ליברמן: "סא"ל אל-דין גיבור ישראל, יש לשנות את חוק הלאום"

לאחר שהותר לפרסום שמו של קצין צה"ל שנפל בפעילות בעזה ב-2018 וקיבל את צל"ש הרמטכ"ל, שר האוצר אמר כי "ישנה סתירה מובהקת בין החוק בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל ולעוד רבים וטובים שנפלו למען המדינה". ראש העדה הדרוזית: "ראוי כי מקבלי ההחלטות יעשו חשבון נפש"

זמן צפייה: 08:34

תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית הצטברו הבוקר (ראשון) בעקבות חשיפת שמו ותמונתו של סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין, קצין צה"ל שנהרג בפעילות בעזה ב-2018, ושר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל ולעוד רבים וטובים שנפלו למען המדינה".

"זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד", הוסיף ליברמן, "אני קורא גם לאופוזיציה וגם לקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".

מחמוד ח'יר אל-דין קצין צה''ל נהרג חאן יונס רצועת עזה 2018
אחרי שנתיים וחצי: הותרה לפרסום זהותו של מחמוד ח'יר אל-דין שנהרג בעזה ב-2018

ח"כ עלי סלאלחה (מרצ) מסר בתגובה: "לאחר ששמו של הגיבור סא״ל מוחמד חיר א-דין ז״ל הותר לפרסום נפלו כאן למספר נבחרי ציבור האסימון (בשעה טובה!) שצריך לבטל את חוק הלאום המפלה והגזעני, חבל שדווקא בנסיבות האלה. אני אמשיך להגיד את זה כל הזמן - מאסנו כבר במילים של ״אחים לנשק״ ו״ברית דמים״ צריך לבטל את חוק הלאום במיידי".

השייח' מופק טריף, ראש העדה הדרוזית, מסר: "סא"ל מחמוד ח'יר אלדין ז"ל, הינו אבדה גדולה והיה מטובי בניה של העדה הדרוזית ומדינת ישראל, מלח הארץ, ערכי, פטריוט, אמיץ, פורץ דרך וגיבור. מחמוד ז"ל חלם להיות מנהל בית ספר למען חינוך הדורות הבאים, האמין בפוטנציאל ההון האנושי של בני הנוער ותרם רבות במסגרות החינוך השונות".

"המחיר אותו שילמה ומשלמת העדה הדרוזית למען ההגנה על המדינה הינו כבד, כבד מאוד. המדינה חייבת רבות לבני העדה הדרוזית. ביום הזה, בו נחשף שמו של גיבור שנפל בקרב הירואי, ראוי כי מקבלי ההחלטות יעשו חשבון נפש לגבי יחסם לבני העדה. העדה הדרוזית תמשיך להילחם על אזרחותה השווה וזכויתיה במדינתה, ישראל. קורות חייו של מחמוד, הינם מקור השראה לצעירים רבים. יהי זכרו ברוך ונצור בליבנו לעד".

מחמוד ח'יר אל-דין קצין צה''ל נהרג חאן יונס עזה 2018 עם אשתו
ח'יר אל-דין עם אשתו

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד הבוקר לסא"ל אל-דין: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז"ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יוניס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה".

"‏מחמוד ז"ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל", הוסיף בנט, "גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל. ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי. ‏הוא הותיר אחריו אלמנה, נאהד הנפלאה, ושני יתומים. ‏יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ סיפר על ח'יר אל-דין: "גיבור ישראל.‏ ‏הוא שירת כקצין, כלוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, ולקח חלק במבצעים רבים שחלקם לא יסופרו לעולם. הוא קיבל צל׳"ש לאחר נפילתו על שפעל באומץ לב עילאי תחת אש על מנת להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע. סגן אלוף מחמוד, אחרי עשרות שנים בשירות המדינה, ולאחר שנפלת בעת מילוי תפקידך, הציבור כולו יכול להכיר ולהוקיר אותך".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הספיד גם הוא את אל-דין: "אני מצדיע לגיבור ישראל מחמוד חיר א-דין. בזמן המבצע הייתי בביקור ממלכתי בפריז ודווחתי על ההתקדמות של המבצע וההתפתחויות הדרמטיות של אותו לילה. ליבי נקרע כשהגיעה הידיעה על נפילתו של סגן אלוף מחמוד חיר א-דין.

"הכרתי אותו כלוחם עז נפש שתרם רבות לביטחון ישראל", הוסיף נתניהו, "לאחר נפילתו ביקרתי עם רעייתי שרה את משפחתו הנפלאה בכפר חורפיש וגילינו שבנוסף להיותו לוחם ומפקד אמיץ, מחמוד היה גם נדבך מרכזי בקהילה בה חי ותרם רבות בתחום החינוך. מדינת ישראל מתברכת שנמצאים בקרבה אנשים כמו מחמוד ומבכים את האובדן העצום למשפחתו, לצה"ל ולמדינה".

טקס הענקת הציון לשבח למשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל
טקס הענקת הציון לשבח למשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל | צילום: דובר צה''ל

ח'יר אל-דין, בן 41 בנופלו, היה בן בכור להוריו אחמד ונזירה והיה נשוי לנאהד ואב לשני בנים. הוא שירת כקצין, לוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין. הוא נפל באותה פעילות מבצעית מיוחדת של יחידתו ברצועת עזה לאחר שהכוח נחשף ע"י אנשי חמאס בחאן יונס. לאחר נופלו הוענק ציון לשבח ע"י הרמטכ"ל אביב כוכבי על פועלו במבצע. התחקיר הצה"לי קבע כי ח'יר אל-דין נהרג בשוגג מירי חברו לכוח.

זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל
זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג סא''ל מ'

ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון חליוה, סיפר בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי הגיעו למסקנה שאין מניעה ביטחונית מלפרסם את שמו של ח'יר אל-דין. "זה מגיע לו, למשפחתו ולילדיו", אמר האלוף חליווה. "הוא היה גיבור ממבצעים רבים שתרמו לביטחון ישראל. תיאמנו את החשיפה עם המשפחה".

חליווה סיפר על ההחלטה לפרסם את השם. "זה כחודשיים קיימתי דיון והגעתי להמלצה לפרסם את השם בהידברות עם המשפחה. ישבנו עם האלמנה וההורים. המשפחה ביקשה להרחיק את זה מיום הזיכרון. יש מכלול שלם של שיקולים כולל בחינת התנהלות האויב".