תיעוד: איומים על עובדים וזיופי חתימות בבחירות להסתדרות

כבר נדמה היה שקמפיין הבחירות לראשות ההסתדרות לא יכול לרדת נמוך יותר. אך כעת נחשפות עדויות ומסמכים משני המחנות, של יחימוביץ' ושל ניסנקורן - שמראות כי עוד לא הגענו לתחתית

הקרב על הנהגת ההסתדרות מגיע לישורת האחרונה, והופך למכוער במיוחד: איומים על עובדים, זיופי חתימות והתפקדויות פיקטיביות, הם רק חלק מהעדויות שהגיעו לידי חדשות 2.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המתמודדים לראשות ההסתדרות, אבי ניסנקורן ושלי יחימוביץ', צריכים להציג רשימה של צירים, בדומה לרשימות שמגישות המפלגות לכנסת. כל אחד צריך לגבש רשימה של אלפיים נציגים, אלא שמתברר שבשבועיים האחרונים 10% מהרשימה של יחימוביץ', 200 אנשים, הודיעו שהם עוזבים אותה.

המכתב הכתוב בכתב ידו של איאד
המכתב הכתוב בכתב ידו של איאד

ממסמכים שהוגשו לוועדת הבחירות בהסתדרות והגיעו לידי חדשות 2, מתברר שחלקם טוענים שההצטרפות שלהם זויפה. באחד המסמכים נכתב על ידי אחד מהשמות ברשימה: "שמי נרשם ללא ידיעתי והסכמתי". במכתב אחר נכתב: "מעולם לא נתתי את הסכמתי להופיע ברשימת הבית החברתי בראשותה של יחימוביץ'".

"תומכי ניסנקורן זייפו חתימה"

"אני מגלה פתאום באמצע היום שאני שייך למפלגה שאני לא יודע עליה כלום, אין לי שום קשר אליה, ללא ידיעתי", סיפר אחד העובדים שהופיעו ברשימה, ועובדת נוספת אמרה: "הייתי בהלם. לא הבנתי שאני מועמדת".

המכתב שזויף לכאורה
המכתב שזויף לכאורה

אבל התמונה הולכת ומסתבכת. חלק מאותם אנשים שלכאורה ביקשו במכתב רשמי לצאת מהרשימה של יחימוביץ', טוענים שהמכתב שהוגש בשמם הוא המזויף. בשמו של העובד מתאני איאד נשלח מכתב ובו הוא מבהיר כי הוא מועמד הרשימה של ניסנקורן, אך במכתב שנשלח וכתוב בכתב ידו הוא מבקש דוקא להיכלל ברשימתה של יחימוביץ'. במכתב המודפס אף מופיעה חתימה השונה מזו המופיעה בסוף המכתב הכתוב בכתב ידו. לטענתו, תומכי ניסנקורן זייפו את החתימה.

ואיאד אינו המקרה היחיד: דרור טוען כי "שלחתי בכת ידי שאני רוצה להיות ברשימה של שלי, והם לקחו, הדפיסו מכתב, וקשקשו שם כאילו שאני חתמתי להם, עם מספר תעודת הזהות שלי". על השאלה מדוע לא הגיש תלונה במשטרה ענה: "מפחד, אני הנמכתי פרופיל מחשש למקום העבודה שלי".

את התחושה הזו של פחד ואיומים השמיעו גם ראשי ועדים שהודיעו על תמיכה ביחימוביץ'. "העובדים שתמכו בשלי, דופקים אותם, מתעללים בהם, הודיעו לנו שמעכבים לנו את ההסכמים", אמרה שני שבתוב, יו"ר מועצת עובדי רשות האוכלוסין וההגירה. "נראה שמפעילים כל מערכת של הכפשות ולחצים כדי שנחזור לניסנקורן".

שתי החתימות זו לצד זו
שתי החתימות זו לצד זו

יו"ר ועד העיתונאים יאיר טרציצקי שלח הערב מכתב לוועדת הבחירות, בו כתב: "הופתעתי לגלות כי אני מופיע ברשימת המועמדים מטעם סיעת עוגן (סיעתו של ניסנקורן)... קל וחומר נוכח ההתנהלות הבעייתית בלשון המעטה של אבי ניסנקורן, בסוגיית החוק לפגיעה בתאגיד השידור הציבורי".

"יש קו מאוד אחיד מהוועד, שלא משתמע לשתי פנים, שאין אפשרות אחרת מלבד להצביע ניסנקורן, ומי שיעשה אחרת אז לא יהיה לו טוב מבחינת העבודה", הוסיף דרור.

"מאותו רגע של הבחירה כוועד בשלי, אף אחד כבר לא עונה לנו לטלפונים", מספר לירן דמרי, יו"ר ועד עובדים מנהל אכיפה וזרים. "אי אפשר להשיג את אותם אנשים שאמורים לייצג אותנו בבעיות שלנו".

בסוף החודש תגיע לסיומה ההתמודדות בין ניסנקורן ליחימוביץ'. אולי יהיה כאן מנצח, אבל בהתמודדות מלוכלכת של זיופים ואיומים, הניצחון יהיה חמוץ מאוד.

בניין ההסתדרות
בניין ההסתדרות | צילום: User:Sambach

ממטה יחימוביץ' נמסר בתגובה: "ב-23 במאי יפסק שלטון הפחד, האיומים, הזיופים והשחיתות, והעובדים יצביעו למי שהם מאמינים שתילחם בשבילם בידיים נקיות. הלחץ והפחד נוכח ההובלה בסקרים והתמיכה הסוחפת בשלי בקרב העובדים והוועדים מובילים את מטה עיני-ניסנקורן לנקוט צעדים היסטריים ובלתי חוקיים. אנו מזכירים שההצבעה חשאית לחלוטין, ושבעקבות נצחוננו בבית המשפט המחוזי פתקי ההצבעה אינם נספרים במקומות העבודה, והספירה נעשית תחת אבטחה כבדה שלנו. אנו קוראים לכולם לבוא ולהצביע על פי צו מצפונם".

ממטה ניסנקורן נמסר בתגובה: "כל מי שהכניסה מאות אנשים לרשימה ללא ידיעתם זאת אותה שלי שמשחקת אותה מיסיס קלין וכל היום מתבכיינת כמה קשה לה ועושה זאת תוך מאות ראיונות וטוויטים.  בשורה התחתונה מנהלת את קמפיין ההשחרה הגרוע בתולדות ההסתדרות תוך שיסוי עובדים בעובדים והסתה נגד ההסתדרות . יחימוביץ' צבועה ומתנשאת. הקמפיין שלה מדשגש גם בסקרים ובעיקר בשטח".