ההבטחה של הליכוד לחרדים: ביטול הגיור הרפורמי בישראל

פרסום ראשון: לאחר שפסיקת בית המשפט העליון הכריעה על הכרה בגיורים לא-אורתודוקסיים, ועוררה זעם בקרב במפלגות החרדיות - הם קיבלו התחייבות שיועבר "חוק גיור ממלכתי" שיבטל אותה. עם זאת, גם אם החוק ימומש - הוא לא יופעל רטרואקטיבית, וגיורים רפורמיים וקונרסטיביים שנערכו בחו"ל עדיין יוכרו על ידי המדינה

זמן צפייה: 01:33

פרסום ראשון: לאחר שלפני שנה ושמונה חודשים בית המשפט העליון קיבל את ההחלטה להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים שמתרחשים בישראל, מה שעורר זעם רב בקרב המפלגות החרדיות - הערב (ראשון) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי מפלגת הליכוד התחייבה בפני המפלגות החרדיות להעביר את "חוק גיור ממלכתי".

הצעת החוק של שני חברי כנסת מש"ס, תבטל את פסק הדין של בית המשפט העליון ואת ההכרה בגיורים הלא-אורתודוקסיים על ידי המדינה. עם זאת, החוק לא יפעל רטרואקטיבית, וגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים שנעשו בחו"ל ימשיכו להיות מוכרים בישראל. אך בניגוד לנישואים אזרחיים - תהליך קצר שניתן לבצע די בקלות בחו"ל - תהליך הגיור הוא ארוך ודורש שהות ארוכה של המתגייר במקום.

אנשי התנועה הרפורמית בכותל המערבי
אנשי התנועה הרפורמית בכותל המערבי | צילום: נשות הכותל

במרץ 2021 כאמור, בתום מאבק משפטי שנמשך 15 שנה, בג"ץ קבע בדעת רוב כי על המדינה להכיר בכל מי שבמהלך שהותו בישראל עבר גיור כדין בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית כיהודי, וזאת לצורך חוק השבות. כמו כן, שופטי בג"ץ הבהירו כי הכרעה זו שייכת לתחום האזרחי-ציבורי, ותפקידה להקנות מעמד מכוח חוק השבות, והיא אינה עוסקת בשאלה דתית.

עוד נכתב בהחלטת השופטים כי "הקהילות הלא-אורתודוקסיות שבהן התגיירו העותרים הן קהילות מבוססות בישראל, והן בעלות זהות יהודית משותפת וידועה ומסגרות קבועות של ניהול קהילתי. הליך הגיור בהן נעשה על ידי גוף דתי שהוסמך לכך בקהילה שאותה הוא משרת, בהתאם לאמות-מידה קבועות. קהילות אלו, כפי שכבר נפסק, הן 'חלק מהזרמים המרכזיים של היהדות בעולם'".

רבנית רפורמית
רבנית רפורמית, ארכיון | צילום: רויטרס