קושנר יגיע לישראל, סעודיה וירדן - וידון בקידום תוכנית השלום

פרסום ראשון: ראש צוות השלום של הבית הלבן יבקר גם באיחוד האמירויות ובקטאר. האמריקנים הציעו שהקרן הבין-לאומית שתעסוק בקידום הכלכלה הפלס' תמוקם בבחריין, וארה"ב מחפשת את תמיכת המדינות

זמן צפייה: 01:16

ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, צפוי לערוך בשבוע הבא סדרת ביקורים בישראל ובשורה של בירות ערביות במטרה לדון על המשך קידום תוכנית השלום של הבית הלבן - כך מסרו בכירים בממשל האמריקני לחדשות 13.

למועד הצגת החלק המדיני של תכנית השלום האמריקנית עשויה להיות השפעה על הבחירות בישראל. ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני למזרח התיכון, אמר לפני כמה ימים כי קיימת אפשרות שהחלק המדיני של התוכנית יוצג לפני הבחירות בישראל, שיערכו ב-17 בספטמבר, אך באותה מידה גם ייתכן והיא תוצג לאחר הבחירות. "עדיין לא התקבלה החלטה, והנשיא טראמפ הוא זה שיכריע", אמר.

לכתבות נוספות בנושא >> 

גרינבלט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

הפלסטינים תוקפים את תוכנית השלום: "לא יקנו אותנו בכסף"

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארהב דונלד טראמפ בפגישה בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארהב דונלד טראמפ בפגישה בישראל | צילום: קובי גדעון/לע''מ

קושנר, העומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, יגיע יחד עם גרינבלט, כמו כן עם בריאן הוק, שליח ארה"ב לנושא איראן, ועם יועצו הקרוב אבי ברקוביץ'. הצוות יבקר בישראל, ירדן, סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות וקטאר.

בכיר בממשל האמריקני ציין כי מטרת הנסיעה היא להמשיך את המגעים עם ישראל ומדינות האזור לגבי החלק הכלכלי של תכנית השלום שהוצג בוועידה בבחריין לפני כחודש. כמו כן, אחרי שהחלק הכלכלי של תוכנית השלום כבר פורסם, בהחלט ייתכן שהביקור של קושנר יעסוק גם בחלק המדיני של תוכנית השלום.

קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין
קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס

אחד המהלכים שהאמריקנים מעוניינים לקדם במהלך הביקור באזור הוא הקמת הקרן הבין-לאומית שתממן את החלק הכלכלי של "עסקת המאה". לפני כשבועיים נפגש קושנר עם שר האוצר האמריקני ועם נשיא הבנק העולמי בנושא.

בשבוע שעבר פגש קושנר את שר החוץ של בחריין שייח' חאלד בן-אחמד אל-חאליפה. הבכיר בבית הלבן ציין כי ארה"ב הציעה כי הקרן הבין-לאומית שתעסוק בקידום הכלכלה הפלסטינית תמוקם בבחריין. הבחריינים מסכימים לכך וקושנר רוצה לקבל את ברכת הדרך משאר מדינות ערב. יועצו הבכיר של טראמפ גם מעוניין לדון עם מנהיגי מדינות ערב לגבי היקף התרומות שהם יהיו מוכנים לתת לקרן לצורך פרוייקטים כלכליים בגדה המערבית ורצועת עזה.

ישראל כץ עם שר החוץ הבחרייני השייח' חאלד בן אחמד ובריאן הוק
ישראל כץ עם שר החוץ הבחרייני השייח' חאלד בן אחמד ובריאן הוק | צילום: חדשות 13

לפני כחודש נערכה ועידת בחריין בה הוצג החלק הכלכלי של תוכנית השלום. קושנר אמר בפתח הוועידה כי "המסר שלי לפלסטינים - למרות מה שמנסים להגיד לכם, ארצות הברית לא ויתרה עליכם. אנחנו רוצים עתיד של תקווה לפלסטינים ולמזרח התיכון". "האנשים כאן לא מתחמקים מפתרון בעיות קשות, ורוצים למצוא פתרון לקונפליקט הישראלי-פלסטיני", אמר. "העובדה שנמצאים פה כל כך הרבה משקיעים ומנהיגים מרחבי העולם מצביעה על הנכונות לעזור לפלסטינים ולמצוא את הפתרון הנכון".

ביום השני לוועידה, קונר אמר כי "הדלת עדיין פתוחה עבור הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן. אנחנו מחכים לשמוע את תגובות הפלסטינים שיקראו את התוכנית הכלכלית". "החלטנו לפרסם את החלק הכלכלי לפני המדיני כדי שאנשים יוכלו לראות מה החזון ומה הם יכולים להרוויח אם יהיה הסכם שלום", הסביר קושנר. "החלק המדיני של התוכנית יהיה מפורט כמו החלק הכלכלי שלה. עד עכשיו היו חצי מיליון הורדות של מסמך החלק הכלכלי בתוכנית".

הביקור ייערך ברקע דיונים פנימיים בבית הלבן לגבי מועד פרסום החלק המדיני של היוזמה. האמריקנים מעוניינים לקדם הקמת קרן בין-לאומית שתממן את החלק הכלכלי שפורסם לפני כחודש • פרסום ראשון