חוק הכרחי מול צורך לתקן: הדעות חלוקות סביב חוק הלאום

חשיפת שמו של סא"ל חיר א-דין, שלוש שנים לאחר נפילתו בפעולה בעזה, עוררה מחדש את הוויכוח סביב חוק הלאום. רבים בעדה הדרוזית מתנגדים לו, בהם המנהיג הרוחני מוואפק טריף: "כבוד עבורנו לשרת, אבל אנחנו לא אורחים כאן". ח"כ אבי דיכטר, מיוזמי החוק המקורי, מסביר: "שינוי יביא לסיום החזון הציוני"

זמן צפייה: 04:28

על רקע חשיפת שמו של סא"ל מחמוד חיר א-דין שנהרג בפעילות מבצעית בחאן יונס ב-2018, מתחדשת סערת חוק הלאום. שר האוצר אביגדור ליברמן, שתמך בעבר בחוק הלאום, קרא אתמול לערוך בו שינוי מאחר שהחוק לא כולל את מעמדם של בני העדה הדרוזית. מנגד, גורמים רבים בקואליציה, בהם השרים איילת שקד וגדעון סער הבהירו כי לא יהיה שום שינוי בחוק הנוכחי.

ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), מי שהיה מיוזמי החוק, מסביר מדוע החוק הכרחי כפי שהוא. "החוק מקבע את ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. זה חוק ברזל, בטון, פלדה, תקרא לזה איך שתרצה. ברגע שישראל תוגדר כמדינת הלאום גם של העם המוסלמי, זכות השיבה שלהם תמומש ואנחנו סיימנו את החזון הציוני ואת זה הדרוזים מבינים".

היחיד שהתנגד. יו''ר ועדת חוץ וביטחון, אבי דיכטר
ח''כ אבי דיכטר | צילום: דנה שרגא / משרד הביטחון

מנגד סיפר היום לאתר חדשות 13 השייח מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, על תחושותיו. "הגיע הזמן לתקן, אנחנו מקווים לכך", מפציר טריף "אנחנו פונים לכולם, ימין, שמאל, מרכז, על מנת שנתקן את העוול שנעשה לעדה הדרוזית. זה לא סוד שאנחנו משרתים בצה"ל ואנחנו נמשיך לשרת וזה כבוד עבורנו, אנחנו גאים בכך, אבל אנחנו לא אורחים פה. אנחנו גדלנו פה, זאת האדמה שלנו והבית שלנו. אנחנו יחד כולנו, אבל הגיע הזמן גם מבחינת המדינה לעשות את התיקון הצודק הזה".

לגבי דבריו של השייח טריף הגיב דיכטר ואמר: "החוק הזה לא פוגע בזכותו האזרחית של אף תושב ישראל, לא דרוזי ולא אחר, בכל מקום כתוב מדינה יהודית ודמוקרטית ולכן הסוגייה הזו היא לא שנויה במחלוקת".

אדם נוסף המתנגד לחוק הלאום הוא תא"ל במילואים אמל אסעד שהיא ממובילי המאבק נגד החוק. "צריך לתקן אותו, לשנות אותו, להרכיב אותו שוב, אבל צריך להכיל בו את כל אזרחי המדינה. החוק הזה לא עוזר לישראל להתעצמותה הכלכלית, לא החברתית ולא המדינית. במשך שבעים שנה, בגלל שלא היה חוק לאום, כל יום ראינו את אלפי הפליטים נוהרים על הגדר כמו שאמר דיכטר, אבל ברצינות, במשך שבעים שנה, לא נכנס לפה ערבי אחד, פלסטיני אחד ואף אחד שהצטרף למשפחתו כאן כי לא היה חוק לאום ומגילת העצמאות נתנה את הכוח ליהודים לעלות לפה את כל יהודי העולם וזה בסדר גמור ונמשיך לחיות עם זה בשלום. כל מי שמספר שאם וכאשר יבטלו את חוק הלאום, הפליטים ינהרו למדינה - פשוט זורה חול בעיניים".

תא''ל במיל', אמל אסעד
תא''ל במיל', אמל אסעד

אך לא כולם חושבים כמו תא"ל במילואים אסעד. עטא פרחאת, ראש המועצה הציונית הדרוזית, מצביע על ניצול ציני שעשה שר האוצר ליברמן. "זה פשוט נבזי מה שעושה ליברמן וחבורתו. ניצול של המורשת של הלוחמים, הגיבורים ושל משפחות השכול כדי לקושש קולות מהמגזר הדרוזי. הרי החוק הזה לא מדבר על זכויות של עדות או פרט, אלא על זהותה של מדינת ישראל", הוא מסביר.

עטא פרחאת, ראש המועצה הציונית הדרוזית
עטא פרחאת, ראש המועצה הציונית הדרוזית

לדבריו, "פועל יוצא של החוק החדש שכולם מדברים עליו, זה 'פליטים' שחיים במדינות ערב יחזרו למדינה בחסות החוק החדש משום שהמדינה תפסיק להיות מדינת הלאום של העם היהודי. אני לא רוצה לחיות תחת שלטון מוסלמי וזה דבר שצריך להילחם בו. ישראל מדינה דמוקרטית מכיוון שהיא מדינה יהודית".