לוין כדי לפתוח במו"מ על העלאת סכום התמיכה לחיילים, אך בעקבות אמירות של חברי כנסת בליכוד על תמיכה בחוק במתכונתו הנוכחית, הפסיקה הקואליציה את המשא ומתן להעלאת המלגות. לאור החלטת הקואליציה להפסיק את המו״מ עם הליכוד, ראש הממשלה לשעבר נתניהו יקיים דיון עם ראשי מפלגות האופוזיציה".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו במליאת הכנסת
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו במליאת הכנסת | צילום: ערוץ כנסת

אתמול קרא ראש הממשלה נפתלי בנט לנתניהו לפעול להעברת החוק בעקבות פרסום ההקלטות מתוך סיעת הליכוד. בין היתר נשמע אומר ח"כ יואב גלנט: "אל תנהל מלחמה דון קישוטית במה שמראש מזיק לך בצורה קיצונית. להצביע נגד שכר חיילי צה"ל זה דבר לא סביר ולא הגיוני. מה שיזכרו הוא שהליכוד הולך נגד חיילי צה"ל. אף אחד לא יזכור אם ניצחת או לא. גם ככה מצבנו בבחירות האחרונות לא היה מזהיר בקרב החיילים".

בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני קורא לנתניהו להתעשת ולהודיע מיד שחברי הכנסת מהליכוד יתמכו בחוק או לכל הפחות שלא יצביעו נגד כך שהחוק למען הלוחמים יעבור". עוד הוא כתב כי "אני מבין מדוע איימן עודה מתנגד לחוק אבל מדוע נתניהו חבר אליו קשה להבין. אי העברת החוק לא מפילה את הממשלה אלא רק מענישה לוחמי צה"ל משוחררים בתחילת דרכם שיצטרכו לשלם עשרות אלפי שקלים שאין להם".

מפלגת הליכוד פרסמה בעמוד הטוויטר שלה תגובה לדברי בנט, וכתבה: "ממשלת ההונאה והחולשה של בנט, שתלויה להישרדותה בשונאי ישראל מרע"מ והרשימה המשותפת, לא מסוגלת להעביר שום חוק ציוני. במקום להתבכיין, בנט צריך להתפטר. הליכוד יתמוך במימון של 100% מלגה לחיילים, על חשבון 50 מיליארד השקלים שבנט נתן למנסור עבאס".

יו"ר הסיעה יריב לוין נשמע אתמול אומר בהקלטות: "אם הצבענו על חוק מסוים, אז יגידו לנו חיילים כן וניצולי שואה לא? אחר כך יהיה שכר לאחיות. נצביע בעד. יהיו נקודות זיכוי להורים נצביע גם בעד. אז בואו נלך הביתה וניתן לקואליציה להעביר את הכול".