מנדלבליט נפרד מהממשלה ועקץ: "היו כאלה שפגעו בשלטון החוק למען אינטרס אישי"

היועץ המשפטי לממשלה נפרד היום מחברי הממשלה בישיבה השבועית לקראת סיום תפקידו ביום שלישי הקרוב. בדברי הפרידה מתח מנדלבליט ביקורת שמכוונת ככל הנראה לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: "פעם אחר פעם ראינו שהיה רצון לקדם אינטרסים אישיים תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית"

זמן צפייה: 06:04

"לא טוען חלילה שהכול מושלם": היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נפרד היום מהממשלה בישיבתה השבועית לקראת סיום תפקידו ביום שלישי הקרוב לאחר שש שנים בתפקיד. מנדלבליט שיתף בתובנה שהגיע אליה ואמר: "זו האחריות של הממשלה להבטחת שלטון החוק" – רמז לפגיעה בשלטון החוק בשנים האחרונות כשכל הנראה הוא מכוון לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

"השמירה על שלטון החוק היא חלק מהנאמנות הציבורית של חברי הממשלה, כמי שמחויבים לראות לנגד עיניהם את האינטרסים הממלכתיים לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלהם", אמר מנדלבליט. "ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

מנדלבליט היה חד יותר כשאמר כי "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים, תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית".

"שלטון החוק אינו עניין פרטי של היועץ המשפטי לממשלה", הוסיף היועמ"ש היוצא. "זהו מרכיב יסודי במדינה דמוקרטית, שהממשלה מחויבת לשמור עליו עבור האזרחים ועבור האינטרס הציבורי. באחד הנאומים, קראתי לכך – ביטחון משפטי – שהוא חלק מהחוסן הלאומי, כמו ביטחון צבאי, ביטחון בריאותי, ביטחון כלכלי, וכן הלאה".

לגבי מי שיחליף אותו אמר: "בעוד זמן קצר, כך אני מקווה, ייבחר יועץ משפטי לממשלה חדש אשר יכהן אחריי, ואני יודע שהוא יזכה להגיע למערכת מפוארת שתסייע בידו למלא את תפקידו ולממש את תחומי אחריותו הרבים"

בתוך כך, ראש הממשלה בנט אמר בישיבת הממשלה: "היום אנחנו נפרדים מהיועמ"ש מנדלבליט. אין כמעט יום שמדינת ישראל לא מאותגרת בשדה המשפט הבינלאומי. אויבנו משתמשים נגדנו בכל כלי אפשרי. התפקיד שאתה מילאת בהגנה על מדינת ישראל, על חייליה, על אזרחיה בזירה הבינלאומית שהיא מערכה של ממש ועוד מימייך כפצ"ר הוא גדול ומשמעותי. על כך אנחנו חייבים לך תודה גדולה. בשם הממשלה, אנחנו מודים לך אביחי על שנים רבות של שירות ומסירות למדינת ישראל".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Smiles During A Weekly Cabinet Meeting In The Jordan Valley, In The Israeli Occupied West Bank
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

גם שר הביטחון בני גנץ נפרד ממנדלבליט בפוסט בפייסבוק: "אני יודע היטב עד כמה הוא תרם לביטחון מדינת ישראל, ולשמירה על הדמוקרטיה. ברגעים דרמטיים למדינת ישראל, בהם היה מי שניסה לערער את היסודות הדמוקרטיים של המדינה, אביחי היה שם".

בנוסף, שר המשפטים גדעון סער כתב בטוויטר: "ברגעים היסטוריים היה לד"ר אביחי מנדלבליט תפקיד מכריע בשמירה על שלטון החוק והמשטר הדמוקרטי בישראל. הוא מלא את התפקיד תחת מתקפה גלויה, ארוכה, רצופה וחסרת-מעצורים ועמד על האמת. כאשר ישקע האבק - כך ייזכר".