הליכוד: אם יו"ר הכנסת יוחלף - המגעים לאחדות יופסקו

ממפלגתו של נתניהו נמסר כי כחלק מההסכם המתגבש לממשלת אחדות, תפקיד יו"ר הכנסת אמור להישאר בידיה, וקראה למפלגתו של גנץ להימנע מלהחליפו. כחול לבן: "יו"ר הכנסת ייבחר ע"י רוב הח"כים"

זמן צפייה: 02:51

הליכוד איימה היום (ראשון) כי המגעים לממשלת אחדות ייפסקו אם כחול לבן תבחר להחליף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "הדחת יושב ראש הכנסת תחסל את ממשלת האחדות ותביא בהכרח לבחירות רביעיות", מסרו. בכחול לבן הגיבו כי יו"ר הכנסת ייבחר על ידי רוב חברי הכנסת

"זה יהיה צעד של חוסר אחריות מזעזע בזמן מגיפת הקורונה העולמית, שלא הייתה כמותה במאה השנים האחרונות", לשון הודעת הליכוד. "מה שאזרחי ישראל רוצים עכשיו זה שלא נעסוק בהדחות אלא נאחד כוחות. הצעת האחדות המוסכמת עם 'כחול לבן' קובעת שראש הממשלה נתניהו יכהן שנה וחצי ולאחריו יכהן בני גנץ לתקופה זהה".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
''זמנים קשים''. הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש | צילום: חדשות 13

"בזמן שראש הממשלה נתניהו יכהן, תפקיד יו״ר הכנסת ותפקיד שר האוצר, הנחוצים להעברת התקציב וניהול משבר הקורונה, יהיו בידי הליכוד. תפקידי החוץ והביטחון יהיו בידי כחול לבן", טענו. "לאחר מכן, בתקופת כהונתו של בני גנץ כראש ממשלה, התפקידים יתחלפו".

"הסכם הגיוני זה נקבע כדי לאפשר לראש הממשלה המכהן להעביר חקיקה ותקציב בכנסת כדי לנהל את ענייני האוצר והכלכלה, דבר שהוא חיוני שבעתיים בזמן של מגיפה עולמית ומשבר כלכלי חסרי תקדים", מסרו. "ראש הממשלה לא יוכל לעשות זאת מול יו״ר כנסת לעומתי. יאיר לפיד יודע זאת. הסיבה האמיתית שהוא מתעקש על הדחת יו״ר הכנסת היא כדי לסכל את ממשלת האחדות וכדי להעביר בכנסת חוקים אנטי דמוקרטיים נוסח איראן".

יו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

"חוקי איראן אלה ימנעו מראש הממשלה נתניהו לכהן כראש הממשלה ולהתמודד בבחירות ישירות לראשות הממשלה, שלפיד מתכנן לקיים כבר בקדנציה הזאת בזמן המשבר. זה לא יאומן. בשום דמוקרטיה אין חוקים כאלה. צעדים אלה יביאו לזעם ציבורי עצום ולריסוק הדמוקרטיה הישראלית, דווקא בעת שאנו חייבים להתאחד למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל" סיכמו. "אם כחול לבן ידיחו את יו״ר הכנסת, המגעים לאחדות ייפסקו מייד. כחול לבן יהיו אחראים לתוצאות".

בכחול לבן הגיבו לאיום של הליכוד: "הניסיון של הליכוד להציב אולטימטומים ולפגוע בדמוקרטיה מראה שנתניהו רוצה לגרור את ישראל לבחירות רביעיות גם בשיאו של משבר שמחייב את כולנו לפעול למען אזרחי ישראל בממשלה ובכנסת. מקום המדינה, יו"ר כנסת נבחר תמיד על ידי רוב חברי הכנסת - וכך יהיה גם הפעם".

בתוך כך, ח"כ אבי ניסנקורן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מחר, מיד לאחר הקמת הוועדה המסדרת, נוביל פתרון הצבעה לחברי כנסת השוהים בבידוד. בימי משבר כאלה הכנסת חייבת לתפקד באופן מלא ואנו נדאג שכל הח״כים יוכלו למלא את תפקידם".

במקביל, חבר הכנסת יועז הנדל כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא יודע מה טוב למפלגה, יודע שלמדינת ישראל טוב ממשלת אחדות".

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, היועמ"ש אביחי מנדלבליט נתן את חוות דעתו בנוגע לעתירות שהוגשו לבג"ץ בעניין יוזמת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להקפיא את פעילות הכנסת בשל התפשטות הקורונה, ואמר כי צווי הבריאות שמגבילים את תנועת האזרחים "אינם יכולים למנוע את הגעתם של חברים כנסת ועובדים כנסת למשכן, ככל שהדבר נדרש כדי לאפשר את עבודת הכנסת".

עוד הוסיף מנדלבליט כי "מצב החירום בו נמצאת המדינה אכן מחייב נקיטת צעדים חסרי תקדים בכדי להגן על שלום הציבור ובריאותו. ואולם, בתוך כך, גם במצב זה, ואפילו ביתר שאת, ממשיכים לחול העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים של שלטון החוק וההגנה על זכויות הפרט. שתיים מהערובות היסודיות לשמירתם של ערכים אלה הן קיומה של ביקורת שיפוטית עצמאית ואפקטיבית וקיומה של ביקורת פרלמנטרית על עבודת הממשלה".