דרעי וליצמן לגנץ: נפרוש מהממשלה אם נתניהו לא יקיים הרוטציה

ראשי המפלגות החרדיות התחייבו בפני יו"ר כחול לבן כי הם יערבו לכך שרה"מ יקיים את מתווה הנשיא, ויפנה את מקומו לאחר תקופת זמן במקרה של ממשלת אחדות

זמן צפייה: 03:12

יו"ר שס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן התחייבו הערב (שני) בפני יו"ר כחול לבן בני גנץ כי הם יערבו לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים את חלקו ברוטציה במקרה של ממשלת אחדות ויפנה את מקומו לאחר תקופת כהונתו, וכי אם לא יעשה זאת יפרשו מהממשלה. זאת במסגרת מתווה הנבצרות של נשיא המדינה ראובן ריבלין, לפיו נתניהו אמור לכהן ראשון, ולפנות את מקומו לגנץ לאחר תקופת זמן, או לצאת לנבצרות במקרה של הגשת כתב אישום.

מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בוועידת בני עקיבא ומקור ראשון, ותקף את הרעיון של ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות. בנאומו, פנה נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ ואמר כי "הקמת ממשלה שתהיה תלויה באחמד טיבי ואיימן עודה - זו סטירת לחי ישירה בפרצופם של חיילי צה"ל".

"יש ממשלה אחת שחייבים להקים - ממשלת אחדות לאומית רחבה, ויש ממשלה אחרת שאסור להקים - ממשלת מיעוט שנתמכת ותלויה במפלגות הערביות", אמר נתניהו לגנץ. "היית הרמטכ"ל במבצע צוק איתן, ניהלנו אותו יחד. אתה זוכר מה עשה אחמד טיבי במהלך המבצע? הוא קרא בשמות המחבלים שחוסלו בעזה. הוא אמר שצה"ל מבצע פשעי מלחמה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191111-1724' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_43v0qyof' duration='144'']

"סיעת רע"מ-תע"ל דרשה לפתוח בחקירה נגדי ונגדך. במכתב ליועץ המשפטי לממשלה הם אמרו שנדרשת חקירה בגין ביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במבצע", המשיך ראש הממשלה. "בסרטון תעמולת בחירות נאמר 'גנץ, ידיך מגואלות בדם ילדי עזה' - עם האנשים האלה אתה רוצה להקים ממשלה?".

לטענת נתניהו, "מנסים להצדיק הקמת ממשלת מיעוט של השמאל, אפילו בתמיכת חברי הכנסת הערבים שתומכים בטרור ולא במדינה". לדבריו, "פוסלים חברי כנסת שחובשים כיפות שחורות, כיפות סרוגות, אבל הולכים יחד לממשלה שתהיה תלויה בחברי הכנסת ששונאים את ישראל".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום נאם גנץ בפתח ישיבת הסיעה והתייחס למתווה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ואמר כי "ליברמן פנה אלי וביקש להיפגש, בכדי לדון במתווה שהוא מציע להקמת ממשלת אחדות. קבענו להיפגש מחר ולדון בהצעתו, מתוך מטרה להתקדם לעבר ממשלת אחדות, כפי שהציבור רוצה. אנחנו נשמע את ליברמן, נהיה נכונים לשקול פשרות מסוימות - כל עוד הן יהיו אפשריות מבחינת תפיסת עולמנו".

בסוף דבריו פנה גנץ לנתניהו ואמר כי "כבר כמעט חודש שאתה מסרב לדון בסוגיות המהות שמטרידות את אזרחי ישראל. שלח את הצוותים שלך, ובוא נקיים סוף סוף משא ומתן ישיר, אמיתי וכן בין הליכוד לכחול לבן. בוא נדבר על מה שמעניין את אזרחי ישראל - ולא רק על מה שמעניין אותך. זו הציפייה של אזרחי ישראל משנינו, מכולנו, והם לא יסלחו לנו אם לא נעשה זאת".

בתוך כך, גם יו"ר ישראל ביתנו נאם בפתח ישיבת הסיעה שלו וקרא לנתניהו וגנץ להקים ממשלת אחדות, ואמר שיתמוך בה גם אם מפלגתו לא תהיה חלק ממנה: "יש לכם ביחד 65 מנדטים, אתם לא זקוקים לאף אחד. תקימו ממשלה. אם יש מחלוקת - תטילו מטבע. לא תרצו אותנו בקואליציה? אני מבטיח לכם, נצביע בעד ממשלת אחדות גם בלי להיות חברים בקואליציה​".

בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

אתמול, נתניהו התייחס גם הוא למשאו ומתן המתנהל בימים אלו בניסיון להקים ממשלה ותקף את ליברמן: "נראה שליברמן מתואם לפרטי פרטים עם הרשימה המשותפת ועם כחול לבן". במקביל נמסר מדוברות בית הנשיא כי "בהמשך למגעים הקואליציוניים בין סיעות הכנסת ולבקשת ליברמן, נקבעה הבוקר פגישה בין נשיא המדינה וליברמן שתתקיים בצהריי יום רביעי הקרוב".

נתניהו המשיך והתייחס לאולטימטום שהציב ליברמן בסוף השבוע לפיו הוא יתמוך בצד שיאפשר הקמת ממשלת אחדות: "האולטימטום שמציע ליברמן לשני הצדדים כביכול, הוא אולטימטום לליכוד בלבד ולא לכחול לבן. לליכוד הוא אומר בצורה ברורה – 'לא אתן לכם להקים ממשלה צרה שתקום בתמיכה של ש"ס, יהדות התורה וימינה. אם תנסו להקים אצביע נגדכם'. אבל לכחול לבן הוא לא אומר שלא יתן להם להקים ממשלה צרה בתמיכת הרשימה המשותפת".