כך פעל ליצמן לקדם מיזמי נדל"ן - בשירות חסידות גור

כניסתו הצפויה של ליצמן למשרד השיכון מלווה בחשש שפתרון מצוקת הדיור של החרדים - יבוא על חשבון פתרון משבר הדיור הכללי ותוכנית "מחיר למשתכן". אז איך תיראה כהונתו בתפקיד החדש? • המפצח

זמן צפייה: 10:34

כניסתו הצפויה של יעקב ליצמן למשרד השיכון מלווה בחשש שפתרון מצוקת הדיור של החרדים יבוא על חשבון התוכנית הממשלתית שנתנה תקווה למאות אלפי ישראלים - חילוניים ודתיים. מי שמנסה לדמיין כיצד תיראה כהונתו שר הבריאות המתפטר, בכיסאו החדש בתפקיד האחראי לפתרון משבר הדיור, מוזמן לחפש את התשובות בין המנופים של רובע גני טל ההולך ונבנה באשדוד. שם, אמורים לקום בקרוב שמונה בניינים, 240 יחידות דיור, של היזם החרדי מחסידות גור שלמה טייטל.

אז איך עובדת השיטה של הרב ליצמן לפתרון מחירי הדירות? לא שלנו, של חסידי גור. האדמו"ר מגור, הרב יעקב אלטר, הוא לא רק מנהיגה הרוחני של החסידות הגדולה ביותר בישראל אלא גם, כך מסתבר, טייקון נדל"ן. בבעלות הרב וכמה מחסידיו כמחצית מהקרקעות באחד היישובים היקרים ביותר בישראל, ארסוף, שבין שפיים לגעש. המגרשים שנקנו עוד לפני שהקרקע הופשרה לבנייה שווים היום עשרות מיליוני דולרים. אחד הביצועיסטים של האדמו"ר הוא הרב יעקב ליצמן שהחל את דרכו בחסידות באחד המוסדות החשובים ביותר של הגורניקים, ועדת הדיור.

כבר לפני ארבע שנים הבין ראש עיריית ערד ניסן בן חמו במה באמת מתעסק שר הבריאות יעקב ליצמן: "הסיפור מתחיל איך שנבחרתי. קיבלתי זימון ללשכת השר ליצמן, הגעתי לכנסת, ואז הבהירו לי איך זה עובד. אמר לי, 'אדוני ראש העיר, זה שנבחרת להיות ראש עיריית ערד זה נחמד אבל מי שקובע מה שיהיה בעיר זה אני, ואם תשתף פעולה אני אתן לך את כל מה שצריך. אם לא תשתף פעולה אני אדאג שלא תקבל כלום'. השטח שאנחנו עומדים עליו צריך להיות שכונה מיועדת לחסידי גור". 600 דירות דורש ליצמן לדברי בן חמו ולדבריו מבטיח לו בתמורה 250 מיליון שקלים. בן חמו מסרב לעסקה וכיום נבנות במקום דירות במחיר מלא.

שר הבריאות יעקב ליצמן בכנס שקיפות בבריאות השנתי בת״א
שר הבריאות יעקב ליצמן בכנס שקיפות בבריאות השנתי בת״א | צילום: דוברות משרד הבריאות

ליצמן, שכניסתו הצפויה לתפקיד שר השיכון מאיימת על המשך תוכנית "מחיר למשתכן", לא עוצר בערד. נציג האופוזיציה במועצת חצור הגלילית סיפר כי "רבי מגור נתן הנחיה לחבר'ה להגיע לכאן ולהתיישב כאן, ופשוט משתלטים לאט-לאט". יומן הפגישות של שר הבריאות ליצמן שהגיע לידי עמותת הצלחה ופורסם בעיתון "דה מרקר" מגלה איך קודם הפרויקט. ב-22 בנובמבר 2017 מפגיש השר ליצמן את ידידו, חבר ועדת הדיור של חסידות גור ואחד מיזמי הפרויקט בחצור, מנחם ויינגוט, עם ראש אגף השיווק במשרד השיכון. מה בדיוק קרה שם באותה פגישה אנחנו לא יודעים - אבל אחרי שנים שבהן הקמת השכונה הייתה תקועה, היא קורמת עור ופיגומים.

חברת גני טל של שלמה טייטל, שבונה באשדוד פרויקט, הגישה את הבקשה להיתר בנייה ב-6.9.2017. מתחילת אותה שנה ועד לתאריך הזה, נפגש השר ליצמן עם אותו טייטל לא פחות משמונה פעמים. בעוד היזמים נרקיס וויינגוט תורמים כסף לחסידות, אחרים כמו טייטל מתמקדים בניהול מוסדות החסידות שאחד מהם הוא ועדת הדיור, זו שעוזרת לאברכים צעירים לקנות דירה באמצעות הלוואה ללא ריבית או אפילו מענק כספי אם מדובר בשכונה שהחסידות מבקשת לאכלס.

אחרי שההשתדלות המאורגנת הזאת של בכירי החסידות לדאוג לדיור מוזל ל-600 משפחות של גור שנזקקות בכל שנה לדירה לא צלחה בערד, מצאו אנשי האדמו"ר יעד חדש. שפיר, שנמצאת סמוך לקריית גת, אמורה הייתה בכלל להיות פתרון למצוקת הדיור הכללית. אבל אז התחילו הלחצים. אשר אברג', ראש עיריית שפיר לשעבר: "ליצמן ביקש להיפגש איתי בעניין הזה לקראת הישורת האחרונה של האישור של התוכנית. הוא מאוד שמח שאני מוכן להירתם לעניין הזה".

על פי הערכות גורמי התכנון, ליצמן יחליף את תוכנית מחיר למשתכן שמיועדת לכלל מעמד הביניים במענקים לרוכשי דירות יד שנייה במחיר של עד חצי מיליון שקלים, מתווה שמותאם לאופי רכישת הדירות בריכוזים חרדיים בפריפריה. תגובת ליצמן: "יש לדחות ניסיונות להכפיש את השר ליצמן עוד לפני הגעתו למשרד השיכון, תוך שימוש בנתונים שאין להם בסיס. ברור שהשר מתכוון לפעול אך ורק במסגרת החוק והנוהל התקין, ללא משוא פנים וללא שום אפלייה בין המגזרים''.