הקרב על רשימת הליכוד: לפחות 6 ח"כים מכהנים נאבקים על מקומם

מתפקדי המפלגה בחרו את המועמדים לקראת הבחירות לכנסת ה-25, כאשר 100 מועמדים ומועמדות נאבקים על כ-30 מקומות בכנסת. אחוז ההצבעה הסופי עומד על 58%, ובין הח"כים המכהנים שעלולים למצוא עצמם במקומות לא ריאליים: אורלי לוי-אבקסיס, פטין מולא, אופיר כץ, קרן ברק, מאי גולן ואתי עטיה

זמן צפייה: 08:16

מתפקדי הליכוד בחרו היום (רביעי) את מועמדי המפלגה לקראת הבחירות לכנסת ה-25, ואלו הפריימריז היצריים ביותר - כאשר 100 מועמדים ומועמדות נאבקים על כ-30 מקומות בכנסת, ולפחות שישה חברי כנסת מכהנים יפלטו מהרשימה. עם סגירת הקלפיות ב-22:30 עומד אחוז ההצבעה עמד על 58%, לאחר שתחילה הוארכה ההצבעה בשעה בגלל אחוזי הצבעה נמוכים, ובהמשך נמסר כי בעקבות עומס בקלפיות היא הוארכה בחצי שעה נוספת.

המאבק על המקום הראשון חשוב, לא כי זה מבטיח את תפקיד השר הבכיר של הליכוד, אלא מכיוון שיהיה זה איתות לקראת העידן שאחרי נתניהו. חברי הכנסת שמכוונים למקום הראשון הם יריב לוין, ניר ברקת, אלי כהן, יואב גלנט וישראל כ"ץ.

הקרב העתיק בין ישראל כ"ץ לחיים כץ נמשך גם היום, כאשר המפקד של חיים כץ גדל בשנים האחרונות והוא מחק את ישראל כ"ץ מהרשימות שלו. בנוסף, ישראל כ"ץ גילה היום כי ח"כ יואב קיש מחק אותו מהרשימות שלו, ובתגובה הוא ביקש מנאמניו למחוק את קיש.

במקביל, כמה בכירים בליכוד גילו כי ח"כ אלי כהן, אשר מסתמן כהפתעת הפריימריז, שעשה איתם דיל - מחק אותם מהרשימות שלו, ובתגובה הם מנסים למחוק אותו מהרשימות שלהם ולדרדר אותו ברגע האחרון מהחמישייה הראשונה.

החלו הפריימריז בליכוד
הפריימריז בליכוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות שלפי הסקרים הליכוד צפוי לגדול בארבעה-חמישה מנדטים, שיטת הבחירות היא כזאת שתאפשר התחדשות, ובכל מערכת בחירות נכנסים נציגים חדשים מהמקומות המשוריינים למחוזות, וזה בא על חשבון חברי כנסת מכהנים שצריכים להתמודד ברשימה הארצית.

בין חברי הכנסת המכהנים שעלולים למצוא את עצמם במקומות לא ריאליים ניתן למנות את אורלי לוי-אבקסיס, פטין מולא, אופיר כץ, קרן ברק, מאי גולן ואתי עטיה, שנתמכת על ידי חיים כץ, אך המוכרות שלה בציבור הרחב לא גבוהה.

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז לליכוד בתל אביב
בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז לליכוד בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

יו"ר המפלגה בנימין נתניהו מעוניין להעלות את שיעור ההצבעה, מכיוון שהמשמעות מבחינתו היא העלאת כמות הקולות ה"חופשיים", אלה שלא סגורים ב"דילים" של חברי הכנסת החזקים בליכוד. נתניהו מעוניין לגבור על הדילים של דוד ביטן וחיים כץ ונוספים, כדי להכניס אנשים שהוא היה רוצה לראות ברשימה - וכדי להסיר את החשש שיתפתח לו מחנה בתוך המחנה.

זו הסיבה ששעות ההצבעה הוארכו עד 22:30, על אף שנתניהו ביקש להאריך אותה אפילו עד חצות. נתניהו גם רוצה לראות ברשימה את חברי הכנסת בהם הוא תומך, בהם שלמה קרעי, גלית דיסטל-אטבריאן, וגם את איש התקשורת ארז תדמור.

בסך הכל נתניהו יכול להיות מרוצה, כאשר מתוך כ-80 אלף מתפקדים שהצביעו, ההערכה בליכוד היא שכ-20 אלף בלבד הם במסגרת הדילים, כלומר כ-60 אלף קולות "חופשיים". במספר הגבוה הזה רואה נתניהו גם איתות חיובי מבחינת הנחישות של השטח בליכוד לקראת הבחירות הכלליות.

מוקדם יותר הצביע נתניהו יחד עם רעייתו שרה בגני התערוכה בתל אביב."זהו יום חג למדינת ישראל ולליכוד - המפלגה המרכזית של המחנה הלאומי", אמר נתניהו, "אם נרצה להימנע מסבב בחירות נוסף, צריך מפלגת ליכוד גדולה. יש אנשים נהדרים שיודעים את המלאכה של הובלת המדינה. יש רבבות מתפקדים, ואני, שיבחרו נכון. אחוזי ההצבעה לא מספיק טובים, ולכן אני קורא לחברות וחברי הליכוד לא להישאר בבית - לצאת להצביע!".