מהפכה: גופים פרטיים יתנו תעודות כשרות - ללא אישור הרבנות

שרי האוצר והדתות הודיעו כי בקרוב יעבירו את הסמכות למתן תעודות כשרות מהרבנות - שכיום היא האחראית הבלעדית על הנושא, לגופים פרטיים שיקבלו רישיון מיוחד; החרדים זועמים: "מסע ההרס נמשך"

זמן צפייה: 04:02

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הדתות מתן כהנא הודיעו הערב (שלישי) כי בכוונתם להפריט את שוק הכשרות ולפתוח אותו לתחרות כבר בשנה הבאה - מה שאומר כי הסמכות למתן תעודות כשרות למסעדות, שנמצאת כיום בבעלות הבלעדית של הרבנות, תילקח ממנה - ותינתן לגופים פרטיים, שיקבלו רישיון פעולה ממשרד הדתות ויוכלו לפעול באופן חופשי ברחבי הארץ.

החל מהשנה הבאה, כל עסק שיקבל תעודה, מכל אחד מהגופים הפרטיים המאושרים, יוכל להשתמש במילה "כשר", ולהציג את עצמו בפני לקוחותיו ככזה. בנוסף, כל עסק יוכל לבחור את רמת הכשרות שבה הוא מעוניין - בסיסית או מהודרת, כאשר ההבדל הוא בעמידה בסטנדרטים מחמירים יותר או פחות. במסגרת ההפרטה, גוף פרטי שירצה לקבוע סטנדרטים הלכתיים שונים מאלה שנקבעו על ידי הרבנות (למשל, מתן כשרות לעסק שפתוח בשבת) ולחלק תעודות לפיהם, יוכל להגיש בקשה כזו לשר הדתות.

עד ליישום הרפורמה וכצעד ביניים, כל רבני הערים יוכלו לחלק תעודות כשרות לכל בית עסק בארץ - ללא הגבלה על האזור הגיאוגרפי שבו הם יפעלו. עם השלמת ההפרטה, רבני הערים יסיימו את פעילותם בתחום הכשרות ויעברו להתמקד בנושאי דת אחרים. במשרד האוצר העריכו כי המעבר מפיקוח כשרות מרכזי של הרבנות לפיקוח על ידי גופים פרטיים במחירי שוק חופשי, יחסוך לעסקים עשרות מיליוני שקלים בשנה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

יו"ר הוועדה המארגנת של האולימפיאדה: לא שולל ביטול התחרויות

משרד התחבורה הודיע: חובת התקנת המערכת לשכחת ילדים תידחה בשנה

בשיא עונת הטיולים: אזהרה כניסה לנחלים בגולן ובגליל בשל זיהום

אביגדור ליברמן, אוצר, טקס חילופים, ישראל ביתנו
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: דוברות משרד האוצר

"יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום", אמר ליברמן. "צעד זה יביא בראש ובראשונה לשיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל, מכלל הזרמים, וכן יביא להוזלת מחירים. אני מודה לשר לשירותי דת על גיבוש החלטה משותפת שתביא לשינוי שישפיע על אזרחי מדינת ישראל כבר בשנה הקרובה".

"מערך הכשרות של מדינת ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית", הוסיף כהנא. "מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות, סטנדרטים שונים, תנאי העסקת משגיחים ירודים, פיקוח בעייתי וריבוי כשרויות. לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר".

לדבריו, "המהפכה בכשרות תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תשפר את איכות הכשרות, תייצר תחרות שתוזיל מחירים, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים. מהפכת הכשרות תביא בשורה אדירה לציבור שומרי הכשרות בישראל".

חבר הכנסת מתן כהנא מהימין החדש
חבר הכנסת מתן כהנא מימינה | צילום: חדשות 13

ברבנות ובמפלגות החרדיות זעמו על ההחלטה, ותקפו את ליברמן וכהנא. "מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה", זעם ח"כ יעקב ליצמן. "מהפיכת הכשרות של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במליוני אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה.

גם יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני יצא נגד השניים, והאשים כי "בהמשך למדיניות האנטי-דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר".

ח"כ אורי מקלב התייחס גם כן לרפורמה הצפוייה, ומסר: "זה שגופים פרטיים ולא רבניים יעניקו כשרות על פי סטנדרטים אחידים, זה לא רפורמה - אלא עקירת הכשרות. בניסיון להגיד 'כשר אני' הם הופכים את עולם הכשרות למשהו טכני וכלכלי, ולא הלכתי ומסורתי".

שר הבריאות יעקב ליצמן על הקורונה
יעקב ליצמן | צילום: חדשות 13

במועצת הרבנות הראשית לישראל הבהירו כי הם דוחים את "היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל", לשון ההודעה. "ה'תוכנית' שהוצגה לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות".

"זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל", הוסיפו. "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת, העם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".