קיש: לא ביקשנו שתיכנסו לממשלה, עבאס: "מוכן ללכת לפוליגרף"

יום של עימותים בכנסת: יו"ר רע"מ הצהיר שוב כי נתניהו אירח אותו בבלפור וקרא לו נאום. ח"כ קיש מהליכוד הגיב והאשים כי מפלגתו מעולם לא ביקשה שרע"מ תצטרף לממשלה. עבאס לא נותר חייב. צפו

זמן צפייה: 00:44

ההקנטות ההדדיות בין הליכוד ליו"ר רע"מ מנסור עבאס נמשכות בכנסת: חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) הערב (רביעי) פנה מעל דוכן הכנסת לח"כ עבאס ואמר לו: "מעולם לא ביקשנו מכם להצטרף לממשלת ליכוד". עבאס לא נשאר חייב והשיב לו: "אני מוכן ללכת לפוליגרף".

הדין ודברים החל עוד קודם לכן כשעבאס ניהל את ישיבת המליאה וסיפר: "לא אשכח את הנאום שקרא נתניהו בבלפור מולי וכתב אותו יואב קיש. עכשיו אתם רוצים להציג אותנו כתומכי טרור?", שאל עבאס. קיש השיב: "אמרתי לך אז שיש בזה חזון, שותפות בין הליכוד לרע"מ".

מנסור עבאס
מנסור עבאס | צילום: דוברות הכנסת, נועם מוסקוביץ'

זו לא פעם ראשונה שאירוע כזה מתרחש במליאת הכנסת. במהלך נאום של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שהאשים את ממשלת בנט-לפיד בהקצאת תקציבי עתק לרע"מ, קם מנסור עבאס וצעק לעברו כי הוא אירח אותו ארבע פעמים במעון ראש הממשלה בבלפור ורצה את עזרתו.

עוד קודם לכן התפתח עימות חריף בין יו"ר הכנסת מיקי לוי לאנשי הליכוד. כל הסיעה, כולל נתניהו, יצאה מהמליאה במחאה על הוצאתם של שלמה קרעי ודודי אמסלם ללא שנקראו לסדר שלוש פעמים. מלבד המחאה, משכו חברי הכנסת של הליכוד את החוקים וההצעות שלהם שהיו אמורים לעלות לדיון.

בינתיים, גם בימינה לא שקט. ראש הממשלה נפתלי בנט זימן ללשכתו בכנסת את סגן השר אביר קארה וחברת הכנסת שירלי פינטו. העימות בין השניים החל לאחר שקארה טען כי יוזמת ההנגשה של פינטו היא בגדר "קומוניזם".

"איך אתה מסוגל להישיר מבט לי ול-1.8 מיליון אנשים עם מוגבלויות ולטעון שחובת ההנגשה היא קומוניזם?", כתבה פינטו בחשבון הטוויטר שלה. "פגיעה ב-1.8 מיליון אנשים עם מוגבלות היא בריונות. צרכי העסקים הפרטיים (הלגיטימיים) לא סותרים את הנחיצות להנגשה עבור אנשים עם מוגבלות. האמירה שלך טובלת בפופוליזם זול".

בהמשך התפתח ויכוח בקבוצת הוואטסאפ של ימינה, שבמהלכה כתב קארה "מפלגה של מטומטמים" ועזב את הקבוצה. בהמשך הוא חזר וכאמור, בנט הזמין את השניים ללשכתו כדי להשכין שלום.

זמן קצר לאחר מכן, ראש הממשלה בנט קיים שיחות עם סגן השר קארה ועם ח"כ פינטו בניסיון לפייס ביניהם. "אני חושב שזה בריא שיש לנו סיעה של אנשים שבוערים בהם העקרונות שלהם ושהם נלחמים עליהם. אביר נלחם להקל על כל עסק, שירלי נלחמת על כל אדם עם מוגבלות שלא יכול לחיות בצורה נורמלית במדינת ישראל. אני שמח על כך שכולם הפנימו את הצורך לגלות סבלנות ולשתף פעולה למען המטרה המשותפת", אמר ראש הממשלה.

מוקדם יותר היום התפתח עימות חריף נוסף בין השר לשיתוף פעולה אזורי ממרצ, עיסאווי פריג', לבין חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, לאחר שהצעת החוק להכרה בטבח בכפר קאסם בשנת 1956 נדחתה בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג' | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

"פניתי לחברת הכנסת תומא סלימאן. אני בן לכפר קאסם ובן למשפחה שכולה. ביקשתי ממך לעזוב ימין ושמאל ולהפוך את החוק להצעה לסדר כדי לדון בה בוועדת החינוך, אבל אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית", צרח פריג' ועורר סערה מול חברי הכנסת של המשותפת. "אני מזהיר אתכם. תשתקי. בוז לכם".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2110271355' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת ' desc='' poster='' kid='1_j18o0w1v' duration='71']

לאחר מכן עלתה ח"כ תומא סלימאן להגיב: "הייתי יכולה להסכים לא לתת לו (לפריג') לדבר. בזכותי הוא קיבל זמן דיבור. למה? כי אני מכירה בכאב של כולם ושל מי שיושב בממשלת שינוי. הכאב קשה מנשוא כנראה לשבת בממשלה שדורסת עלייך, על ההיסטוריה שלך, על הנרטיב שלך וזורקת לך גרושים".