המגעים התחדשו, הליכודניקים חלוקים: "נתניהו כבר לא ילד"

סקר חדשות 13 הציג רוב למתנגדים בקרב מצביעי ליכוד לעסקה, אך גם לא מעט תומכים. חלקם מסבירים בשיחה עם אתר חדשות 13 מדוע כדאי ללכת להסדר ("יש סיכונים בללכת למשפט") ומדוע לא ("פעלו לרסק את הליכוד"). ומי מסומן כיורש אם נתניהו יעזוב?

בנימין נתניהו במחנה יהודה
נתניהו לצד תומכיו בשוק מחנה יהודה (ארכיון) | צילום: רויטרס

בזמן שחודשו המגעים בין הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפרקליטיו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, כפי שפורסם היום (רביעי) באתר חדשות 13, הקולות בתוך מצביעי הליכוד חצויים.

סקר חדשות 13 שפורסם בתחילת השבוע מצא כי 32 אחוזים בקרב מצביעי הליכוד תומכים בהסדר טיעון לנתניהו, אך הרוב (41 אחוזים) השיבו כי הם מתנגדים. יש לציין כי 27 אחוזים השיבו כי הם אינם יודעים לומר את דעתם.

היום דווח באתר חדשות 13 כי הפרקליטות והיועמ"ש סיכמו על מתווה שהועבר לפרקליטי נתניהו ולפיו תהיה דרישת קלון ללא אפשרות לטעון בבית המשפט וכן להטיל על נתניהו עונש של בין 9-7 חודשי עבודות שירות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1601222011' autoplay='0' credit='' desc='סקר חדשות 13 השבוע' poster='' kid='1_v14d8grc' duration='132']

יעל דהן מצביעה למפלגת הליכוד כבר יותר מ-30 שנה. עבורה, עסקת טיעון שכוללת קלון – לא באה בחשבון. "אני מאמינה בחפותו של נתניהו וללכת על עסקה הכוללת קלון זה יהיה מחפיר. אני נגד זה לגמרי", היא אומרת לאתר חדשות 13. "הוא ומשפחתו סבלו כל כך הרבה ובשביל אות הקלון שיוציא אותו מהפוליטיקה זה יהיה פשוט לא נכון".

מנגד, יעקב זוהר, שמצביע לליכוד כבר 49 שנים, בעד העסקה, אך לא משום שהוא חושב שנתניהו אשם. "הוא כבר בן 72. אם הוא לא ייקח את העסקה, הוא יצטרך להמשיך את ההליך המשפטי הארוך הזה. למה הוא צריך את זה. הוא תרם הכול למען המדינה, הצליח איפה שאחרים נכשלו, אני דואג לו, הוא כבר לא ילד ולכן אני חושב שעדיף לו לקחת את עסקת הטיעון גם עם עבירת הקלון", מסביר זוהר.

כנס של הליכוד בירושלים
כנס של הליכוד בירושלים (ארכיון) | צילום: רויטרס

שי ספיר, פעיל ליכוד ב-26 השנים האחרונות, מנסה להיכנס לנעליו של נתניהו. "צריך להיות פרגמטי ונתניהו יודע להיות פרגמטי", הוא מסביר. "אני בעד עסקת הטיעון וזה לא צריך לכלול קלון. בסוף, מי שישלם את המחיר זה נתניהו. זה ברור שאני מעדיף שלא יהיה קלון כי אחרת הוא פשוט ייעלם מהפוליטיקה. הוא כבר לא ילד, הוא בן 72, אני לא יודע אם הוא עוד יוכל לעשות קאמבק. אני מאמין בצדקתו, אבל יש סיכונים בללכת למשפט, יש שופטים שמחמירים בענישה ואנחנו עוד עלולים לראות את נתניהו מאחורי סורג ובריח. האמון שלי במערכת המשפט הוא נמוך מאוד. הסיכון ללכת למשפט היה שווה אם הפרקליטות הייתה מוכנה לרדת מהעץ שלה. אבל במצב הזה, אני מעדיף שנתניהו ילך על עסקת הטיעון ואני אומר את זה בלב כבד".

פוסטרים של בנימין נתניהו בתל אביב
פוסטרים של בנימין נתניהו בתל אביב בתקופת הבחירות | צילום: רויטרס

גיא לוי מצביע למפלגת הליכוד לא פחות מ-28 שנים ברציפות. לאחרונה הקים את הבלוג "פרויקט 315", הקשור לאירוע הסיקור בתיק 4000. "אני נגד עסקת הטיעון וחושב שצריך ללכת למשפט. הפרקליטות לא עשתה את עבודתה ולא בדקה את הדברים לפני שהכניסו לכתב האישום", אומר לוי לאתר חדשות 13.

הוא מוסיף כי "יהיה מעניין לראות על דוכן העדים את שלמה פילבר, יאיר לפיד, תת-ניצב גיא ניר ועוד, ואז לגלות את כל הכשלים שבוצעו נגד עדים".

גם רונית לוי, הידועה כרונית הביביסטית ברשתות החברתיות, נגד עסקת הטיעון בין נתניהו לפרקליטות. "נתניהו לא נשפט כאדם פרטי, אלא כראש המחנה הלאומי עם תיקים תקדימיים רק כדי לרסק את הליכוד. בתיקים האלה מתגלים כל הכשלים של הפרקליטות יחד עם חלקים גדולים מהתקשורת והשמאל".

בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט | צילום: רויטרס

הקרב על הירושה

לצד השיח סביב הסדר הטיעון עולה השאלה מי יירש את נתניהו במקרה של פרישתו מהחיים הפוליטיים. לפי סקר חדשות 13 שפורסם השבוע, ניר ברקת מוביל בפער אחר הח"כים האחרים שהודיעו כי יתמודד ביום שלאחר עידן נתניהו.

רונית הביביסטית לא עוסקת בזה כרגע, אך יוצאת נגד ברקת. "אם הוא ייבחר חלילה, יהיה אפשר לסגור את הבסטה", היא אומרת. ליעל דהן כבר יש כמה מועמדים לתפוס את כיסא יושב ראש הליכוד הבא. "אני מאוד אתמוך ביואב גלנט או אמיר אוחנה. בנוסף, הייתי מאוד שמחה אם יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, יצטרף לליכוד", היא מצהירה.

ניר ברקת
המועמד המוביל לפי תוצאות סקר חדשות 13 לרשת את נתניהו. ברקת | צילום: רויטרס

גם גיא לוי תומך באוחנה אם וכאשר. לדברי לוי, ההיכרות העמוקה עם אמיר אוחנה ואף העבודה המשותפת איתו, גרמו לו להאמין מאוד באוחנה, אך עבורו הוא עדיין רוצה לראות את נתניהו ממשיך כיושב ראש הליכוד.

יעקב זוהר סיפק שם מפתיע. "הרבה רוצים לראות את סילבן שלום, שפרש ב-2015. אני שומע את זה כבר כמה פעמים", הוא מספר. לשי ספיר אין מועמד מובהק. "כל מתמודד שאני משווה כרגע, אני משווה לבנימין נתניהו, אז זה קשה. אבל אני יודע מי לא - מירי רגב. ומה שבטוח, שכל אחד מחברי הליכוד עדיף על הממשלה הנוכחית".