סקר חדשות 13: גוש המרכז-שמאל עם 60 מנדטים - ומתקרב להכרעה

לפי התוצאות, אם הבחירות היו נערכות היום כחול לבן הייתה מקבלת 37 מושבים, הליכוד 33 וגוש הימין היה צונח ומחזיק ב-52. אם גדעון סער היה עומד בראשות המפלגה, גוש הימין היה מקבל 55 מנדטים

זמן צפייה: 05:23

הפלונטר הפוליטי: מסקר חדשות 13 שפורסם הערב (שלישי) עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום גוש השמאל-מרכז היה עומד על 60 מנדטים, בעוד גוש הימין יורד ל-52 בלבד. ישראל ביתנו הייתה מקבלת שמונה מנדטים. כמו כן, אם ח"כ גדעון סער היה עומד בראשות הליכוד, צניחת הימין הייתה נבלמת והגוש היה עומד על 55 מנדטים, בעוד לגוש השמאל-מרכז היו 57. מפלגתו של אביגדור ליברמן הייתה נשארת עם שמונה מנדטים.

על פי הסקר, אם הבחירות היו נערכות היום כחול לבן הייתה נשארת המפלגה הגדולה ביותר עם 37 מנדטים, ארבעה יותר מהבחירות שנערכו בספטמבר. הליכוד גם הייתה מתחזקת בשני מנדטים, אך מקבלת רק 33. הרשימה המשותפת הייתה שומרת על כוחה עם 13 מנדטים. בנוסף על כך, ש"ס הייתה מקבלת שישה מנדטים, בעוד יהדות התורה היו מקבל שבעה. איחוד מפלגות הימין, ללא בנט ושקד, לא היו עוברים את אחוז החסימה, ומנגד הימין החדש הייתה מקבל שישה מנדטים. המחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר שמרו על כוחן לעומת הבחירות שנערכו לפני כשלושה חודשים, וקיבלו חמישה מנדטים כל אחת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בדרך לבחירות 2020: הוגשה הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22

חשודים בפרשת שחיתות בגוף ביטחוני יועמדו לדין – כפוף לשימוע

מנכ"ל משרד החוץ ביקר בחשאי בדובאי שבאמירויות

סקר גושים, 10.12.19
סקר גושים, 10.12.19 | צילום: חדשות 13

עם זאת, חלוקת המנדטים הייתה שונה אם הבחירות היו נערכות היום ובראשות הליכוד היה עומד גדעון סער. כחול לבן הייתה מחזיקה ב-35 מנדטים, בעוד הליכוד קיבלה 29. הרשימה המשותפת וישראל ביתנו היו שומרות על כוחן ונשארות עם 13 ושמונה מושבים בהתאמה. הימין החדש, ש"ס ויהדות התורה היו מקבלות שבעה מנדטים, איחוד מפלגות הימין הייתה עוברת את אחוז החסימה ועומדת על חמישה מושבים כמו גם המחנה הדמוקרטי. העבודה-גשר הייתה נחלשת ומקבלת ארבעה מנדטים בלבד.

מהסקר עולה גם כי 41% טוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך לשאת באחריות אם ישראל תלך לבחירות בפעם השלישית ברציפות, ואילו רק 5% סבורים כי יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הוא האשם במצב. 26% מהנשאלים סברו כי האשמה צריכה להיות מוטלת על יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ואילו 5% טענו שהאחריות לכך איננה על אף אחד מהם.

מי אשם בבחירות שלישיות?
מי אשם בבחירות שלישיות? | צילום: חדשות 13
סקר גושים, חדשות 13
סקר גושים, חדשות 13 | צילום: חדשות 13

הסקר, שנערך על ידי פרופסור קמיל פוקס, כלל 803 נשאלים, מהם 603 מהאוכלוסייה היהודית ו-200 מהמגזר הלא יהודי. התשאול במגזר היהודי נערך על ידי חברת פרוייקט המדגם בהנהלתו של ד"ר אריאל איילון, בעוד שהתשאול במגזר הלא יהודי נערך על ידי חברת סטט-נט בהנהלתו של יוסף מקלדה. טעות הדגימה היא 3.6%. הנתונים שוקללו הן לפי הצבעה קודמת והן לפי רמת הדתיות.

מוקדם יותר היום הוגשה הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22. על פי הצעת החוק שהגישו חברי הכנסת אבי ניסנקורן, מאיר כהן, וצבי האוזר מכחול לבן, שלמה קרעי ומיקי זוהר מהליכוד, אם עד מחר בחצות לא יהיו התפתחויות שיביאו להרכבת קואליציה - הכנסת תתפזר אוטומטית. מטרת החוק היא להקדים את מועד הבחירות לכנסת ה-23 מהתאריך המקורי, ולקיימן בשניים במארס, כך שתקופת הבחירות תימשך 82 ימים במקום 90 ימים.
סקר מנדטים, 10.12.19
סקר מנדטים, 10.12.19 | צילום: חדשות 13
בתוך כך, ח"כ גדעון סער התראיין היום לתוכנית "החדשות עם יעקב אילון", והתייחס לפריימריז בליכוד. לדבריו, "ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא לישראל מדיניים, אבל יחד עם זאת, אני אוכל לעשות טוב יותר ולטפל הרבה יותר טוב בסוגיות הפנים הבוערות בישראל".
"ראינו בשלושה סקרים שאני מביא יותר מנדטים לגוש הימין, לכן הדבר מאפשר לשבור את המובי הסתום שאנחנו נמצאים בו", הסביר בכיר הליכוד. "אני אוכל להקים ממשלה - מה שנתניהו לא הצליח בפעמיים הקודמות ואני לא רואה איך יצליח בפעם השלישית. אני מקטין את גוש השמאל ומגדיל את הימין. לא צריך להיאבק על הקולות בתוך הגוש עם בנט או עם ש"ס, אלא ללכת למצביעי כחול לבן, מצביעים אחרים, שזה המפתח לרוב פרלמנטרי לליכוד".
סקר מנדטים, 10.12.19
סקר מנדטים, 10.12.19 | צילום: חדשות 13
סקר מנדטים 10.12.19
סקר מנדטים 10.12.19 | צילום: חדשות 13

בתוך כך, התייחס היום יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לפלונטר הפוליטי וטען כי "הוצע לנו כל תפקיד אפשרי בממשלה ובכנסת. כל זה רק שנסכים להיכנס לממשלה צרה, בניגוד להבטחותינו לבוחר". את הדברים כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

"מיותר לציין שדחינו את כל ההצעות האלה על הסף", כתב והסביר: "גם בשל שיקולים עקרוניים, אבל לא פחות בשל שיקולים מעשיים. ממשלה צרה תהיה צרה גדולה לישראל. ממשלה כזאת לא תתפקד, אלא תדמם. ממשלה כזו לא תוכל להתמודד עם האתגרים הכלכליים והביטחוניים העומדים על הפרק".