הליכוד מאיימת להגביל הפגנות בתקנות חירום – כחול לבן מתנגדת

בשל הקושי להשלים את החקיקה היום, אדלשטיין הודיע כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה את הגבלת המחאות בעזרת תקנות לשעת חירום. במשרד המשפטים ובסביבת היועמ"ש מתנגדים. גנץ: "לא נאפשר זאת"

זמן צפייה: 01:36

שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע היום (שישי) כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה את הגבלת המחאות בעזרת תקנות לשעת חירום, זאת בשל הקושי להשלים את החקיקה היום. במשרד המשפטים ובסביבת היועץ המשפטי לממשלה - כמו גם בכחול לבן, מתנגדים להצעה. "לא נאפשר הפעלת תקנות לשעת חירום נגד הפגנות", הבהיר שר הביטחון בני גנץ. "ההחלטה על הסגר המחמיר נועדה לבלום את המגפה ולא לחסום את ההפגנות או התפילות". בכיר נוסף בכחול לבן, הצהיר כי "לא נאפשר דיון בתקנות שעת חירום בממשלה. במקום להתעסק במגפה - ביבי אובססיבי להפגנות".

מטעם הליכוד נמסר בתגובה: "החוק ממילא לא יכל לעבור היום בכנסת עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה, שמתנהלת בחוסר אחריות בשעת חירום לאומית. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ההפגנות. כיוון שלא ניתן להשלים את חקיקת החוק עד יום שלישי, הצענו תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר ובכך לסכן חיי אדם רבים. בשעת חירום לאומית זו אין מקום לפוליטיקה קטנה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בלוגריות האוכל שמנצלות את הסגר כדי לעשות כסף מהמתכונים שלהן

קורבנות הסגר: הישראלים המיואשים שלא רואים את הסוף

גמזו על הסגר: "החלטה אומללה – נדהמנו מהשינוי בעמדת נתניהו"

 

שעה קלה לפני כניסת הסגר לתוקפו, ועדת החוקה בכנסת עדיין דנה בתיקון בחוק הקורונה, שמאפשר את הגדרת "מצב החירום" המיוחד ובו הגבלת ההפגנות. אולם, עקב העובדה כי האופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות - עלה החשש כי הוועדה כלל לא תספיק לדון בכולן, מה שיעכב את אישור החוק בכנסת - ויאפשר את קיום ההפגנות בבלפור גם מחר. משכך, כאמור, איימה הליכוד בהגבלת ההפגנות דרך התקנות לשעת חירום.

מי שעוד הביע את התנגדותו למהלך של הליכוד היה שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ, שאמר: "זכות המחאה היא נשמת אפה של הדמוקרטיה. לא ניתן לפגוע בזכות זו מעבר לסגר". לדבריו, "לא נאפשר לשום תרגיל פרלמנטרי שירחיב את המגבלות על ההפגנות, וכל ניסיון להפר את האיזון שעליו הוחלט בממשלה בהגנה על התפילות ששייכות לכולנו ועל ההפגנות שהן נשמת אפה של הדמוקרטיה - לא יעבור".

הפגנה נגד נתניהו בקיסריה
הפגנה נגד נתניהו בקיסריה | צילום: התנועה לאיכות השלטון

מוקדם יותר היום בדיון נרשם עימות בין זוהר, שהתריע כי "אנחנו לקראת קפיצה משמעותית בתחלואה ובתמותה", לבין ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו, שהשיב לו: "זה שקר. תביא נתונים". "אל תהיה טיפש", ענה לו זוהר, שהמשיך: "עד עכשיו נמנעתי מלהגיד את זה - אבל אתה אחד הדבילים שפגשתי".

כזכור, התיקון לחוק הקורונה אושר אמש בכנסת, ומשם עבר לוועדת החוקה שדנה בו כל הלילה - וטרם סיימה. הוועדה בוחנת גם את תקנות מקומות העבודה - שרק הבוקר הגיעו לשולחנה בגלל המאמץ של משרד האוצר להחריג כמה שיותר ענפים - מאמץ שנמשך עד הרגע האחרון. כעת, כל שנותר זה שוועדת החוקה תסיים את הדיונים, ומשם צפוי התיקון לחוק הקורונה לחזור למליאה לקריאה שנייה ושלישית.