סער נפרד ממנדלבליט: "חטפת את עיקר האש תחת מתקפה חסרת תקדים בחומרתה"

במשרד המשפטים נפרדים מהיועץ המשפטי לממשלה בשש השנים האחרונות שמסיים את תפקידו. פרקליט המדינה איסמן: "בכהונה 'הרגועה' נלחמת על בסיס יומיומי תוך שאתה ומשפחתך משלמים מחירים כבדים". היועמ"ש היוצא מנדלבליט: "לא ידעתי ולא יכולתי לשער כיצד הקדנציה הזו תיראה, מסיים את התפקיד בתחושת סיפוק וגאווה"

אביחי מנדלבליט, בפרידה במשרד המשפטים | צילום: דויד ווייל, לע"מ

היועץ המשפטי לממשלה היוצא, ד"ר אביחי מנדלבליט, נפרד היום (שלישי) באירוע במשרד המשפטים מתפקידו ומעובדי המשרד שליוו אותו בשש השנים האחרונות, ואמר: "מובן שלא ידעתי ולא יכולתי לשער כיצד הקדנציה הזו תיראה. בתקופה זו פעל המשרד במגוון רחב של תחומים בהם סייענו רבות להגשים את מדיניות הממשלה, בתחומי אכיפת החוק, מעבר לתיקים של נבחרי ציבור, הייתה גם פעילות נגד מיגור הפשיעה המאורגנת בישראל".

עוד הוסיף לומר מנדלבליט: "קידמנו את נושא זכויות האדם וזכויות הפרט בייחוד בתקופת הקורונה, בדגש בפרשת חיסון האסירים. פעלנו ביחד כדי לשמור על מעמד המוסד היועץ המשפטי לממשלה. בתקופת הכהונה הזו, עמדנו על עקרונות שלטון החוק וערכי הדמוקרטיה".

היועץ המשפטי לממשלההיוצא, ד''ר אביחי מנדלבליט, בפרידה במשרד המשפטים
היועץ המשפטי לממשלההיוצא, ד''ר אביחי מנדלבליט, בפרידה במשרד המשפטים | צילום: לע''מ

עוד הוסיף לסכם מנדלבליט את כהונתו: "שש שנים חלפו להן וקדנציה מלאה הסתיימה. אני מסיים את התפקיד בתחושת סיפוק וגאווה. המערכת הזו תעמוד גם לרשותו של מי שיחליף אותי. הפיקדון היקר שהופקד לידיי עובר הלאה. הגעתי לתפקיד בחרדת קודש, עשיתי ככל יכולתי כדי לעמוד בשליחות הזו".

לפני דבריו של היועץ המשפטי לממשלה היוצא, שר המשפטים גדעון סער נפרד מנדלבליט, ואמר: "מכתפייך כמעט מוסר נטל אדיר. בשנתיים האחרונות זה היה תפקיד קשה מתמיד. מערכת אכיפת החוק עמדה תחת מתקפה חסרת תקדים בחומרתה, בהיקפה ובמסוכנותה".

עוד הוסיף לומר סער: "חשת חרדה לעתיד המשטר הדמוקרטי בישראל. התרחקנו מקצה התהום אך הסכנה טרם חלפה. המערכת המשפטית זקוקה לתיקון ואנחנו נעשה זאת כולנו ביחד אבל מי שעושה דה לגיטימציה ותוקף אותה על בסיס יומי ומפיץ פייק ניוז - אינם חפצים בתיקונה אלא בהריסתה". בסוף דבריו אמר סער: "היית נאמן לתפקיד ולערכים שהוא מגלם, ובנאמנות כזאת יש תמיד סיכונים אישיים".

גדעון סער
גדעון סער | צילום: רויטרס

גם פרקליט המדינה עמית איסמן, שצפוי למלא את מקומו של היועמ"ש עד שייבחר נושא המשרה הבא, נפרד ממנדלבליט: "החלטותיך כולן התקבלו בצורה מקצועית מבלי שנתת למשהו להשפיע. הגנת באופן בלתי מתפשר על מערכת אכיפת החוק ומוסד היועץ המשפטי לממשלה והקפדה על זכויות אדם". עוד הוסיף לומר איסמן על היועמ"ש היוצא: "בכהונה 'הרגועה' שעברה עלייך, נלחמת על בסיס יומיומי תוך שאתה ומשפחתך משלמים מחירים כבדים".

כזכור, בתחילת השבוע נפרד מנדלבליט מהממשלה בישיבתה השבועית, ועקץ ככל הנראה את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו כאמר כי "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים, תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית".

כמו כן, בהתייחס למי שיחליף אותו בתפקיד, אמר: "בעוד זמן קצר, כך אני מקווה, ייבחר יועץ משפטי לממשלה חדש אשר יכהן אחריי, ואני יודע שהוא יזכה להגיע למערכת מפוארת שתסייע בידו למלא את תפקידו ולממש את תחומי אחריותו הרבים".

פרקליט המדינה עמית איסמן | צילום: חדשות 13

כזכור, מוקדם יותר השבוע הודיעה ועדת האיתורים למשרת היועמ"ש כי היא צמצמה את רשימת המועמדים לשלושה, כאשר עו"ד גלי בהרב-מיארה היא הפייבוריטית לתפקיד, זאת לאחר ששר המשפטים גדעון סער, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד הביעו בה את תמיכתם. כמו כן, שר המשפטים סער הודיע כי יעלה לדיון בשבוע הבא את המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, במסגרתו יבקש למנות את בהרב-מיארה.