לפיד: "לא נתנצל שמגנים על תושבינו"; גנץ: "נכה מטהרן ועד עזה"

ראש הממשלה סיכם את המבצע והודה לשר הביטחון, לבנט וגם לנתניהו ("גילו אחריות") והבהיר כי המדינה פועלת להשיב את השבויים והנעדרים. גנץ בהצהרתו: "דין העוטף כדין תל אביב וירושלים"

זמן צפייה: 07:39

יממה לאחר סיום מבצע "עלות השחר", ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ מסרו הערב (שני) הצהרה משותפת מהקריה בתל אביב. "מדינת ישראל לא תתנצל על כך שהיא מגנה על תושביה תוך שימוש בכוח", אמר לפיד, "אבל מותם של חפים מפשע, בעיקר ילדים, הוא שובר לב".

"המבצע החזיר לישראל את היוזמה, החזיר את ההרתעה הישראלית", אמר לפיד בפתח דבריו, "כל המטרות הושגו. כל הצמרת הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בעזה סוכלה תוך שלושה ימים. עוצמתו ותחכומו של צה"ל היכו את האויב מכה קשה. עמידתם האיתנה והתנהלותם האחראית של תושבי העוטף והעורף הישראלי, לצד ההגנה האקטיבית של כיפת ברזל, הצילה חיים ומנעה נפגעים. אנחנו שולחים איחולי החלמה ורפואה שלמה לפצועים".

"במקביל למבצע בעזה", הוסיף לפיד, "הובילו לוחמי השב"כ וצה"ל מבצע מעצרים נרחב של פעילי ג'יהאד איסלאמי ביהודה ושומרון. ממשלת ישראל המשיכה במדיניות עוצמתית של אפס סובלנות כלפי הטרור. מי שינסה לפגוע בנו – ישלם בחייו. במהלך כל המבצע נעשה מאמץ מיוחד למנוע פגיעה בבלתי מעורבים".

בהמשך פנה ראש הממשלה לתושבי עוטף עזה: "יש גם דרך אחרת. אנחנו נדע להגן על עצמנו מפני כל מי שמאיים עלינו, אבל אנחנו גם יודעים לתת עבודה ופרנסה וחיים של כבוד לכל מי שרוצה לחיות בשלום לצידנו. יש עוד דרך לחיות. הדרך של הסכמי אברהם, של פסגת הנגב, של חדשנות וכלכלה, של פיתוח אזורי ופרויקטים משותפים. הבחירה בידכם. עתידכם תלוי בכם".

עוד אמר לפיד: "אני רוצה להביע הערכה עמוקה לשר הביטחון בני גנץ, לראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. לרמטכ"ל אביב כוכבי, לראש השב"כ רונן בר, למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ולאלפי האנשים שתחת פיקודם. לעם ישראל יש על מי לסמוך. בטחון ישראל בידיים טובות. אני רוצה להודות גם לאופוזיציה, לראש האופוזיציה נתניהו, שגילו אחריות ונתנו גיבוי לממשלה לאורך המבצע".

"אני רוצה להודות לנשיא מצרים, עבד אל-פאתח א-סיסי, ולשר המודיעין המצרי עבאס כאמל", המשיך לפיד, "על תפקידם המרכזי והחשוב ומאמציהם להשגת הפסקת אש ושמירה על היציבות באיזור. אנחנו ממשיכים לפעול מולם להשבת בנינו הביתה. עד שהדר ואורון, זכרם לברכה, אבירה והישאם לא יחזרו, עבודתנו לא הושלמה".

לפיד התייחס גם לפגישתו עם ראשי הרשויות של עוטף עזה אתמול בשדרות: "הם חזקים, התושבים חזקים, עם ישראל כולו עומד מאחוריהם. בהובלת שר האוצר איווט ליברמן אנחנו מכינים כבר תוכנית מסודרת של סיוע ופיצוי לתושבים. הממשלה הזו לא תיעלם מחייהם יום אחרי שהתותחים מפסיקים לירות".

"במקביל, גם אירועי תשעה באב עברו כסדרם", סיכם ראש הממשלה, "למרות המתיחות הביטחונית, החלטנו שמה שהיה נהוג כל השנים בהר הבית, בכותל, יתקיים גם השנה. אני מודה לשר הבט"פ עמר בר-לב, למשטרה, למג"ב, על מאמץ מרשים. מוצאי תשעה באב, יחד עם מוצאי מבצע עלות השחר, הם הזדמנות להיזכר בכך שהאויבים שלנו הם בחוץ, לא בתוכנו. עלינו להיזהר משנאת חינם. הדרך הנכונה להתייצב מול האתגרים העומדים בפנינו היא ביחד".

שר הביטחון גנץ בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר
שר הביטחון גנץ בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר

בהמשך נשא דברים גם שר הביטחון גנץ: "ביוזמה, בעבודה מבצעית נכונה, ובתיאום נכון והדוק בין הדרג המדיני למבצעי השגנו שלושה יעדים במבצע - הסרת האיום המידי מעוטף עזה, שמירה על חופש הפעולה המבצעי בכלל הזירות, ושמירה על ההרתעה תוך מסר ברור לאויבינו בכל אחת מהזירות - שישראל נחושה להגן על ריבונותה ואזרחיה".

"אנחנו ממשיכים כל העת בפעילות המבצעית בכדי לשמור על הביטחון בארצנו", הוסיף גנץ, "לחזק את היציבות במזרח התיכון, ולצמצם את ניסיונות ההתעצמות של אויבינו. גם בעתיד, אם יהיה בכך צורך, נצא למכת מנע, בכדי להגן על אזרחי ישראל, ריבונותה ותשתיותיה. זה נכון בכל אחת מהחזיתות. מטהרן ועד חאן יונס. ההישג הצבאי נשען על יכולות מבצעיות ומודיעיניות שבנינו לאורך השנים, על דיוק, על מערכת ההגנה האווירית הטובה בעולם, ועל קבלת החלטות אחראית ונחושה".

עוד אמר שר הביטחון: "בשנה האחרונה, מאז מבצע שומר החומות שיצר הרתעה גבוהה, ישראל מנהלת מדיניות ברורה: מצד אחד - יד חזקה מול כל הפרת ריבונות, ומאמץ התקפי והגנתי לסיכול בכלל הזירות. ומצד שני מדיניות אזרחית הומניטרית אחראית תוך חיזוק הכוחות המתונים על חשבון ארגוני הטרור. אני מבקש להדגיש – ארגון חמאס הוא זה שנושא באחריות על השטח ברצועת עזה. במקום שבו האחריות לא תמומש – אנחנו נפעל בעוצמה, ונשתמש בכל האמצעים שלרשותנו – צבאיים ואזרחיים".

"אתמול ציינו את צום תשעה באב. דווקא בימים האלו של אבל וזיכרון חורבן בית המקדש - גילינו כולנו, סולידריות וחוסן לאומי. העובדה שכל אזרחי ישראל נכונים להיכנס למרחבים המוגנים, בכדי לאפשר לכוחות הביטחון להשיב את השקט לעוטף עזה אינה מובנת מאליה. היא מסמלת שדין העוטף כדין תל אביב וירושלים. שכל ישראל באמת ערבים זה לזה. כולי תקווה שנדע קצת יותר מהרוח הזו לאורך כל השנה - רק כך נוכל לאתגרים שלפתחנו".

"אני מבקש להודות למצרים, לקטאר ולאו"ם על תרומתן לסיום הלחימה בעת הזו", סיכם גנץ, "לרה"מ, על האחריות, ועל הניהוג המשותף והשקול למען אזרחי ישראל כולם. לרה"מ החליפי שהייתה לו תרומה חשובה למערכה, ולשרי הקבינט. תודה גדולה גם לכל ארגוני הביטחון והחירום, לחיילי צה"ל שנמצאים שם בשטח גם כעת וממלאים את משימתם, לחיילי המילואים שהתגייסו למשימה, לאנשי השב"כ שעבדו לילות כימים. ובמיוחד אני מבקש להודות לרמטכ"ל כוכבי על הובלת המערכה בנחישות, ביצירתיות ובהפעלת כוח נכונה, ולראש השב"כ רונן בר על השקט המנהיגותי וההובלה המבצעית המשותפת ביחד עם צה"ל. אשרינו שזכינו במפקדים כאלו".

שר הביטחון בני גנץ בחמ״ל עיריית אשקלון יחד עם ראש העיר תומר גלאם
שר הביטחון בני גנץ בחמ״ל עיריית אשקלון יחד עם ראש העיר תומר גלאם | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום סייר גנץ בחמ"ל של עיריית אשקלון ואמר כי ימשיך במאמץ לשיפור המיגון בכל יישובי הדרום. ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, ענה לו: "סבב אחר סבב התושבים באשקלון מפגינים חוסן אדיר, למרות שלרבים מהם אין את הזכות הבסיסית להגן על עצמם בשעת חירום. תוכנית המיגון חייבת לצאת אל הפועל, עוד היום". עוד הוסיף גלאם: "הממשלה צריכה להאיץ החלטת ממשלה שנוגעת להטבות הכלכליות שמגיעות לתושבי אשקלון, בזכות ולא בחסד".