החוק לשימוש באמצעי השב"כ לאיתור נדבקים אושר בקריאה ראשונה

הכנסת אישרה, באופן לא סופי, את ההצעה לשוב ולהשתמש באיכון סלולריים כדי לעצור את התפשטות המגפה. השימוש ייעשה כפוף להכרזת הממשלה על הצורך בו, בהתאם למצב התחלואה ולקיום חלופות איתור

זמן צפייה: 01:53

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק המתירה למשרד הבריאות לשוב ולהשתמש באמצעי האיכון של השב"כ כדי לאתר נדבקים בקורונה. הוראת החוק מציעה לקבוע את התנאים להפעלת הסמכות ואת האופן שבו ייעשה.

על פי הצעת החוק, השימוש באיכון ייעשה כפוף להכרזת הממשלה על הצורך בו, ובהתאם למצב התחלואה בישראל ולקיום חלופות שיאפשרו איתור נדבקים. כל זאת, ביחס לסיכון שנשקף לציבור מהמחלה.

לעוד כתבות בנושא:

תחזיות שהוצגו במשרד הבריאות: תוך 5 ימים – 1,000 חולים ביום

האזורים המוגבלים בטבריה צומצמו – כוללים כעת רק שלושה רחובות

זינוק נוסף במספר חולי הקורונה: 459 אובחנו ביממה האחרונה

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, ממשלה אישרה את קידום החוק. "ביקשתי להאיץ את פיתוח האפליקציה הדיגיטלית שנועדה להשיג את היעד הזה, זה ייקח שבועות וייתכן שאף חודשים", אמר ראש הממשלה נתניהו. "עד אז, אנחנו מבקשים להשלים את החקיקה בשימוש בכלי הדיגיטלי של השב"כ. אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה, אני מקווה שלא נצטרך בכלל להפעיל אותו".

"יכול להיות שנגיע לעצירת המחלה ושיטוח העקומה עוד לפני שבכלל נגיע לסיום החקיקה, אבל אנחנו רוצים להימצא במצב שאנחנו יכולים להשתמש בכלי הזה, אם נרצה בכך", המשיך נתניהו. "התחלואה כבר חצתה אתמול את קו ה-400 נדבקים ביממה, ולצערי מראה כל הזמן סימנים של עלייה. הכלי הזה במקרה הצורך, ותחת בקרה מלאה, ישמש אותנו כדי לעצור את התפשטות המגפה".

בנימין נתניהו ונדב ארגמן
בנימין נתניהו ונדב ארגמן | צילום: תקשורת שב''כ

כזכור, מוקדם יותר השבוע קבינט הקורונה התכנס כדי לדון בעלייה ברמות התחלואה ובין היתר השרים דנו על האפשרות של חידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה. במהלך הישיבה התפתח עימות בנושא בין המשתתפים, כאשר ראש השב"כ נדב ארגמן טען כי קיים חשש מחשיפת היכולות הטכנולוגית של השב"כ, וכמו כן הוא סבר ש"אין מצב חירום שמצדיק שימוש כזה". ארגמן הוסיף כי "אם נגיע למצב חירום אמיתי - אסיר את ההתנגדות שלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בחידוש השימוש ואמר שאינו חושש מחשיפת היכולת הטכנולוגית: "המידע על היכולת הטכנולוגית של השב"כ אולי לא מוכר לאזרח הפשוט אבל כבר הגיע לאויבינו. אני חושש מעליה אקספוננציאלית בתחלואה ומאובדן שליטה". כמו כן, נתניהו הציע במהלך הישיבה כי כל החלטה על הפעלת אמצעי השב"כ תתקבל ע"י מנגנון פריטטי.

גם השר שטייניץ תמך בחידוש השימוש ואמר: "כשמשתמשים במסוקים כדי לחלץ אנשים זה בסדר? מה לא לגיטימי? השב"כ זה דמון? זה בעד האזרחים לא נגד האזרחים. ההתנגדות לכך היא איוולת מוחלטת. הפגיעה בפרטיות נמוכה מהחקירות של משרד הבריאות".