בנט על החשש מפיגוע איראני: "הכלל שלנו - מי ששולח מחבלים ישלם"

בפתח ישיבת הממשלה התייחס בנט לכוננות הגבוהה בטורקיה - בדגש על איסטנבול: "זרועות הביטחון של מדינת ישראל פועלות כדי לסכל ניסיונות פיגוע בטרם יציאתם לפועל. לצד זאת, פנינו לאזרחי ישראל להימנע בעת הזו מלטוס לטורקיה אם זה לא הכרחי. הסכנה עדיין גבוהה"

זמן צפייה: 09:55

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לחשש מפיגוע נקמה איראני: "אנחנו עדים לניסיונות איראניים לפגוע בישראלים בחו"ל. נמשיך לפגוע בשולחי המחבלים ובשולחי שולחיהם. הכלל שלנו - מי ששולח ישלם".

בנט הוסיף: "זרועות הביטחון של מדינת ישראל פועלות כדי לסכל ניסיונות פיגוע בטרם יציאתם לפועל. לצד זאת, פנינו לאזרחי ישראל באזהרה להימנע בעת הזו מלטוס לטורקיה אם זה לא הכרחי, בדגש מיוחד על איסטנבול. הסכנה שם עדיין גבוהה. אני קורא לאזרחי ישראל לגלות אחריות אישית ולשמור על ביטחונם".

חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה באיראן
חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה באיראן

ראש הממשלה התייחס גם לירי מעזה בסוף השבוע: "ביום שישי בלילה תקפנו והשמדנו סדנאות לייצור אמצעי לחימה ועוד מספר מטרות של חמאס בעזה. זאת בתגובה לירי רקטה בודדה מכיוון רצועת עזה שיורטה על-ידי כיפת ברזל. שלא כבימים עברו, אנחנו כבר לא מחפשים תירוצים עבור המחבלים, לא מגדירים אותם סוררים ולא קצר חשמלי. מבחינתנו חמאס הוא הכתובת".

"השנה האחרונה הייתה השנה השקטה ביותר מזה עשור עבור תושבי הדרום - מממוצע של מאות רקטות בשנה ירדנו ל-7 רקטות, ללא פגיעה בגוף ובנפש. עם הקמת הממשלה שינינו את המדיניות מול חמאס בכמה ממדים: הפסקנו מיד את העברת מזוודות דולרים לחמאס ועברנו ממדיניות של הכלת ירי על ישראלים לאפס סובלנות. לצד זאת, שינינו גם את הגישה שלנו לתושבי הרצועה, ופתחנו עבורם את האפשרות לעבוד בישראל. משכורת ממוצעת של תושב עזה בעזה היא בערך 800 ש"ח ובישראל בערך 8,000. המרכיב הזה מהווה מרסן לא מבוטל וגם יוצר בידול בין חמאס לבין התושבים.

"אנחנו מתעקשים על שקט מוחלט לתושבי אשקלון, שדרות ועוטף עזה. לראשונה, יש דור צעיר בדרום שחווה מה זה שקט. מטרתנו היא לקיים חיים בטוחים ושקטים לתושבי הדרום, לצד מניעת התעצמות מחודשת של חמאס. בעבר היו קונים שקט זמני אבל משלמים בהתעצמות. ההתעצמות היא מאוד איטית, הכי איטית מזה שנים, מכיוון שאנחנו סוגרים את האפשרות להכניס אמצעי לחימה דרך רפיח, בשיתוף פעולה עם מצרים ועם ארה"ב. "אנחנו נפעל בעוצמה מול כל ניסיון לערער את השקט הזה. המחירים שאנו נגבה מהאויב על כל פעולה נגד אזרחנו יהיו גבוהים וכואבים".

מימין לשמאל: לפני התקיפה, בזמן התקיפה, אחרי התקיפה, הנפת דגל חמאס על העמדה ובנייתה מחדש
מימין לשמאל: עמדת חמאס באזור נתיב העשרה לפני התקיפה, בזמן התקיפה, אחרי התקיפה, הנפת דגל חמאס על העמדה ובנייתה מחדש | צילום: אמנון זיו

יודגש כי נמשכת הכוננות בצל החשש מפיגוע איראני על אדמת טורקיה. בתוך כך, גורם ביטחוני אמר אתמול כי "האירוע ממש לא מאחורינו. חייבים לנקוט עדיין מידה רבה של זהירות". לדברי הגורם, "יש להימנע מלהגיע לטורקיה לחלוטין - ובדגש משמעותי לאיסטנבול". הוא הוסיף כי "כחלק משיתופי פעולה יוצאי דופן עם הטורקים מתבצעת כל העת פעילות אינטנסיבית מאוד בהגנה על ריכוזי ישראלים באזורי המלונות ובעיר בכלל. במקביל, מתבצעת פעילות ענפה בשיתופי פעולה עם כלל גורמי הביטחון הישראלי שמתחילה להניב תוצאות. עם זאת, ולאור ההתרעות הקיימות, הציבור מתבקש לעמוד בהנחיות המל"ל".

בתוך כך, בכירי מערכת הביטחון - ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן בר ובכירי המל"ל והמטה ללוחמה בטרור, קיימו אמש דיון הערכת מצב מיוחד במרכז הארץ הנוגע להתרעה החמה לפיגוע איראני נגד תיירים ישראלים באיסטנבול. בדיון נאמר כי ישנם מאמצים מוגברים של כמה חוליות איראניות לפיגוע קרוב של רצח או חטיפה באיסטנבול. "הכישלון עד כה של האיראנים ולחץ הזמן של האיראנים לבצע פיגוע גורם לנואשות ולמסוכנות גוברת של החוליות", נקבע בדיון.

בדיון הובע חשש שהחוליות האיראניות ינסו להגיע לחדרים של הישראלים במלונות באיסטנבול ולכן ההנחיה של המטה ללוט"ר היא להסתגר בחדרים ולנעול את הדלת ולא להיענות להצעות לצאת מהחדר. כמו כן, ההנחיה לתיירים הישראלים היא לא לתייג את עצמם ואת מיקומם ברשתות החברתיות כדי לא לספק מודיעין לאיראנים. בטורקיה לא התבצעו מעצרים ביממה האחרונה והחוליות האיראניות עדיין בשטח.

שוטר בטורקיה
שוטר טורקי | צילום: רויטרס

יצוין כי הבוקר (ראשון), הוקמה מחדש עמדת חמאס מול מושב נתיב העשרה שבעוטף עזה, שהושמדה על ידי צה"ל אתמול, בעקבות ירי הרקטה. כזכור, שעות אחרי שצה"ל תקף (אתמול) את עמדת חמאס מול נתיב העשרה בתגובה לירי הרקטה לאשקלון בלילה.

בתוך כך, חיל האוויר תקף אתמול ברצועת עזה, כאמור בעקבות ירי הרקטה. מדובר בירי ראשון מהרצועה זה חודשיים. מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו סדנאות לייצור אמצעי לחימה במוצב צבאי של ארגון הטרור חמאס. בנוסף, הותקפו שלוש עמדות צבאיות של החמאס ברצועה. לאחר מכן, ירי מקלעים נשמע באזור נתיב העשרה, ללא נפגעים, אם כי אותר נזק לאחד הבתים במושב.

בתום הערכת מצב ביטחונית שהתקיימה אתמול בערב, החליט שר הביטחון בני גנץ להקפיא את הגדלת מכסת ההיתרים לצורכי עבודה ומסחר לפלסטינים תושבי רצועת עזה, שהוגדלה ב-2,000 נוספים בשבוע האחרון. זאת בעקבות הירי הרקטי לעבר מדינת ישראל: "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי מדינת ישראל והוא יישא בהשלכות".