ראשי המחנה הלאומי חתמו על הצהרת נאמנות לרה"מ; בנט ושקד סירבו

הבית היהודי והאיחוד הלאומי חתמו על הצהרה, לפיה יתמכו רק בממשלה בראשות נתניהו. לטענת ראשי מפלגת הימין החדש, המסמך שדרש נתניהו הוא מיותר ולכן לא חתמו עליו

זמן צפייה: 01:10

ראשי סיעות המחנה הלאומי – ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי והאיחוד הלאומי, חתמו היום (רביעי) על הצהרת נאמנות לראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, ראשי מפלגת הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, סירבו לחתום על ההתחייבות שדרש נתניהו מתוך הטענה שהיא מיותרת.

מטרת המהלך, כפי שעולה בהצהרה, היא לייצר מצב שאם יו"ר כחול לבן בני גנץ יקים ממשלת מיעוט של השמאל בתמיכת המפלגות הערביות ובהימנעות של ליברמן – היא לא תוכל להתרחב ולכן תיפול תוך זמן קצר. לטענתם, הממשלה האפשרית היחידה היא ממשלת אחדות לאומית רחבה, על פי מתווה הנשיא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מלצר ליועמ"ש: בחן פתיחת חקירה בגין אי סדרים ב-31 קלפיות

גדעון סער: "איש אינו כופר בתפקידו של נתניהו כיו"ר הליכוד"

מתווה ליברמן: נתניהו יוותר על הבלוק, גנץ יקבל את הצעת הנשיא

ראש הממשלה נתניהו
ראש הממשלה נתניהו | צילום: רויטרס

ראשי המפלגות חתמו על שני סעיפים בהתחייבות. הראשונה, "אם חלילה תושבע ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת או חלק ממנה, אנו לא נצטרף לממשלה זו בשום שלב, נצביע נגדה בכל הצבעה ונפעל בכל דרך להפלתה". על פי הסעיף השני, "נצטרף רק לממשלה בראשות נתניהו הכוללת את כל החתומים מטה, בין אם במסגרת ממשלת ימין ובין אם במסגרת ממשלת אחדות רחבה עם רוטציה". עוד נכתב בהצהרה כי "ראש הממשלה חוזר וקורא ליו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, להגיע להסכמה מיידית כדי להקים ממשלה זו".

ביום חמישי שעבר אישר מרכז הליכוד את הצעתו של נתניהו, שהציג יו"ר המרכז חיים כץ, וקבע כי הוא יהיה המועמד היחיד מטעם המפלגה להרכיב ממשלה ולעמוד בראשותה לכל אורך כהונת הכנסת ה-22, או לחלק ממנה במסגרת רוטציה. זאת, גם אם לא יצליח להרכיב ממשלה. כמה מאות בודדים הגיעו להצבעה, ונתניהו עצמו נעדר ממנה.

ראשי מפלגות הכנסת ה22
ראשי מפלגות הכנסת ה22 | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר פרסם ליברמן את המתווה שלו להקמת ממשלת אחדות. במסגרת המתווה, יוקם צוות משותף לישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן שיגבש את קווי היסוד של ממשלת האחדות, מתווה הרוטציה של הנשיא ריבלין יאומץ, ונתניהו יצטרך לוותר על הבלוק עם ימינה, יהדות התורה וש"ס.

"שלב ראשון – הקמת צוות משותף לשלוש המפלגות ('כחול לבן', 'הליכוד' ו'ישראל ביתנו') לגיבוש קווי יסוד של ממשלת האחדות. בראש ובראשונה, אנו חייבים להגדיר באופן ברור ובהיר את כל הנושאים הנמצאים על סדר היום – ביטחון, כלכלה, חברה, דת ומדינה. ישנן שאלות שנצטרך לתת להן מענה ולהגיע להסכמות באשר לפתרונות מקובלים. לדוגמא, האם אנו ממשיכים במדיניות 'ההסדרה' מול רצועת עזה? האם נבצע קיצוץ רוחבי עמוק או שנעלה מיסים, או שניהם יחד? האם ממשיכים בישום מתווה הנכים והעלאת קצבת הנכים לגובה שכר המינימום? האם אנו פועלים לתת הכנסת מינימום לכל גמלאי בגובה 70% משכר המינימום? האם משלימים את חקיקת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית? האם מבטלים את חוק המרכולים? ועוד סוגיות נוספות רבות", כתב ליברמן.

שר החוץ, אביגדור ליברמן
שר החוץ, אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

"שלב שני – במידה ותושג הסכמה בנוגע לקווי היסוד יש לאמץ את מתווה הנשיא לרוטציה על ראשות הממשלה", המשיך יו"ר ישראל ביתנו. "שלב שלישי – תוקם ממשלת אחדות המרוכבת משלוש המפלגות 'כחול לבן', 'הליכוד' ו'ישראל ביתנו', אשר תפעל לאישור תקציב המדינה לשנת 2020 באופן מיידי, ולאישור תכנית רב שנתית כפולה לצה"ל ל-10 השנים הבאות".

"שלב רביעי – על בסיס קווי היסוד הקיימים והתקציב המאושר, כל מפלגה שתרצה להצטרף לממשלת האחדות תוכל לעשות זאת", הדגיש.