בנט החליט: ייאסר על ח"כ בן גביר להגיע לשער שכם למצעד הדגלים

ראש הממשלה הודיע כי קיבל את המלצת השר בר-לב, ראש השב"כ והמפכ"ל למנוע את הגעתו של בן גביר, ואמר: "אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם". בן גביר בתגובה: "לא מקבל מהם הוראות". גורמים במערכת הביטחון: "ההחלטה התבססה על הערכה שצעדה בשער שכם תוביל בסבירות גבוהה לשומר החומות 2"

זמן צפייה: 04:04

ראש הממשלה נפתלי בנט החליט היום (רביעי) למנוע את הגעתו של ח"כ איתמר בן גביר לשער שכם בעיר, על בסיס המלצות השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וגורמי ביטחון. קודם לכך, מארגני הצעדה הודיעו כי הם מתכוונים לעבור בשער שכם - בניגוד להוראות המשטרה.

"אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם", נכתב בהודעת בנט." לא אתן לפרובוקציה פוליטית של בן-גביר לסכן את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל, ולהכביד על משימתם הכבדה ממילא. מצעד הדגלים השנתי יתקיים במועדו הקבוע - יום ירושלים".

בן גביר לא התרגש מהחלטת בנט ואמר: "בכוונתי להגיע לשער שכם, בלי לשאול את בנט, בר לב, מועצת השורא וחמאס. נתראה בשעה 17:00". כמו כן, גורמים במערכת הביטחון מסרו כי "ההחלטה של ראש הממשלה מתבססת על הערכת מצב לפיה צעדה שתעבור דרך שער שכם עלולה להוביל בסבירות גבוה לשומר החומות 2".

השר לביטחון פנים עמר בר לב עם מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן
השר לביטחון פנים עמר בר לב עם מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן

לאחר שהמשטרה לא אישרה את מתווה מצעד הדגלים, מארגני הצעדה הודיעו כי החליטו לצעוד דרך שער שכם ובמקומות נוספים סביב העיר העתיקה - על אף ההנחיות. "ההבנות עם המשטרה קרסו בגלל לחצים פוליטים, באנו לקראתם". בהמשך לכך, המארגנים החליטו להגיע ב-17:00 לכיכר ספרא יחד עם מאות פעילים ונבחרי ציבור ולצעוד דרך שער שכם עם דגלי ישראל.

מטעם המארגנים נמסר: "היה ניסיון אמיתי מצידנו להתפשר ולא להעמיס על המשטרה עוד עבודה מלבד העבודה השגרתית, אלא שזו דחתה כל הצעה שלנו. לצערנו המשטרה נפלה לבור פוליטי ששר הבט"פ וראש הממשלה טמנו לה, במקום לעשות את עבודתה היא נתקלה בחומה פוליטית שמנעה מאתנו לעשות את כל מה שיהודי יכול וחייב לעשות - לצעוד עם דגל ישראל בעיר הבירה שלו, אנחנו לא יכולים לוותר על צעידת דגלים בעיר הבירה בגלל איומים וסחטנות של מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית".

מצעד הדגלים, ירושלים, כותל
מצעד הדגלים, ירושלים, כותל | צילום: רויטרס

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר בתגובה: "הגעה של ח"כ בן גביר לשער שכם בעת הזו היא פרובוקוציה שתהווה זרז להתדרדרות ביטחונית, עד כדי סכנה להצתת האזור כולו. עצם הגעתו לשם מסכנת את ביטחון המדינה, ואף גורמת למשטרה - שמתוחה עד הקצה כדי להמשיך ולשמור על הסדר והביטחון - להסיט את מאמציה למשימות מיותרות בעת הזו. לכן מניעת הפרובוקציה הזו הייתה המלצתי לרה"מ בתום הערכת מצב שקיימתי".

שר החוץ יאיר לפיד התייחס לאירועים בתדריך כתבים ואמר: "צעדת הדגלים היום היא צעד של חוסר אחריות נורא. קיצונים שרוצים לייצר פרובוקציות שיגרמו לאלימות. הם רוצים שתהיה אלימות ושאש תשרוף את ירושלים. הם מכבידים נורא על כוחות הבטחון שגם ככה מתוחים עד הקצה. במימד הלאומי והבינלאומי הם גורמים נזק נוראי כי זה שם את מדינת ישראל על פלטפורמה אחת עם המתפרעים".

Whatsapp Image 2022 04 18 At 1
ברכת הכהנים בכותל | צילום: רויטרס

בתגובה לדברים, בחמאס הוציאו הודעה וכתבו: "אנחנו מזהירים מתוצאות המחשבה להקריב קורבנות או להתיר לתהלוכת הדגלים הציונית להתקרב למקומותינו הקדושים. הנהגת הכיבוש נושאת באחריות המלאה על השלכות הצעדים המסוכנים והפרובוקטיביים הללו".

הבוקר נפתח מתחם הר הבית נפתח לכניסת יהודים, ועם שחר החלו כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים לפעול בהיערכות מוגברת בעיר העתיקה וברחבי ירושלים, במסגרת אירועי ברכת הכהנים, בהם השתתפו כ-20 אלף איש.

Whatsapp Image 2022 04 18 At 0
כוחות מג''ב בעיר העתיקה בירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התפרעו כמה פלסטינים במסגד אל-אקצא, זרקו בקבוקי תבערב ויידו אבנים החוצה. אחד מבקבוקי התבערה נפל על שטיח הכניסה למסגד, וגרם לשריפה שמיד כובתה, ובקבוק אחר נפל בפתח חלון המסגד. כוחות משטרה פעלו מחוץ למסגד כדי לשמור על הסדר.

הר הבית צפוי להיסגר בסוף השבוע לעליית יהודים להר הבית עד לסיום חודש הרמדאן. יש להזכיר שמדי שנה נסגר הר הבית לעליית יהודים בימים האחרונים ברמדאן במסגרת הסטטוס-קוו. אלא שבימין מתחו ביקורת חריפה על הכוונה לסגור את הר הבית, בהם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר שאמרו כי הממשלה נכנעת לטרור ולתנועה האיסלאמית כדבריהם.