"לא פוסל יותר, צריך להתעסק יותר בפוליטיקה": בנט מסכם קדנציה

בריאיון מקיף לתמר איש שלום מתייחס ראש הממשלה היוצא לטעויות, להצלחות ולעתיד כשהוא טרם החליט אם לפרוש. "מנסור עבאס הוא בדיוק ההפך מתומך מחבלים, אבל עדיף לא להסתמך עליו", אומר בנט. על שת"פ עם נתניהו: "כרגע – ההתנהגות שלו מסוכנת". לגבי הבית ברעננה אמר: "לא ידעתי, הייתי צריך לקחת שק שינה ולעבור לבלפור"

זמן צפייה: 17:25

זו הייתה שנה פוליטית מטלטלת לכל הדעות, וביום שני הבא - אם הכול יתנהל כמתוכנן - ראש הממשלה נפתלי בנט יעביר את השרביט ליאיר לפיד - ויסיים את תפקידו כראש הממשלה. בתום כהונה בת שנה, הקצרה ביותר של ראש ממשלה ישראלי, הוא הגיע הערב (שבת) לריאיון פרישה נרחב, עמוק, אישי ומלא בכנות הוא מדבר על עתידו הפוליטי, השותפות עם מנסור עבאס והאם הוא תומך בממשלת ימין צרה. "אני קצת עצוב", הוא אומר. "אני מאוד אוהב את מה שאני עושה ומרגיש שהייתה שנה מטורפת אבל טובה. זה נגמר, מעבירים הלאה. אני גם מודאג".

ממה אתה מודאג?

"מהרעל הענק שיעוף בחצי השנה הקרובה או בשנה הקרובה".

אתה קראת לזה "מכונת הרעל הגדולה". לפי זה היא ניצחה אותך

"מכונת הרעל תפסה את החוליות החלשות ביותר מהצד השמאלי ומהצד הימני. הפעילה והפעילה עד שהחוליות נשברות".

אתה חושש שנתניהו יחזור לשלטון?

"כרגע ההתנהגות שלו ושל הסביבה שלו מסוכנת למדינת ישראל. האופוזיציה מוכנה לשרוף את המדינה אם לא ניתן לה את המדינה". לדברי בנט, הוא טרם החליט אם לפרוש: "החלטתי שאני רוצה לחכות. להעביר מקל ולהחליט. מה שיקבע הוא השאלה הבאה: אנחנו הולכים לקראת קרע נורא. אני מנסה לחשוב איך מונעים את זה ואם יש לי תפקיד בזה. אין לי תשובה עדיין". ראש הממשלה אומר כי למד בשנה האחרונה "לא לשפוט אנשים בלי להכיר אותם" - והתייחס בדבריו למנסור עבאס: "עבאס היה מבחינתי מסווג כתומך מחבלים כי הוא ברע"מ. הוא בדיוק ההפך. הוא בדיוק מה שמדינת ישראל צריכה כמנהיג של הערבים. לא מצטער בכלל על השותפות איתו. השותפות איתו הצליח. הניסוי הגדול הצליח. גם אני את המפלגה שלי ייצבתי לדבר כזה".

בנימין נתניהו
''ההתנהגות שלו מסוכנת''. בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההבנה שהממשלה הגיעה לסוף דרכה הגיעה, לשיטת בנט, עם פקיעת תקנות יו"ש: "הרכב הזה התחיל לאבד צמיג פה והגה שם. היו שתי נפילות אסימון. ביום שישי שעבר כשידעתי שפוקעות תקנות יו"ש חשבתי שיהיה בסדר. העמקתי בזה והבנתי שזו פגיעה ביטחונית מיידית וכאוס וכראש ממשלה לא יכול לאפשר לזה לקרות. אחר כך בשיחה ביום שני עם ניר אורבך הבנתי שזה נגמר לגמרי, שהוא יצביע בעד פיזור הכנסת".

המציאות לא הוכיחה שהניסוי היה בלתי אפשרי?

"אנחנו מתגברים על גל הטרור. לילה לילה אנחנו שולחים כוחות לשטחים. מול חמאס טיפלנו. ירשתי שריפות והחזרתי עזה שקטה. אני חושב שהוכחנו לטוב שאנשים עם דעות שונות יכולים לעבוד ביחד. אני חושב שמישהו כמו מנסור צריך להיות בקואליציה אבל מוטב שלא נסתמך עליו". בנט טוען כי הוא לא כועס על סילמן או על אורבך: "בפוליטיקה אני לא נעלב, זה בזבוז זמן".

עם זאת, הוא אומר: "כואב לי שאני נפרד, אבל כשמשהו רע קורה בגלל מישהו אחר - אני חושב מה יכולתי לעשות טוב יותר. סילמן ואורבך עמדו תחת כתישה שלא הייתה כמוה. קללות מסביב לשעון, איומים וסחטנות, הילדים שלהם. הם בחרו את הבחירה שלהם. הלקח אצלי זה שכשאנשים שלי עוברים כתישה כזו, אני צריך לא להתעסק רק עם חמאס ולהתגבר על הקורונה בלי סגר. הייתי צריך להיות עם עידית ולחזק אותה ולא להתעסק רק בעשיית מדינה".

ח''כ ניר אורבך, ח''כ עידית סילמן
''עמדו תחת כתישה''. סילמן ואורבך | צילום: ויקיפדיה, ברוך גרינברג

ולגבי אורבך? הוא אמר שזה בגלל גל הטרור

"התגברנו על גל הטרור. אני מעביר מדינה הכי בטוחה זה שנים. הממשלה הזו חיזקה את הביטחון. הוא יודע את זה. שאלתי אותו: יש איזושהי פעולה לא טובה שעשינו? הוא אמר לא. שהממשלה פעלה טוב. אבל באווירה. והוא צודק". בריאיון התייחס בנט גם לפירוק הכוורת שלו - שהתפרקה תוך שבועיים: "נשכבתי על הגדר לפני שנה בשביל המדינה. אני לא חושב שהיה פוליטיקאי בתולדות המדינה שהיה עושה זאת ביודעין שכולם ישלמו מחיר כי האמנתי שזה הדבר הנכון, אבל היה קשה לכולם. גם היום יש לשכה בסדר גמור".

חצי מדינה רואה בך אדם הגון וחצי רואה בך נוכל

"החצי השני באמת כואב ומרגיש שגנבנו לו את המדינה. לי כואב שלהם כואב. לא רוצה שלאף אחד יכאב. אם מחר תקום כאן ממשלה של נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר – החצי הראשון ירגיש כאב. החלום שלי שאף צד לא יהיה באבל. ממשלת ימין על מלא במובן הנוכחי הוא בעיניי אסון כי אין את האיזונים. נתניהו עם סמוטריץ' ובן גביר בקונסטלציה מסוימת יכולה להיות בסדר, אבל ממשלה ששבויה בידי הקצה? איום ונורא. גם בצד השני". בהתייחסו לבן גביר אמר בנט: "אני חושב שזה מבטא הקצנה. המדינה לא יכולה להיות שבויה בידי הקצוות".

מה בנט של לפני שלוש שנים היה אומר על בנט של היום?

"אז הייתי הרבה יותר מחנאי ופסלתי אנשים אחרים. לא שיניתי עמדות מהותיות שלי. השינוי הגדול הוא שאני לא פוסל יותר אנשים". על השאלה אם לפני שלוש שנים הוא היה יותר נוקשה ואידיאולוגי - השיב בנט: "שלמה המלך אמר שכל דבר בעיתו. יש עת לאידיאולוגיה ויש עת לרוגע. אין דרמה אידיאולוגית ולא צריך לקחת את המדינה בדת ומדינה לצד כזה או לצד כזה. במדיני אין פריצת דרך. בואו נתעסק ביוקר המחיה, בפקקים, בביטחון". ומה בנוגע לאיילת שקד, נשאל בנט. האם היה הגון לתת לה התראה כל כך קצרה? "היא ידעה מראש. איילת מדהימה. היא ידעה בגדול שזו אחת החלופות. היא הייתה הראשונה אחרי שהחלטתי שידעה. זו הסיבה שזה פעל בצורה הנכונה". לדבריו, "היא אמרה לי בטלפון שהדיווחים על הכעס שלה לא היו נכונים. נשב, נשבור את הראש - ונתקדם".

מעון ראש הממשלה נפתלי בנט רעננה
''הייתי לוקח שק שינה והולך לבלפור''. בית בנט ברעננה

מה הטעות הכי גדולה שלך בשנה הזו?

"שלא הקציתי מספיק זמן לפוליטיקה. אני לא יכול רק להתמסר לענייני המדינה. הפוליטיקה זה כלי קריטי וקדוש. בפעם הבאה אני אעסוק בפוליטיקה הרבה יותר. מקווה יום אחד לחזור ללשכת ראש הממשלה. אני מרגיש פה שאני במקום הכי נכון".

אתה מבין שזו הייתה טעות לא להתעקש על כך לא לעבור לבלפור?

"אם הייתי מעלה על דעתי שיש שנה של התבחבשות והיו בונים מבצר סביב הבית, ואין שיפוצים בבית, אז בוודאי הייתי לוקח שק שינה ונכנס לבלפור. זה מה שאני ממליץ ללפיד. למרות שזה מה שהשב"כ מבקש ממנו גם. היה לי יותר קל לישון שלושה לילות בשבוע לנסוע לבלפור ולקום בשבע בבוקר. העסק היה מאוד יקר. לא ידעתי את זה. נכנסתי לתפקיד, יש לי אלף דברים בוערים. שב"כ אומר לי שרוצים לשדרג ושאשאר ברעננה. לו ידעתי – שק שינה לבלפור".

יכול להיות שישראל צריכה לשקול מחדש את מדיניות העמימות מול איראן?

"מה שאנחנו עושים בשנה הזאת, סגרנו פער אדיר ביכולות שלנו ובהצטיידות שלנו. כשאתה עוסק במדינאיות וביטחון, אתה מחזיק במקל גדול. המון שנים איראן הייתה חסינה לתגובה על טרור. הם כל היום תוקפים את ישראל, שולחים לנו שליחים. הבנים שלנו נופלים ולהם אין מחיר הפסד. זה לא יכול להיות הדבר הזה. אני לא רוצה התכתשות מול עזה ולבנון. צריך לפגוע בראש. היה שינוי תפיסה במסר שאם הם יתעסקו איתנו בגבול עזה ובגבול לבנון, הם ישלמו".

היה לך זמן לשנ"צ בחודש האחרון?

"לא. כאילו אלוהים לחץ על כפתור שצריך לטרלל את הכול".